نقش پروتئین در کاهش وزن

نقش پروتئین در کاهش وزن

مصرف پروتئین کافی نقش اساسی در کاهش وزن و حفظ تناسب اندام شما دارد.  مصرف پروتئین، به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند، اشتهای فرد را کم می کند، و تغییراتی را  در میزان ترشح هورمون های تنظیم کننده وزن ایجاد می کند. همچنین مصرف پروتئین، به آب شدن چربی های شکم شما کمک می کند.

نقش پروتئین در کاهش وزن

پروتئین سطح هورمونهای تنظیم کننده وزن راتغییر می دهد

وزن شما، به طور فعال توسط مغز و غده ای به نام هیپوتالاموس، تنظیم می شود. در نتیجه، دستوراتی به مغز فرستاده می شود تا زمان و میزان خوردن تعیین شود. مصرف بالای پروتئین، میزان ترشح هورمون سیری را افزایش می دهد، در حالی که باعث کاهش میزان ترشح هورمون گرسنگی مانند گرلین می شود.

با جایگزین کردن مصرف پروتئین و محدودکردن چربی و کربوهیدرات از رژیم غذایی، میزان ترشح هورمون های گرسنگی کم شده و در نتیجه، فرد احساس سیری می کند. همین موضوع، علت اصلی کم شدن اشتها در افراد می باشد و فرد تمایل کمتری به مصرف کربوهیدرات پیدا می کند.

پروتئین به سوخت و ساز بیشتر کالری کمک می کند.

با مصرف مقادیر بالای پروتئین  اثرات حرارتی غذا  ناشی از  سوختن بیشتر کالری ، باعث  می شودمیزان سوخت و ساز بدن شما  افزایش یابد. این اتفاق به طور پیوسته و در طول شبانه روز، حتی زمانی که خواب هستید، هم اتفاق می افتد.

رژیم هایی که میزان پروتئین بیشتری دارند، میزان مصرف کالری را افزایش می دهند و در نهایت فواید متابولیسمی بیشتری دارند.


مصرف پروتئین، جلوی اشتهای شما را می گیرد:

تحقیقات بسیاری  ارتباط میان، افزایش مصرف پروتئین و کاهش تمایل به خوردن بیشتر را اثبات کرده اند. پروتئین با مکانیسم های گوناگونی، میزان خوردن و اشتهای شما را کم می کند، که منجر به کاهش خودکار مصرف مواد غذایی کالری دار می شود..

  • پروتئین تمایل و هوس شما برای غذا خوردن را کم می کند.

اشتیاق و تمایل زیاد به غذا خوردن، دشمن افراد رژیمی است. و همین موضوع یکی از دلایلی است که افراد رژیم خود را رها می کنند. یکی دیگر از مشکلات، مربوط به هله هوله های شبانه است. خوردنیها در این زمان از شبانه روز، بالاترین میزان کالری را دارد. جالب است بدانید که، پروتئین تمایل شما به هله هوله های شبانه را کاهش می دهد.

چه میزان پروتئین توصیه می شود؟

میزان پروتئین روزانه بطور متوسط برای خانم ها 46 گرم و برای آقایان، 56 گرم است. اما اگر قصد کاهش وزن و یا افزایش وزن دارید، این میزان تغییر می کند.

شما بایستی مصرف پروتئین را در هر وعده غذایی جای دهید. مواد غذایی سرشار از پروتئین عبارتند از:

  • گوشت
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • حبوبات

پروتئین، ساده ترین، سریع ترین و خوشمزه ترین راه کاهش وزن است.

اگر به دنبال خلاص شدن از چربی های اضافی خود و کاهش وزن هستید، پروتین بهترین منبع غذایی است. لازم نیست خودتان را صرفا به  موادی غذایی که سرشار از پروتئین هستند محدود کنید، بلکه کافی است پروتئین  کافی  در وعده های غذایی تان قرار دهید.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، یکی از  راههای پیشگیری از چاقی است، نه صرفا راه حل موقتی در از دست دادن چربی. شما به مرور زمان، متوجه تغییرات خود به خصوص در قسمت دور کمرتان خواهید شد.

این نکته را در نظر داشته باشید، که اگر میزان دریافت کالری از میزان سوخت کمتر نباشد، وزن شما تغییری نخواهد کرد.

 

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

سیزده + 5 =