تغذیه سالمندان

تغذیه سالمندان

یکی از مسائل مهم این گروه سنی، وضعیت تغذیه آنهاست. معمولاً با افزایش سن، نیاز آنها به انرژی کاهش یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود با افزایش سن وپا گذاشتن به دوران سالمندی تغییرات زیادی در بدن بوجودمی آید. سالمندان آسیب پذیر شده و نیاز های تغذیه ایی آنها تغییر پیدا می کند.متخصص تغذیه می تواند به افراد سالمند در داشتن رژیم غذایی مناسب کمک موثری کند.

اجازه بدهید در ابتدا به برخی از مشکلات رایج  در سالمندان اشاره ای کنیم:

افزایش توده چربی : کم شدن تحرکات جسمانی و افزایش سن باعث تحلیل رفتن عضلات و افزایش نسبت چربی و بروز چاقی  شود و عوارضی که به دلیل چاقی به وجود می آید افزایش پیدا می کند.

کم شدن توده های عضلانی :زمانی که توده  عضلانی کاهش می یابد قدرت عضلانی  و عملکرد فیزیکی نیز تحلیل می رود.به همین دلیل در راه رفتن مشکل به وجود می آید و احتمال اینکه فرد به بیماری های گوناگون مبتلا شود ،بالا می رود.

کم شدن متابولیسم پایه :در طول زندگی متابولیسم پایه در هر دهه به مقدار پانزده تا بیست درصد کاهش پیدا می کند و به همین دلیل انرژی سالمندان کاهش پیدا می کند.

کم شدن حواس پنج گانه:چون در حس بویایی و چشایی مشکل به وجود می آید افراد در انتخاب مواد غذایی تشخیص کمتری دارند. پرزهای چشای کم شده و همچنین در عصب بویایی اختلال به وجود می آید.

 مشکلات عروقی: کم شدن الاستيسيته عروق خوني در افراد سالمند باعث افزایش فشارخون و به دنبال  آن خطر عوارض عروقی قلب و مغز افزایش پیدامی کند

مشکلات دهان و دندان:تحلیل رفتن لثه ها و پوسیدگی دندان ها می تواند در جویدن مشکلاتی را به وجود آورد که در نتیجه  بعضی ازغذاها و سبزیجات بعلت مشکلات دندانی از سفره غذایی حذف گردد.

مشکلات گوارشی:  مشکلات گوارشی باعث کاهش قابلیت هضم غذا و جذب مواد غذایی مورد نیازازجمله بعضی ازویتامین ها و املاح می شود.به دلیل کم تحرکی احتمال یبوست بالا می رود و مصرف داروها ی متعدی که معمولا سالمندان مجبوربه استفاده هستنددر دستگاه گوارش تغییراتی را ایجاد می کند.

 کم‌آبی در فرد سالمند بیشتر است: توجه به دریافت کافی مایعات در سالمندان به دو دلیل مهم است: ۱- میزان احساس تشنگی کمتر است. ۲- مواد زائد و سموم آهسته‌تر از بدن دفع می‌شوند؛ پس لازم است مایعات بیشتر نوشیده شود (۶ تا ۸ لیوان آب، مصرف سوپ رقیق، آب میوه، شیر یا دوغ) مصرف برخی داروها نیز از عوامل ایجاد کم‌آبی در سالمندان است. مشکلات ادراری و کلیوی در سالمندان بیشتر است. نخوردن آب در ساعات طولانی باعث ته‌نشین شدن مواد زائد در سیستم کلیوی شده و احتمال بروز بیماری در این افراد را افزایش می‌دهد.

 دریافت کلسیم و ویتامین د در سالمندان در سالمندان میزان جذب کلسیم پایین‌تر است و میزان دفع کلسیم بالاتر است. پس لازم است: در برنامه غذایی حتما لبنیات به صورت ساده یا ترکیب در غذا (سوپ، فرنی و . . .) مصرف شود. ماهی و خشکبار بیشتر استفاده شود و تحت نظر پزشک ازمکمل ویتامین د استفاده کنند

تغذیه-سالمندان

تغذیه سالمندان

افراد سالمند برای اینکه بتوانند دوران سالمندی با کیفیتی داشته باشند باید نیاز های غذایی خود را بدانند که بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه کنند و اگر بیماری خاصی دارند و یا اینکه داروی خاصی مصرف می کنند برنامه غذایی متناسب با بیماری انها برایشان در نظر گرفته شود.

  • با افزایش سن به دلیل مشکلات گفته  شده مانند کاهش توده عضلانی ومتابولیسم و کم تحرکی نیاز بدن به انرژی کاهش  پیدا می کند در نتیجه مقدار و نوع غذا با گذشته تغییر میکند. درصورتی مواد مغذی و ویتامین ها از طریق غذا کافی نباشد باید مکمل های لازم مصرف شود .
  • کربوهیدرات ها :مقدار کربوهیدرات دریافتی باید به مانند دیگر سنین باشد و روزانه به اندازه %55 كل انرژي باشد .برای این افراد کربوهیدرات های پیچیده بهتر از قندهای ساده می باشند .زیراکربوهیدرات های پیچیده دارای فیبر بیشتر در مقایسه با مواد قندی ساده دارند و در معده توقف بیشتری  دارند وقند آنها آهسته تر آزاد می شود
  • پروتئین: حدود 25% انرزی روزانه باید از پروتئین ها باشد به خصوص از پروتیئن های خوب مثل ماهی و مرغ و حبوبات و مغزها باشد
  • چربی ها : سالمندان بایستی به اندازه %30-25 از کالری روزانه خود را از چربی ها دریافت  کنند مقدار دریافت چربی های اشباع باید کاهش پیدا کندو مقدار کلسترول دریافت شده از سیصد گرم در روز بیشتر نشود. روغن  غیر اشباع  مانند روغن زیتون  و روغن کنجد باید جایگزین روغن های جامد  شود و به این  ترتیب چربی های به اصطلاح بد در خون کمتر می شود.

چند نکته زیر را به طور کلی  در تغذیه سالمندان باید در نظر داشت:

مصرف نکردن غذاهای چرب

پرهیز از خوردن نمک زیاد

کم کردن مصرف کافئین و نخوردن چای و قهوه  پیش از خواب

ببیشتر کردن مصرف مایعات و نوشیدن آب فراوان

دریافت مواد غذایی متنوع از گروه های مختلف غذایی

دریافت کافی سبزیجات و میو ه ها

تحرک بدنی روزانه در صورت امکان

حضور فرزندان و نوه ها  باعث تغییرروحیه و بهتر شدن اشتها سالمندان می شود بنا براین سعی کنید تعداد و توالی دیدارتان را از سالمندان بیشتر کنید

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکتر کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

13 − شش =