خوراکی های مفید برای رشد مو

خوراکی های مفید برای رشد مو

بسیاری از افراد خواهان موی پر و خوش حالت هستند. حدودا هر ماه موهای شما چیزی در حدود 1.25 سانت رشد می کند و بلند می شود. میزان رشد مو به عواملی مانند سن، سلامت بدنی، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد.  سن و ژنتیک مواردی هستند که خواه ناخواه بر این روند تاثیر می گذارند، اما رژیم غذایی چیزی است که عملا به خود شما بستگی دارد، در واقع، رژیم غذایی نامناسب یکی از دلایل ریزش مو می باشد. به عبارت دیگر، رژیم غذایی متعادل ، رشد مو را تقویت می کند، به خصوص اگر رژیم غذایی نامناسب، دلیل ریزش مو باشد.در این مقاله به بررسی خوراکی های مفید برای رشد مو می پردازیم.

  • تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی پروتئین و بیوتین است، دو ماده ای که برای تقویت و رشد مو ضروری هستند. از آن جایی که فولیکول های مو عمدتا از پروتئین تشکیل شده اند، کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو می شود.

بیوتین نیز برای تولید پروتئین مو (کراتین) ضروری می باشد، به همین خاطر مصرف مکمل های بیوتین به تقویت و رشد مو به خصوص در افرادی که کمبود این ویتامین را دارند، توصیه می شود. اگر شما رژیم غذایی سالم و مناسبی داشته باشید، دچار کمبود این ویتامین نخواهید شد.

علاوه بر این، تخم مرغ سرشار از زینک، سلنیوم و سایر مواد ضروری برای رشد مو می باشد.

  • توت

توت سرشار از مواد مغذی و ویتامین هاست که رشد مو را بهتر می کند. علاوه بر این، توت محتوی ویتامین C است که آنتی اکسیدان قوی می باشد. آنتی اکسیدان ها از فولیکول های مو در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. بدن ما، از ویتامین C برای تولید کلاژن نیز استفاده می کند، کلاژن پروتئینی است که به استقامت موها و پیشگیری از شکنندگی آن ها کمک می کند.

مهم تر از همه آن که، این ویتامین باعث جذب بیشتر آهن از رژیم غذایی نیز می شود. کمبود آهن ، منجربه بروز آنمی و ریزش مو می شود.

  • اسفناج

اسفناج یکی ازسبزیجاتی است که سرشار از مواد مغذی از جمله فولات، آهن، ویتامین Aو C می باشدکه همگی برای تقویت و رشد مو ضروری هستند. ویتامین A به تولید بیشتر چربی در پوست کمک می کند، با چرب شدن پوست، و افزایش رطوبت در فرق سر، سلامت مو نیز تضمین خواهد شد.

اسفناج، منبع بسیار خوبی از آهن است که برای رشد مو نیز لازم می باشد. آهن، باعث می شود تا گلبول های قرمز بتوانند اکسیژن بیشتری را در سراسر بدن پخش کنند، که با این کار میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن، و رشد مو نیز تقویت می یابد.

خوراکی های مفید برای رشد مو

  • ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون، حاوی موادی هستند که به رشد بهتر و بیشتر مو کمک می کنند. این قبیل ماهی ها هم چنین محتوی امگا 3 نیز می باشند، که نه تنها از ریزش مو پیشگیری می کنند، بلکه رشد مو را در خانم هایی که موهای نازکی دارند، نیز بهبود می بخشند.

ماهی چرب، منبع بسیاری خوبی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین B می باشد که در داشتن موهایی پر و سالم، موثر هستند.

  • آووکادو

آووکادو، میوه خوشمزه و مغذی است که سرشار از چربی های سالم می باشد. این میوه هم چنین منبع بسیار خوبی از ویتامین E است، که برای رشد و تقویت مو ضروری می باشد. ویتامین E نیز مانند ویتامین  C، آنتی اکسیدان قوی است و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین E برای پوست و مو نیز مفید است، در بسیاری از موارد، آسیب پوست فرق سر باعث ریزش مو و تضعیف فولیکول های مو می شود.

آن چه که اهمیت دارد این است که آووکادو، سرشار از چربی های سالمی است که کمبود شان می تواند باعث ریزش مو شود.

