تغذیه در رشد قد کودک

نقش تغذیه در رشد قد کودک

یکی از ابزارهای مهم در تعیین سلامت تغذیه ای کودک توجه به رشد کودک با توجه به منحنی رشد کودک است. منحنی رشد که در واقع شناسنامه سلامت کودک است به والدین کمک می کند تا بر اساس آن تغذیه و رشد کودک را کنترل نمایند،به صورت کلی اگر منحنی رشد کودک صعودی باشد، روند رشد او مطلوب است و در واقع نگرانی های والدین با بررسی این منحنی برطرف خواهد شد. ثابت ماندن وزن فرزند در یک خط از منحنی بیانگر این مساله است که کودک دچار مشکل شده است. همچنین اگر منحنی وزن کودک نزولی باشد، بیانگر مشکل جدی تر است. منحنی رشد قدی نوزاد در صورتیکه افقی و نزولی باشد، نشان‌دهنده این است که سوء تغذیه طولانی مدت برای نوزاد ایجاد شده است و باید توسط یک متخصص تغذیه یا پزشک اطفال بررسی شود.

تغذیه و رشد قد کودکان

دکتر کورش صمدپور ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه اظهار می دارند قد نهایی یک فرد بر اساس ارث، تغذیه و ورزش شکل می گیرد و اگر در خانواده ای قد پدر و مادر متوسط یا کوتاه است با تغذیه و ورزش مناسب بخصوص قبل از بلوغ کودک می تواند قد بلند تری نسبت به پدر و مادر خود داشته باشد و نمونه آن کودکان ژاپنی و کره جنوبی هستند که میانگین قد نسل جدید بلندتر است به واسطه تغذیه مناسبی که داشتند و این تغذیه مناسب باید در دوران لقاح، بارداری و کودکی همواره کنترل شود. تغذیه مناسب به طور چشمگیری می تواند چاقی در کودکان و کوتاهی قد آنهارا درمان نماید.

تغذیه سالم کودک

توجه داشته باشید که قندهای ساده در ترشح هورمون رشد اختلال ایجاد می‌کنند و وقتی هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نشود،رشد قدی کودک نیز دچار خلل می شود.

  1. از همه گروههای غذایی به اندازه کافی به کودک داده شود
  2. قندهای ساده مثل شکر، شکلات و شیرینی را یک ساعت قبل از خواب مصرف نکند.
  3. دقت کنید دریافت پروتیین ها و لبنیات در برنامه غذای روزانه باشد

برای دریافت یک برنامه غذایی سالم برای کودک به متخصص مراجعه کنید تابتوانید مواد غذایی لازم و مفید برای رشد جسمی و مغزی رشد فرزندتان را تهیه کنید.

تغذیه در رشد قد کودک

عامل کوتاه قدی تغذیه ای کودکان

از عوامل مهم کوتاه قدی، سوتغذیه کودکان در سن زیر پنچ سال است که در این سنین باید کودکان بصورت منظم معاینه شوند از عوامل تغذیه ا ی که نقش مهمی در کوتاهی قد دارد کمبود ریز مغذی هایی مثل روی ، کلسیم، ویتامین د و آهن می باشد

در واقع روی جزو املاحی است که به صورت طبیعی در ساختمان 300 آنزیم بدن وجود دارد در نتیجه هم کمبود آن در این آنزیم ها باعث ایجاد خلل در رشد می شود.

مواد غذایی حاوی روی

یک رژیم غذایی حاوی فرآورده‌های دامی به ویژه گوشت، دل، جگر، قلوه منبع غنی از روی خواهد بود ، همچنین در سبزی‌های برگ‌دار مانند کاهو و اسفناج نیز مقادیری روی وجود دارد.روی به صورت چشمگیر در آجیل های خام دیده می شود، از این رو مصرف آن به جای چیپس و پفک های مضر به کودکان توصیه می شود.

در صورتیکه تمایل به دریافت مشاوره ی تخصصی در این زمینه دارید می توانید با دکتر کورش صمدپور در ارتباط باشید.

با آرزوی سلامتی برای شما
مدیریت سایت دکتر کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

شانزده + 4 =