اشتباهات رایج در کم کردن وزن

اشتباهات رایج در کم کردن وزن

لاغر کردن به نظر کار دشواری است، گاهی شما این حس را دارید که همه چیز را درست انجام می دهید و رژیم خود را کاملا رعایت می کنید، اما به نتیجه دلخواهتان نمی رسید. در این مقاله به بررسی اشتباهات رایج در کاهش وزن می پردازیم.

  1. تمرکز بر روی وزن

در بسیاری از مواقع، شما این احساس را دارید که کاهش وزن شما روند کندی را دارد.  صرفا روی وزن  متمرکز نشوید. وزن شما با توجه به میزان مصرف مایعات و یا میزان غذای باقی مانده در دستگاه گوارش تغییر می کند. افزایش هورمون استروژن و تغییرات هورمونی در زنان، میزان احتباس آب را بیشتر می کند، که مستقیما بر روی وزن شما نیز اثر می گذارد. شما می توانید با اندازه گیری دور کمرتان، متوجه میزان از دست دادن چربی بشوید، حتی اگر وزن شما تغییر زیادی نکند.

  1. خوردن بیش از حد، و یا مصرف پایین کالری

در انتخاب مواد غدایی دقت بیشتر کنید. بسیاری از ما غذاهای سالمی را مصرف می کنیم اما غافل از اینکه این مواد سرشار از کالری هستند، مانند پنیر. اما باید توجه داشته باشید که کاهش بیش از حد مصرف انرژی هم نیز می تواند به  میزان سوخت و ساز بدن آسیب بزند.

  1. عدم تحرک و یا تحرک بیش از حد

به طور قطع در زمان لاغر شدن و کاهش وزن، همزمان با از دست دادن چربی، از حجم عضلات شما نیز کم می شود. حال اگر شما هیچ گونه تحرک و فعالیتی نداشته باشید، میزان بیشتری از حجم عضلانی را از دست می دهید. ورزش به روند چربی سوزی کمک می کند و در مقابل به متابولیسم بدن نیز کمک می کند. پس، بدن خود را به ورزش کردن عادت بدید. دمبل زدن و انجام حرکات هوازی در هفته، در حفظ میزان متابولیسم در برنامه کاهش وزن، بسیار موثر می باشد.

  1. انجام ندادن ورزشهای هوازی و مقاومتی

به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید وزن کم کنید، حتما باید ورزش را در برنامه خود قرار دهید. ورزش باعث می شود، تا علاوه بر افزایش میزان سوخت و ساز بدن، میزان بیشتری چربی را نیز از دست بدهید.

  1. انتخاب مواد غذایی با عنوان رژیمی

مصرف مواد غذایی رژیمی برای کاهش وزن، مناسب است اما می تواند اثر معکوس داشته باشد. برای مثال، یک فنجان ماست میوه ای رژیمی کم چرب حاوی 47 گرم شکر دارد. مصرف این مواد غذایی، شما را گرسنه می کند. پس خیلی خوردن غذاهای رژیمی آماده را ادامه ندهید.

  1. تخمین بیش از اندازه در خصوص کالری سوزی در مدت ورزش کردن

مطالعات نشان می دهد افرادی که  چاق هستند،  تمایل به  تخمین بیشترمحاسبه کالری سوزی از ورزش دارند. در کل، ورزش برای سلامت شما و کاهش وزن ضروری است، اما بر خلاف باور عموم، تنها راه از دست دادن کالری نیست.

  1. عدم مصرف پروتئین به میزان کافی

در زمان کاهش وزن، باید به میزان کافی پروتئین مصرف شود. در واقع، پروتئین به لاغر شدن شما کمک می کند، بدین صورت که جلوی اشتهای شما را می گیرد، میزان مصرف کالری را کم می کند، و میزان سوخت و ساز و هم چنین حجم عضلانی را نیز افزایش می دهد. رژیم های غنی از پروتئین، در کنترل اشتها و ترکیبات بدن، مفید می باشند. پس در نظر داشته باشید، زمانی که در رژیم به سر می برید، حتما وعده های غذایی سرشار از پروتئین داشته باشید.

اشتباهات رایج در کم کردن وزن

عدم مصرف فیبر به میزان کافی

رژیم غذایی فاقد فیبر، روند کاهش وزن را به هم می ریزد. فیبر های محلول، میزان اشتها را کاهش می دهند.  نتیجه کلی این که، مصرف مناسب فیبر، احساس سیر بودن را در شما ایجاد می کند، و در نتیجه میل شما به خوردن نیز کمتر خواهد شد. همچنین مصرف مقادیر بالایی فیبر، باعث می شود تا درصد دفع مواد  غذایی  بیشتر شود.

  1. خوردن مواد خوراکی حتی زمانی که گرسنه نیستید

بسیاری مواقع شنیده می شود که برای جلوگیری از گرسنه شدن، هر چند ساعت یک بار وعده غذایی مصرف کنید. اما متاسفانه این کار باعث مصرف بیشتر کالری می شود.  مصرف صبحانه با وجود نداشتن اشتها، کار  اشتباهی است اما افرادی که صبحانه نمی خورند، میزان کالری بیشتری را در وعده ناهار خود

نکته بسیار مهم:  تنها در زمانی که گرسنه هستید غدا بخورید

  1. داشتن توقعات غیر واقعی و دور از ذهن

شما باید توقع منطقی از کاهش وزن خود داشته باشید. داشتن انتظارات غیر واقعی، شما را از هدفتان دور می کند، باعث نا امیدی شما و رها کردن رژیم می شود. هدف خود را ساده و در عین حال منطقی در نظر بگیرید تا به بهترین نتیجه دلخواهتان برسید.

  1. توجه نکردن به آنچه که می خورید

درست غذا خوردن، بهترین راه کاهش وزن است. موضوعی که بیشتر از همه اهمیت دارد این است که ممکن است شما میزان صحیح و کافی پروتئین، کربوهیدرات و یا فیبر مصرف نکنید و در نتیجه تلاش شما برای کاهش وزن بی اثر بماند.

اهمیت دادن به آن چه که مصرف می کنید و آگاهی از میزان مصرف کالری و مواد مغذی خیلی اهمیت دارد. حتی شما می توانید از سایت های معتبر کمک بگیرید تا بدانید چه میزان از هر ماده غذایی را باید مصرف کنید.

  1. نوشید نیهای شیرین

افرادی که در دوران کاهش وزن، شکر را کنار می گذارند، بهترین نتیجه را خواهند دید.  مصرف آبمیوه های صنعتی نیز  باید قطع شود، تقریبا تمام این آبمیوه ها با شکر درست می شوند.  حتی آبمیو های صد در صد طبیعی هم حاوی مقدار زیادی کالری می باشد. مصرف مایعات شیرین ، هیچ تاثیری بر کاهش اشتهای شما نمی گذارد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

 

 

 

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

چهار + نه =