  • آجیل و مغز

آجیل، از جمله مواد مغذی است که مصرف آن برای بهبود رشد و تقویت مو توصیه می شود. آجیل، سرشار از ویتامین B، زینک و اسیدهای چرب ضروری می باشد، کمبود این مواد در بدن منجر به ریزش مو می شوند. علاوه بر این، آجیل اثرات ضد التهابی دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. پس، بهتر است مصرف آجیل و مغز را فراموش نکنید.

  • دانه ها (Seed)

دانه ها حاوی مواد مغذی از جمله، ویتامین E، زینک و سلنیوم، با کمترین میزان کالری هستند، که برای رشد مو ضروری اند، برخی از تخم ها مانند تخم کتان، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. با این که امگا 3 ناشی از مصرف تخم کتان، به اندازه امگا 3 موجود در ماهی نیست، اما باز هم بهتر است که این قبیل مواد را در رژیم غذایی خود داشته باشید. شما می توانید چندین نوع تخم را نیز با هم مصرف کنید.

  • فلفل شیرین

فلفل شیرین، سرشار از ویتامین C است و به رشد و تقویت مو کمک می کند. فلفل زرد، ویتامین C بیشتری دارد. این ویتامین، به تولید بیشتر کلاژن کمک می کند، درنتیجه، استحکام مو نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، از آن جایی که این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، مو را نیز در برابر رادیکال های آزاد محافظت، و از ریزش مو نیز پیشگیری می کند.

جالب است بدانید که فلفل شیرین، منبع خوبی از ویتامین A است. این ویتامین باعث تقویت رشد مو و تولید بیشتر سبیوم خواهد شد، و باعث می شود تا شما موهای نرم و لطیفی داشته باشید.

  • میگو

میگو از جمله مواد غذایی است که به رشد و تقویت مو کمک می کند. برای مثال، میگو سرشار از پروتئین، ویتامین B، زینک، آهن و ویتامین D می باشد. ویتامین D3 از جمله ویتامین هایی است که مصرف آن از ریزش مو پیشگیری می کند.

با این که این ماده غذایی، چربی بسیار کمی دارد، اما منبع خوبی از امگا 3 است که برای رشد و تقویت مو نیز ضروری می باشد.

  • حبوبات

حبوبات، منبع خوبی از پروتئین هستند که به رشد بهتر مو نیز کمک می کنند. سایر مواد مغذی مانند آهن، بیوتن و فولات در حبوبات یافت می شوند. پس حتما حبوبات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

  • سویا

سویا حاوی پلی آمینی به نام اسپرمیدین است که رشد مو را تقویت می بخشد. این ماده، فاز فعال رشد مو که آناژن نام دارد را طولانی می کند، در نتیجه، مو نیز رشد بیشتر و بهتری خواهد داشت. هر چه مو بیشتر در این مرحله بماند، رشد بیشتری نیز خواهد داشت.

  • گوشت

گوشت ماده ای است که در سبد غذایی بسیاری از افراد یافت می شود، و برای رشد و تقویت مو نیز ضروری می باشد. پروتئین موجود در گوشت، به تقویت فولیکول های مو نیز کمک می کند، در نتیجه ریزش مو نیز کمتر خواهد شد.

گوشت قرمز، حاوی آهنی است که به راحتی جذب بدن می شود. این ماده معدنی، باعث می شود تا گلبول های قرمز اکسیژن بیشتری را به سلول ها از جمله فولیکول های مو، ارسال کنند. کمبود پروتئین و آهن، باعث ریزش مو می شود.

 

برای مشاوره تغذیه و رژیم های چاقی ، لاغری و تثبیت وزن می توانید با دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی از طریق اینستاگرام و شماره  تلفن های 44976772 – 44976877 اقدام کنید.

نتیجه گیری

آن چه که می خورید، مستقیما بر روی سلامت موهایتان اثر می گذارد. کمبود موادی از قبیل ویتامین A، C، D، زینک، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب، رشد مو را کم می کند و می تواند حتی یکی از دلایل ریزش مو نیز باشد.

خوش بختانه، مصرف مواد غذایی سالم و مورد نیاز، به پیشگیری از ریزش مو و هم چنین تقویت و رشد مو کمک می کند. اگر احساس می کنید که دچار ریزش مو شده اید، مصرف مواد غذایی گفته شده را شروع کنید.

بهترین متخصص تغذیه کیست؟

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

1 × 4 =