عادات بد غذایی (1)

عادات بد غذایی

الگوی غذایی هر شخص در رژیم غذایی می تواند منجر به تندرستی فرد و یا عاملی برای بروز انواع بیماری ها شود . منظور از الگوی غذایی مواد غذایی مصرف شده ، نحوه طبخ و آماده کردن آنها  و همچنین طرز نگهداری آنها می باشد.

عادت های غذایی هر خانواده به عوامل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ،جغرافیایی و … بستگی دارد که به نسل های دیگر نیز منتقل می شود.بسیاری از افراد بدون اینکه توجه ای به اثرات رژیم غذایی  خود داشته باشند از این عادات غذایی پیروی می کنند و این در حالی است که بسیاری از الگوهای غذایی برسلامت انسان تاثیر گذاشته و در صورت شکل گیری الگوی غذایی صحیح ،متعادل و متنوع می توان نسلی سالم در آینده داشته باشیم .پس تنها نیاز است که مقداری شناخت خود را از عادات غذایی بیشتر کنید و از اثرات غیر مطلوب تغذیه  بد آگاه شوید.برخی از عادات بد غذایی را در اینجا نام می بریم:

مصرف بیش از اندازه نمک

نمک باعث می شود که آب در بدن باقی بماند. در صورت مصرف زیاد نمک آب در بدن جمع می شود و باعث ورم می شود.مصرف زیاد نمک موجب افزایش فشار خون می شود و همین امر فرد را برای بیماری های قلبی و عروقی مستعد می کند

سرخ كردن مواد غذایی به مدت طولانی

در صورتی که برای طبخ برخی از مواد غذایی از روغن زیاد  استفاده می کنید باید بدانید که علاوه بر افزایش وزن و چاقی منجر به عوارض ناگوار می شود . در درجه حرارت بالا ارزش تغذیه ای مواد از دست می رود و همچنین غذاهای سرخ شده نسبت به طبخ آب پز هضم مشکل تری دارد.

عادات بد غذایی
مصرف آب و مایعات زیاد به همراه غذا

موادی که سیستم گوارشی برای هضم مواد غذایی ترشح می کند با مصرف آب زیاد رقیق می شوند و در هضم غذا اختلال ایجاد می کنند و جذب مواد غذایی به درستی شکل نمی گیرد و عوارضی مانند نفخ خواهد داشت .

خوردن سریع وعده های غذایی و نجویدن آنها

از زمان وارد شدن مواد غذایی به دهان مراحل هضم غذا آغاز می شود در دهان آنزیم پتالین به وسیله بزاق دهان ترشح می شود  و اگر غذا به خوبی جویده و خرد شده باشد با بزاق دهان آغشته می شود. اما سریع خوردن غذا این روند را مختل می کند و موجب سنگینی و دل درد و ناراحتی های گوارشی خواهد شد.

مصرف غذا با استرس و هیجان

ترشح آنزیم ها در دستگاه گوارش با هر گونه استرس و هیجان مختل خواهد شد  و مواد مغذی نمی توانند به صورت کامل به مصرف سلول ها برسند در نتیجه ممكن است انسان در معرض سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن قرار بگیرد.

حذف وعده های غذایی اصلی

برخی از افراد به خصوص کسانی که دچار اضافه وزن هستند گمان می کنند حذف کردن یک یا دو وعده غذایی می تواند به کم کردن وزن آنها کمک کند در صورتی که با این کار معده تنها برای مدت طولانی خالی می ماند و گرسنگی زیاد باعث کاهش قند خون شده و ضعف و سستی ، خستگی ، سرگیجه ، اضطراب ، بی حوصلگی را برای بیمار به وجود خواهد آورد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

شش − چهار =