آیا رژیم غذایی کم چرب موثر است؟

آیا رژیم غذایی کم چرب موثر است؟

سال هاست که متخصصین تغذیه ، رژیم غذایی کم چرب را توصیه می کنند. اما آیا این رژیم غذایی در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و یا کاهش وزن موثر می باشد؟ در این مقاله، به بررسی این موضوع می پردازیم:

رژیم غذایی کم چرب چیست؟

منظور از رژیم غذایی کم چرب، رژیمی است که 30 درصد کالری روزانه و مورد نیاز بدن از چربی تامین می شود. در حالیکه در رژیم غذایی خیلی کم چرب فقط 10 تا 15 درصد کل کالری روزانه  از چربی تامین می شود. بسیاری از متخصصین معتقدند که میزان اسیدهای چرب اشباع روزانه نباید از 7 تا 10 درصد بیشتر باشد.

آیا رژیم غذایی کم چرب، تاثیری در کاهش وزن دارد؟

این رژیم غذایی، اغلب به افرادی که خواهان کاهش وزن هستند، توصیه می شود. آن هم به این دلیل که چربی به نسبت پروتئین و کربوهیدرات، کالری بیشتری را برای بدن فراهم می کند. تحقیقات نشان می دهند که کم کردن مصرف کالری روزانه و مصرف چربی به کاهش وزن کمک می کند. ممکن است تغییر وزن بسیار جزئی باشد اما تاثیر خود را دارد.

رژیم غذایی کم چرب چقدر موثر است؟

رژیم غذایی کم چرب در مقابل رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات ، محتوی مقادیر کافی پروتئین و چربی می باشد. البته برخی تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی کم چرب مانند رژیم غذایی کم کربوهیدرات در کاهش وزن تاثیر نمی گذارد. شاید به این دلیل باشد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیازهای روزانه بدن را بیشتر تامین می کند، و این که این رژیم بر مصرف مواد غذایی از جمله سبزیجات، تخم مرغ، گوشت و ماهی تاکید دارد.

علاوه بر این، رژیم غذایی کم کربوهیدرات محتوی مقادیر بیشتری فیبر و پروتئین می باشد. این رژیم به دلایل زیر به کاهش وزن کمک می کند:

  • کاهش مصرف کالری. رژیم غذایی سرشار از پروتئین ، با کم کردن اشتها و افزایش سوخت کالری، میزان مصرف کالری را نیز کم می کند.
  • احساس پر بودن. مصرف فیبر، باعث می شود تا شما بیشتر احساس پر بودن داشته باشید.
  • مقابله با گرسنگی. رژیم غذایی کم کربوهیدرات ،  تمایل به مصرف شکر و کربوهیدرات را کمتر می کند.

به عبارتی دیگر، رژیم غذایی کم کربوهیدرات ، برای سلامتی بسیار مفید می باشد. در مقابل، داشتن رژیم غذایی کم چرب بدون مصرف غذاهای سالم، بیشتر باعث افزایش مصرف تنقلات و شکر می شود.

آیا رژیم غذایی کم چرب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد؟

محققین بر این باورند که چربی های اشباع یکی از علل بروز بیماری های قلبی هستند. مطالعات انجام شده در این زمینه چندان قوی نبوده و تمام متخصصین تغذیه با آن موافق نبودند، و این که این رژیم می تواند عواقب پیش بینی نشده ای را برای فرد داشته باشد.

امروزه برخی تحقیقات نشان می دهند که ارتباطی میان مصرف چربی های اشباع و یا بیماری های قلبی وجود ندارد. اما جایگزین کردن چربی های غیر اشباع به جای چربی های اشباع، می تواند از بروز این قبیل بیماری ها و مشکلات پیشگیری کند، زیرا این چربی ها اثرات ضد التهابی دارند.

اما یک رژیم غذایی کم چرب استاندارد، تنها کم کردن مصرف چربی های اشباع را توصیه نمی کند، بلکه در این رژیم مصرف چربی باید در حدود 30 درصد کمتر از کل کالری دریافتی باشد. البته تعدادی از مطالعات نشان داده اند که کاهش مصرف چربی کمکی به پیشگیری از بیماری های قلبی نمی کند.

میزان مصرف LDL که کلسترول بد است نیز مهم است، هر چه میزان LDL بالا برود، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نیز افزایش می یابد. برخی تحقیقات نیز نشان می دهند که رژیم غذایی کم چرب ، میزان HDLیا کلسترول خوب، و تری گلیسیرید را بالا می برد.

نتیجه گیری

چیزی که مشخص است این است که، همیشه مصرف کم چربی به معنای کاهش وزن نمی باشد. در برخی افراد، رژیم غذایی کم کربوهیدرات، نتایج بهتری را در پی خواهد داشت. ارتباط میزان مصرف چربی و ابتلا به بیماری های قلبی، موضوع بحث برانگیزی است، و صرفا مصرف کم چربی تضمین قطعی در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی نمی باشد.

بهتر است به جای نگرای در مورد مصرف چربی، کیفیت رژیم غذایی تان را بهبود بخشید. مصرف غذاهای مغذی و چربی های سالم ، شروع خوبی برای حفظ سلامتی می باشد.

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

18 − 1 =