آیا خوردن هله هوله کامل باید حذف شود؟

آیا خوردن هله هوله کامل باید حذف شود؟

هله هوله ها به راحتی در دسترس هستند و همین امر، پرهیز از مصرف آن ها را سخت کرده است. در این مقاله به بررسی هله هوله ها و این که آیا کاملا باید از خوردن آن ها پرهیز کرد یا مدیریت شده می شود استفاده کرد .

هله هوله چیست؟

هر فردی تعریفی از هله هوله دارد، اما آن چه که مشخص است اینست که این گونه خوراکی ها برای سلامتی مضر هستند. این خوراکی های فرآوری شده حاوی مقادیر بالایی کالری به خصوص قند و چربی و حاوی مقادیر کمی ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. برخی از این این قبیل مواد عبارتند از:

  • چیپس
  • آبنبات
  • کوکی ها
  • دونات
  • نان شیرینی
  • نوشابه های کولا

برخی از مواد غذایی که فکر می کنید سالم هستند، در واقع همان غذاهای ناسالمی هستند که تغییر شکل داده اند. به عنوان مثال، آبمیوه های صنعتی که ادعا می شود حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند در واقع  حاوی مقادیر بالایی قند و کالری باشند.

خوردن هله هوله می تواند اعتیاد آور باشد، چرا که سرشار از قند و کالری هستند. قند موجود در این قبیل خوراکی ها می تواند اثرات تحریک کننده مانند کوکائین بر روی مغز داشته باشد. البته این را در نظر داشته باشید که مواد قندی به تنهایی اعتیادآور نیستد، اما در صورتی که با چربی ترکیب شوند، پرهیز ار مصرف آن ها کار دشواری خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهند، ترکیب قند و چربی می تواند منجر به بروز علائمی مانند عدم کنترل در خوردن شود. مصرف مداوم غذاهای فرآوری شده می تواند باعث افزایش میل شدید به خوردن شود. که در چنین شرایطی، تمایل به خوردن هله هوله و در نهایت افزایش وزن، بیشتر خواهد شد و در نتیجه خطر بروز بیماری قلبی ، و دیابت نوع دو را افزایش می دهد .

خوردن هله هوله

دیابت نوع دو

دیابت نوع دو زمانی اتفاق می افتد که بدن نسبت به اثرات انسولین غیر حساس می شود. انسولین هورمونی است که باعث پایین آمدن سطح قند خون می شود.

مصرف هله هوله و غذاهای ناسالم، باعث افزایش تجمع چربی، بالا رفتن فشار خون، پایین آمدن سطح کلسترول خوب و در نهایت، دیابت نوع دو می شوند.

مضرات وسواس غذایی

درست است که اهمیت دادن به سلامت مواد غذایی و پیشگیری از افزایش وزن مهم است، اما وسواس غذایی نیز می تواند مضراتی را به همراه داشته باشد.

افرادی که درانتخاب مواد غذایی خیلی سختگیرانه عمل می کنند دیرتر به وزن بدنی سالم و ایده آل می رسند. برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که ایجاد محدودیت در مواد غذایی مصرفی می تواند احتمال بروز اختلال خوردن، اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

افرادی که آخر هفته ها رژیم غذایی سخت گیرانه دارند نسبت به افرادی که اخر هفته رژیم ملایم تری دارند بیشتر دچار چاقی و اضافه وزن خواهند شد. به عبارتی می توان گفت، محدود کردن شدید تنوع  غذایی نه تنها جلوی کاهش وزن را می گیرد، بلکه اثرات منفی بر روی سلامت جسمانی و روانی می گذارد.

80 تا 90 درصد کالری مورد نیاز بدن میتواند از طریق خوردن غلات و غذاهایی باشد که فرآوری نشده باشند . ما بقی کالری مورد نیاز می تواند با خوردن مواد غذایی مورد علاقه تان مانند بستنی و شکلات تامین می شود. این نظریه این امکان را فراهم می کند که از تمامی تعطیلات و مراسم لذت ببرید، بدون اینکه خود را تنها محدود  به خوردن مواد غذایی خاص کنید.

خوردن متعادل هوله هوله

خوردن به اندازه و متعادل غذای غیر رژیمی حتی هله هوله  باعث می شود علاوه بر رعایت رژیم غذایی، از تعطیلات خود لذت ببرید و از خوردن مواد غذایی ناسالم نیز پرهیز کنید.

اصل مهم رعایت تعادل در خوردن مواد غذایی است ولی بعضی افراد هیچ کنترلی در خوردن مواد غذایی ندارند که  چنین حالتی اصطلاحا، تا خرخره خوردن نام دارد و فرد کنترلی بر خوردن خود ندارد.

برخی محرک های روانی و بیولوژیکی مانند افسردگی و اضطراب می توانند باعث پرخوری شوند، البته برخی مواد غذایی نیز به تحریک این حالت کمک می کنند. مواد غذایی چرب و شیرین مانند پیتزا، بستنی و یا کوکی ها.

چگونه می توان مصرف هله هوله را کم کرد؟

راه های متعددی در کم کردن مصرف هله هوله وجود دارد.

اول، این که بهتر است از خرید هله هوله خودداری کنید.

دو، مقداری هله هوله مانند چیپس را در ظرف کوچک بریزید ونه اینکه با پاکت میل کنید

توصیه می شود مواد غذایی سالم را جایگزین هله هوله کنید، از جمله:

  • میوه ها مانند سیب، موز، پرتقال
  • سبزیجات مانند سبزیجات سبز، بروکلی و گل کلم
  • غلات و نشاسته مانند جو دو سر، برنج قهوه ای، سیب زمینی
  • آجیل، بادام و تخمه آفتابگردان
  • لوبیا، نخود و عدس
  • مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی، استیک و مرغ
  • محصولات لبنی مانند ماست و پنیر
  • چربی های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو
  • نوشیدنی های سالم مانند آب و چای سبز
دکتر کورش صمدپور  متخصص تغذیه غرب تهران، با ارائه برنامه غذایی تخصصی به ویژه برای بیماران دیابتی و گوارشی و … ، کاهش و تثبیت وزن، همراه با اصلاح الگوهای تغذیه ای و دیگر خدمات مربوطه توانسته رضایت مراجعان خود را تامین نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های: 44976772 – 44979044 – 44976877 تماس حاصل نمایید . یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید. 

نتیجه گیری

هله هوله ها سرشار از کالری، قند و چربی هستند و مواد مغذی مانند فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها به ندرت در آن ها یافت می شود. به همین دلیل، خوردن هله هوله باعث چاقی و افزایش احتمال بروز بیماری های مزمن خواهد شد.

ترکیب چربی و مواد قندی می تواند  باعث پرخوری نیز شود. اما با این حال قطع کامل هله هوله  برای اکثر افراد جامعه مشکل است و مدیریت شده می توان استفاده کرد .

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

1 + 12 =