نقش تغذیه در پیشگیری از پیری زودرس

نقش تغذیه در پیشگیری از پیری زودرس

 همان طور که می دانید آفتاب گرفتن زیاد و مصرف سیگار باعث می شود که  پیری زودرس به سراغتون بیاید. اما باید توجه داشت تغذیه مناسب می تواند درزیبایی ظاهری شما نقش مهمی داشته باشد . خوردن غذاهای سالم در کنار دیگر روش های حفظ سلامتی، پیری زودرس را به تعویق می اندازد. برای این امر می توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید زیرا به طور کل می توان گفت شما  با یک تغذیه صحیح  می توانید زیبایی ظاهری خود را بدون استفاده از داروها و درمان های دیگر حفظ کنید.

اهمیت پوست در زیبایی

پوست، بزرگ ترین عضو بدن انسان است و مطمئنا نگهداری از آن ازاهمیت خاصی برخوردار است. یکی از موثر ترین عامل  زیبایی هر شخص پوست فرد است . شاید شما با اولین برخورد هر شخص به پوست وی توجه داشته باشید و همچنین زیبایی پوست رابطه مستقیم با میزان جوانی چهره شما دارد.رعایت الگوی تغذیه صحیح که مبنی بر تناسب، تعادل و تنوع در رژیم غذایی است برای تامین سلامت عمومی بدن و همچنین سلامت و زیبایی پوست ضروری  است.در واقع می توان گفت همان رژیمی که برای سلامتی کل بدن نیاز است در حفظ زیبایی و سلامت بافت پوست موثر خواهد بود.پوست به عنوان جزیی از بدن با رژیم غذایی مناسب  پروسه پیری سلولی را با روند کندتری  طی می کند. بعضی از مواد مغذی هستند که از پوست محافظت می کنند به شرح ذیل می باشد:

ویتامین E:این ویتامین محلول در چربی می تواند از به وجود آمدن چین و چروک های پوست جلوگیری کند زیرا بهترین آنتی اکسیدان در سلول هاست و می تواند باعث شفافیت شود و با وجود رادیکال های آزاد  به بهبود آسیب هایی مانند التهاب ،زخم ها و بریدگی ها کمک کند.روغن های گیاهی  و مغزها و جوانه گندم از بهترین منابع غذایی ویتامین E هستند.

 ویتامین A:ویتامین  Aیک ویتامین محلول در چربی است که برای رشد طبیعی سلول ها و همچنین تکثیر  و باز سازی آنها ضروری می باشد .این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی بودن می تواند قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست را افزایش بدهد همچنین  روند عمیق شدن خط های صورت را کند تر می کند و در داروهای موضعی که برای پوست به کار می رود دیده می شود .این ویتامین را می توان در مواد غذایی مثل هویج، زردآلو، هلو، زرده تخم مرغ و حتی بعضی از سبزیجات نظیر اسفناج و کلم بروکلی سرشار از ویتامین A هستند.

بیشتر بخوانید
بدن ما روزانه چه میزان پتاسیم نیاز دارد؟

ویتامین c:این ویتامین پوست را در برابر نور خورشید محفوظ نگه می دارد و دارای خاصیت  آنتی اکسیدانی می باشد این ویتامین برای بازسازی کلاژن سازی پوست لازم می باشد  این ویتامین نقش مهمی در ترمیم جراحات و نگهداری بافت پوست دارد. گوجه فرنگی، مرکبات ، توت فرنگی ،فلفل دلمه ای، بروکلی و کیوی همگی سرشار از ویتامین C هستند.
ویتامین D:حفظ رطوبت پوست و رشد و تمایز سلول های پوست با ویتامین د برطرف خواهد شد. منبع این ویتامین در مواد غذایی ماهی ،زرده تخم مرغ و لبنیات دیده می شود ولی منبع اصلی این ویتامین از نور  است و با توجه به مضرات اشعه ماورابنفش روی پوست توصیه می شود همه افراد تحت نظرپزشک مکمل ویتامین د استفاده کنند

