راه های تقویت متابولیسم

راه های تقویت متابولیسم

واکنش های شیمیایی بدن را اصطلاحا متابولیسم می نامند. این واکنش های شیمیایی به حفظ عملکرد بدن و زنده ماندن کمک می کنند. هر چه متابولیسم یا سوخت و ساز بدن بیشتر باشد، کالری بیشتری سوزانده می شود و شماراحت تر وزن کم می کنید. در عین حال، انرژی بیشتر و احساس بهتری خواهید داشت.

در این مقاله به بررسی راه های تقویت متابولیسم می پردازیم.

مصرف هر چه بیشتر پروتئین در وعده های غذایی

با خوردن غذا به مدت چند ساعت میزان سوخت و ساز بدن افزایش پیدامی کند. این حالت اصطلاحا اثر گرمایی غذا نامیده می شود که در واقع برای هضم و جذب مواد مغذی، کالری اضافه موردنیازاست.پروتئین، اثر گرمایی غذایی زیادی دارد هم چنین مصرف پروتئین باعث می شود شما احساس پر بودن داشته باشید و مانع پرخوری می شود.

در هنگام رژیم غذایی علاوه بر از دست دادن چربی ممکن است مقداری عضله از دست بدهید و باعث پایین امدن متابولیسم شود بنابراین خوردن پروتئین باعث جبران این کاهش متابولیسم می شود   

نوشیدن آب خنک

افرادی که به جای نوشیدنی های قندی، آب می نوشند چربی بیشتری از دست می دهند. آن هم به این دلیل که نوشیدنی های قندی حاوی کالری هستند، در نتیجه با حذف آن ها از رژیم غذایی، مصرف کالری نیز کمتر خواهد شد.

نوشیدن آب می تواند به طور موقت باعث افزایش سوخت و ساز شود. میزان متابولیسم با نوشیدن آب خنک، بیشتر هم خواهد شد، چرا که بدن از انرژی در تولید حرارت و دمای بدن استفاده می کند.

نوشیدن آب باعث می شود بیشتر احساس پر بودن داشته باشید. مطالعات نشان می دهند خوردن آب یک ساعت از قبل از غذا، باعث می شود کمتر بخورید. افراد چاقی که قبل از غذا آب می خورند، بیشتر نسبت به افرادی که آب نمی خورند، وزن کم می کنند.

 

راه های تقویت متابولیسم

مصرف چای سبز

چای سبز، باعث افزلیش متابولیسم می شود. این چای به تبدیل چربی های ذخیره شده در بدن به اسیدهای چرب آزاد کمک می کند، که در نهایت، میزان سوخت و ساز نیز بیشتر خواهد شد.

از آن جایی که میزان کالری این چای کم است، مصرف آن جهت کاهش وزن و حفظ وزن بدنی متعادل توصیه می شود.

با این حال، برخی مطالعات حاکی از این هستند که مصرف چای سبز تاثیری بر روند متابولیسم نمی گذارد و یا این که اثر خیلی کمی بر متابولیسم دارد.

مصرف غذاهای تند

مصرف فلفل به تقویت متابولیسم و سوخت و ساز بدن کمک می کند، البته ممکن است برخی افراد نتوانند طعم تند غذا را تحمل کنند. فلفل و غذاهای تند، به سوخت کالری در وعده های غذایی نیز کمک می کنند.

با این که اثرات مصرف فلفل در افزایش متابولیسم ناچیز است، اما مصرف آن در کنار سایر اقدامات، به تقویت متابولیسم و سوخت و ساز کمک می کند.

مصرف قهوه

مطالعات نشان می دهند، کافئین موجود در قهوه به تقویت سه تا یازده درصدی متابولیسم کمک می کند. نوشیدن قهوه در افراد لاغر موثرتر خواهد بود. یکی از تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف کافئین باعث افزایش سوخت چربی به میزان 29 درصد در افراد لاغر، و 10 درصد در افراد چاق می شود.

اثرات مصرف قهوه بر روی متابولیسم و سوخت چربی، به کاهش وزن و حفظ وزن بدنی ایده آل کمک می کند.

  اگر می خواهید برای افزایش متابولیسم و کم کردن کردن وزن خود رژیم سالمی داشته باشید می توانید به   دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کنید .یا می توانید برای گرفتن وقت با شماره تلفن های 44976772 –44979044 – 44976877 تماس بگیرید.همچنین با مراجعه به اینستاگرام دکتر صمدپور می توانید سوالات خود را در دایرکت پرسیده و پاسخ دکتر را به صورت رایگان دریافت کنید

 

پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی

ورزش های سریع و سنگین، با افزایش سوخت چربی به افزایش متابولیسم کمک می کنند. ورزش های سنگین در افرادی که چاق هستند و از اضافه وزن رنج می برند، باعث کاهش حجم توده چربی و آب شدن چربی های ناحیه شکم می شود.

نشستن های طولانی مدت، به ضرر سلامت بدنی می باشد. چرا که با کاهش مصرف کالری، شاهد اضافه وزن خواهیم بود. در واقع می توان گفت حتی ایستادن حین کار به سوخت چربی های اضافی کمک می کند. به همین خاطر، افرادی که ساعت ها پشت میز کار می کنند، بهتر است هر چند ساعت یک بار از جای خود بلند شده و راه بروند.

داشتن خواب کافی

کم خوابی خود از جمله عواملی است که احتمال بروز چاقی را افزایش می دهد.

کم خوابی، باعث بالا رفتن سطح قند خون و مقاومت به انسولین می شود، که در نهایت احتمال ابتلا به دیابت نوع دو نیز افزایش خواهد یافت.

داشتن خواب کافی به تقویت هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) و کاهش هورمون لپتین (هورمون سیری) کمک می کند. به همین دلیل است بسیاری از افرادی که شب ها خواب کافی ندارند، بیشتر احساس گرسنگی دارند و به سختی وزن کم می کنند.

نتیجه گیری

ایجاد تغییر در سبک زندگی و رعایت موارد گفته شده، به تقویت و بهبود متابولیسم کمک می کند. هر چه میزان متابولیسم بیشتر باشد، کم کردن وزن و حفظ وزن بدنی ایده آل راحت تر خواهد بود، در عین حال همیشه پر انرژی خواهید بود.

مقالات مرتبط

رژیم لاغری اصولی

رژیم چاقی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

یک × 5 =