مشکلی به نام چاقی شکم

مشکلی به نام چاقی شکم

تجمع چربی در بعضی نواحی بدن به مراتب خطرناک تراست مثلا چربی زیر جلدی شاید از نظر ظاهری زیبا نباشد ولی به مراتب خطربیماری زایی کمتری نسبت به چربی احشایی  که در شکم  جمع می شود دارد .حتی افرادی که اضافه وزن ندارند ولی  شکم بزرگ دارند هم درخطرابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و مقاومت به انسولین هستند. چاقی شکم را میتوان با یک متر اندازه گرفت اگر بیش هر 102 سانتی متر در آقایان و 88 سانتی متر در خانمها باشد شما در خطر بیماریهای ناشی از چاقی شکم هستید البته درنژادهای مختلف این اعداد کمی فرق می کند. اگرمی خواهید خطر بیماری کمتر شود اندازه شکم باید از این مقادیر کمتر باشد. با افزایش سن میزان متابولیسم بدن کاهش پیدامی کند و نیاز به کالری نسبت به قبل کمتر می شود و بخصوص در خا نم ها بعد از سن یائسگی بعلت کاهش هورمون های استروژن وپروژسترون تجمع چربی در ناحیه شکم افزایش پیدامی کند.  کوچک کردن شکم به نظر کار سختی می آید و اکثریت افراد خود را ناتوان در این مورد می دانند در حالیکه با رعایت نکات زیرمی توانید دور شکم متناسبی داشته باشید:

مشکل چاقی شکم

1.مصرف قند ، شکر و نوشیدنیهای شیرین را قطع کنید:

فروکتوز موجود دراکثر شیرینی ها و شکرهای تصفیه شده در کبد متابولیزه شود و وقتی کبد با مقدار زیاد مواجه بشود آنرا تبدیل به چربی می کند و باعث چاقی شکم و کبد چرب می شودو این به مراتب در نوشیدنیهای شیرین (آبمیوهای صنعتی شیرین) بیشتر اتفاق میافتد. در مورد میوه های تازه وکامل مشکلی نیست و خوردن انها به مقدار کافی تاکید می گردد

2.پروتئین بیشتری مصرف کنید:

دریافت پروتئین کافی روش موثری در کاهش وزن و کوچک کردن شکم می باشد سعی کنید  بیست و پنج تا سی درصد کالری روزانه شما ازپروتئین های خوب باشد

3.کربوهیدارتهارامحدودکنید:

برنج ، نان ،ماکارونی ،سیب زمینی و …….محدود کنید مطالعات متعدد نشان داده است محدود کردن کربوهیدارتها نتیجه بهتری نسبت به محدودکردن چربی ها دارد . البته کربوهیدارتها  به صورت کامل قطع نکنید بلکه به مقدار محدود از نوع تصفیه  نشده و سبوس داراستفاده بشود

4.فیبر زیاد مصرف کنید به خصوص فیبرهای محلول:

سعی کنید روزانه مقدارکافی فیبررادر برنامه غذاییتان بگنجانید. سبزیجات، میوه هاو همچنین حبوبات منابع خوب فیبر هستند

5.فعالیت بدنی و ورزش منظم داشته باشید:

در کنار رژیم غذایی ورزشهای هوازی مثل پیاده روی ،شنا کردن،دوچرخه سواری و …. در کوچک کردن شکم بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید
دلایل کم نکردن وزن

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

14 − نه =









Call Now Button