علائم مسمومیت غذایی و درمان آن

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی عمدتا در اثر خوردن غذاهای آلوده، فاسد و سمی ایجاد می شود. تهوع، اسهال و استفراغ، از جمله علائم و نشانه های این نوع مسمومیت می باشد.

علائم و نشانه های مسمومیت غذایی

میزان شدت علائم مسمومیت، به منبع عفونت و آلودگی بستگی دارد. مدت زمانی که طول می کشد تا علائم ظاهر شوند نیز به منبع و عامل ایجاد کننده عفونت بستگی دارد، که از یک ساعت تا یک ماه متغیر است. علائم و نشانه های مسمومیت غذایی عبارت است از:

• دردهای شکمی
  • کاهش اشتها
  • تب خفیف
  • ضعف و بی حالی
  • تهوع

برخی علائم که می توانند خطرناک باشند:

• ادامه اسهال بیش از سه روز
  • تب بالای 39 درجه
  • مشکلات بینایی و یا تکلم
  • کاهش آب بدن، خشکی دهان، کاهش حجم ادرار
  • ادرار خونی

مسمومیت غذایی

در صورت مشاهده علائم فوق، سریعا بایستی به پزشک مراجعه کرد.

علت مسمومیت غذایی

• باکتری

باکتری ها، یکی از شایع ترین علل بروز مسمومیت غذایی هستند، باکتری هایی مانند اشریشایا کلی (ای کولای) لیستریا و سالمونلا. سالمونلا یکی از اصلی ترین عوامل باکتریایی در بروز مسمومیت می باشد.

کمپیلوباکتر و بوتولینیوم، از جمله باکتری هایی هستند که می توانند در مواد غذایی پنهان و موجب مسمومیت غذایی شوند.

• انگل ها

مسمومیت غذایی با انگل ها، به اندازه مسمومیت با باکتری ها شایع نیست، اما بدانید که انگل ها در مواد غذایی پخش می شوند و این مسئله خطرناکی است. توکسوپلاسما، یکی از شایع ترین انگل ها در بروز مسمومیت غذایی می باشد، این انگل می تواند برای سال ها در سیستم گوارش زندگی کند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، و یا خانم های باردار بیشتر در معرض آلوده شدن با این انگل قرار دارند.

• ویروس ها

ویروس ها نیز می توانند منجر به بروز مسمومیت غذایی شوند. روتاویروس ها و آستروویروس ها نیز از دیگر ویروس هایی هستند که در بروز مسمومیت نقش دارند و منجر به بروز علائم می شوند.

هپاتیت A، ویروسی است که از طریق مواد غذایی منتقل می شود.

مواد غذایی چگونه آلوده می شوند؟

عوامل بیماری زا تقریبا در تمامی مواد غذایی که مصرف می کنیم، یافت می شوند. حرارت زمان پخت غذا باعث نابودی عوامل بیماری زا می شود. مصرف مواد غذایی خام یکی از شایع ترین راه های مسمومیت غذایی می باشد، چرا که عوامل بیماری زا حین پخت، از بین نرفته اند.

در صورتی که زمان آماده سازی غذا، دست ها تمیز نباشند، احتمال آلوده شدن مواد غذایی نیز بیشتر خواهد بود. گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی بیشتر در معرض آلوده شدن قرار دارند. همچنین در صورت آلوده بودن آب نیز، احتمال ابتلا به بیماری و مسمومیت غذایی افزایش می یابد.

تشخیص مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی بر اساس علائم موجود تشخیص داده می شود. در موارد شدید، آزمایش خون، آزمایش مدفوع، و تست هایی بر روی مواد غذایی انجام می شود تا دلیل مسمومیت مشخص شود.

دکتر کورش صمدپور  متخصص تغذیه غرب تهران، با ارائه برنامه غذایی تخصصی به ویژه برای بیماران دیابتی و گوارشی و … ، کاهش و تثبیت وزن، همراه با اصلاح الگوهای تغذیه ای و دیگر خدمات مربوطه توانسته رضایت مراجعان خود را تامین نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های: 44976772 – 44979044 – 44976877 تماس حاصل نمایید . یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

درمان مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی معمولا طی سه تا پنج روز و با درمان های خانگی بهبود می یابد.

در صورت ابتلا به مسمومیت، نوشیدن آب و مایعات به شدت توصیه می شود. نوشیدنی های سرشار از الکترولیت، آب میوه ها، از جمله نوشیدنی هایی هستند که به تامین آب بدن و رفع تشنگی کمک می کنند.

از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین، خودداری کنید، چرا که دستگاه گوارش را نیز اذیت می کنند.

مصرف داروهایی مانند لوپرامید، به رفع علائمی مانند  اسهال و تهوع کمک می کند. با این حال، در خصوص مصرف این قبیل داروها حتما با پزشک مشورت کنید. این داروها ممکن است شدت بیماری را پوشش دهند و درمان موثر را به تاخیر بیندازند.

استراحت، یکی از مهم ترین اقدامات در دوران درمان و بهبود مسمومیت می باشد.

در موارد شدید مسمومیت، مایعات از طریق تزریق وریدی (سرم) به بیمار منتقل می شوند، و یا در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد فرد چند روزی در بیمارستان بستری شود.

چهار + هشت =