مصرف مایعات :آب در مرطوب نگه داشتن رطوب پوست نقش مهمی را ایفا می کند و به دنبال آن باعث خارج کردن سموم از بدن و بهتر جذب شدن  مواد غذایی  در سلول ها خواهد شد .مصرف مایعات درنگه داشتن زیبایی و شادابی پوست و جلوگیری از پیری پوست تاثیر گذار هستند زیرا پوست هایی که رطوبت کافی را داشته باشند کمتر خشک و چروکیده خواهند شد .شما می توانید در کنار آب از مایعاتی مانند آب میوه های طبیعی و شیر و چای کمرنگ استفاده کنید اما بهتر است نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه را مصرف نکنید زیرا باعث دفع آب می شود

تغذیه-در-پیشگیری-از-پیری-زودرس

کالری:شما باید برای دریافت کالری خود برنامه منظمی داشته باشید زیرا میزان مصرفی کالری نقش به سزایی در جلوگیری از پیری پوست دارد مثلا افراد ی که با رژیم های لاغری شدید و کم کردن وزن  وبرعکس اضافه کردن سریع وزن در دریافت کالری منظم نیستند پوستشان به سرعت آسیب می بیند زیرا با چاقی و بیشتر شدن چربی پوست کشیده شده و با لاغری پوست حالت افتاده به خود می گیرد.پس پیشنهاد می شود زمانی که تصمیم به افزایش و یا کاهش وزن می گیرید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

ویتامین های گروه B:این ویتامین ها ترشح چربی پوست را تنظیم می کنند و از به وجود آمدن لکه های پوستی و زبری پوست جلوگیری می کنند.نیاسین که یکی از این ویتامین ها می باشد باعث رطوبت پوست شده و خاصیت ضد التهابی دارد. به طور کلی می توان گفت ویتامین های ب برای سوخت و ساز پروتئین و کارکرد سیستم گردش خون نقش به سزایی دارند که در زیبایی پوست بی تاثیر نخواهد بود .همچنین علاوه بر این ویتامین ها روی در مهار تولید چربی و حفظ پاکیزگی پوست و جلوگیری از جوش و آکنه موثر است.

بیشتر بخوانید
رژیم تثبیت

اسیدهای چرب امگا 3 در میان اسیدهای چرب ضروری دیگر به منظور سلامت پوست و مو از همه مهمتر می باشد. در واقع، مصرف 2 تا 3 بار مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 در هفته توصیه شده است.گردو و ماهی آزاد منبع سرشار امگا 3 هستند.

چای سبز:نوشیدن چای سبز به دلیل داشتن “کاتچین” با پیری و آسیب‌ های ناشی از اشعه‌های زیانبار نور خورشید مقابله می ‌کند. چای سبز سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها است. سعی کنید چای سبز راگرم بنوشید

علاوه بر توصیه های فوق الذکر گنجاندن اقلام ذیل در سبد غذایی برای پیشگیری از پیری پوست توصیه می شود:

  • بادام و گردو
  • هویج
  • شکلات تلخ
  • تخم کتان
  • اسفناج
  • گوجه فرنگی
  • ماهی
  • روغن زیتون

انــــار

انار آب انار پوست را نرم و لطیف می‌کند. یک لیوان آب انار خالص و طبیعی برای پوست‌تان فوق‌العاده است. اگر بتوانید انار را با دانه‌هایش بخورید، بهتر است. این میوه سرشار از ویتامین C و آب آن حاوی اسید الاجیک و پونی کالاجین می‌باشد. اسید الاجیک ترکیبی است که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و پونی کالاجین یک ترکیب فوق‌العاده برای افزایش توانایی بدن جهت حفاظت و نگهداری کلاژن است. پونی کالاجین پوست شما را جوان ‌تر و نرم ‌تر می ‌کند.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

13 − 8 =









Call Now Button