در آلودگی هوا چه چیزی بخوریم؟

در زمان آلودگی هوا بهتر است چه چیزی بخوریم؟

شاید در گذشته با شنیدن هوای آلوده وحشت می کردیم . اما امروزه  در چند سال اخیر هشدارهای فراوانی از آلودگی هوا می شنویم   و به نسبت قبل حساسیت  و عکس العمل چندانی نشان نمی دهیم  و بسیاری از افراد حتی هشدار ها را نادیده می گیرند. هوای آلوده برای  گروه های آسیب پذیر جامعه مانند افراد با بیماران قلبی، بیماران آسمی ، سالمندان ، بچه ها و … می تواند عوارض بسیاری را  بصوت حاد و در بلند مدت به همراه داشته باشد.

اما به هر حال هر ساله با مشکل آلودگی هوا در زمستان مواجه می شویم و تا زمانی که راه حلی اساسی برای آن در نظر گرفته نشود این روند ادامه خواهد داشت  و دراین میان برخی از اقدامات هستند که می توانند تا حدودی به ما کمک کنند تا اثرات آلودگی هوا را کمتر و کنترل کنیم. در درجه اول ماندن در منزل برای افرادی که این امکان را دارند بهترین توصیه است و در درجه دوم  از ماسک های که قادرباشد ذرات زیر دو میکرون را جذب کنند استفاده شود که اکثر ماسک های موجود این قابلیت راندارند . استفاده از برنامه غذایی خاص هم می تواند تا حدی اثرات مخرب آلودگی هوا را کاهش دهد.

در آلودگی هوا چی بخوریم

  • برخی از مواد غذایی هستند که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را دارند. این خوراکی ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. زمانی که شما هوای آلوده استنشاق می کنید مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می شود که منجر به کاهش توان فرد در انجام فعالیت های روزمره زندگی می شود و حتی در بلند مدت می تواند باعث بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان شود.حال افراد باید سعی داشته باشند مصرف آنتی اکسیدن ها را افزایش دهند که در میوه ها و سبزیجات مانند انبه، کدو، فلفل،اسفناج، کلم بروکلی وجود دارد و مواد غذایی مثل  غذاهای دریایی، مرغ، آجیل و غلات سبوس دار هم مفید هستند.
  • کمبود کلسیم در بدن باعث جذب سرب می شود :در بدن گیرنده املاح وجود دارد و در صورتی که با املاح مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشد بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد . پس برای جلوگیری از آلودگی زیاد با سرب بهتر است لبنیات بیشتری مصرف کنید که منبع غنی کلسیم هستند. مصرف شیر و فرآورده های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می شود و به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می کنند، التهابات و بیماری های دستگاه گوارش را کاهش می دهد.همچنین مصرف مواد غذایی که منابع ویتامین D،ویتامین C   و ویتامین E هستند را فراموش نکنید.
  • نوشیدن آب زیاد فراموش نشود : نوشیدن مایعات به خصوص آب در دفع موادضایع به کلیه ها کمک می کند
  • مواد غذایی چرب را محدود کنید:چربی های جامد حیوانی و گیاهی باعث تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد. از آنجایی که آلودگی هوا خود اثرات منفی دارد از خوردن مواد غذایی بی ارزش ماند چیپس ، پفک ، فست فودها و … جلوگیری کنید.
  • مواد غذایی حاوی نگهدارنده:مصرف موادی مثل سوسیس و کالباس و …به دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان زاست، برای ساکنان شهرهایی که هوای ناسالم دارد، به هیچ وجه توصیه نمی شود.
بیشتر بخوانید
عادات بد غذایی(2)

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

پنج × یک =









Call Now Button