هزار و یک دلیل برای خوردن صبحانه!

هزار و یک دلیل برای خوردن صبحانه!

صبحانه سالم

صبحانه سالم باید شامل همه گروه های غذایی باشد یعنی غلات ، پروتئین ها ، سبزیجات و میوه ها و لبنیات . خوشبختانه در کشور ما ، نان به عنوان جزو اصلی صبحانه در سفره قرار دارد . اما باید دقت کرد چه نانی برای استفاده بهتر است ، نانی که دارای غلات کامل باشد و یا در واقع سبوس آن گرفته نشده باشد . یعنی یا نان های سنتی که در واقع سبوس دارند یا نان های صنعتی که به عنوان انواع تست های چند غله و تست های سبوس دار موجود است .

در کنار غلات، پروتئین قرار دارد که شاید بهترین نوع آن برای صبحانه تخم مرغ باشد که افراد می توانند هر روز یک عدد تخم مرغ میل نمایند . البته عده ای به جای تخم مرغ از گردو به عنوان یک منبع پروتئین استفاده می کنند که آن هم جایگزین مناسبی است . در کنار غلات و پروتئین ، نقش لبنیات در صبحانه ایرانیان نیز پررنگ است مانند پنیر. هرچقدر پنیر کم چربتر و کم نمکتر باشد، پنیر سالم تری است . در کنار این موارد شیر نیز به عنوان لبنیات استفاده می شود که بسیار مفید است .

جزو دیگری از مواد غذایی که در سبد صبحانه قرار می گیرد ، سبزیجات و میوه ها است که می توان از خیار ، گوجه و یا از میوه های فصل به اندازه استفاده نمود. در نتیجه اگر هر چهار گروه اصلی غذایی را در صبحانه داشته باشیم ، در واقع قسمت خوبی از انرژی، مواد مغزی و املاح بدن را تامین نموده ایم .

اهمیت خوردن صبحانهاهمیت خوردن صبحانه

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است . متاسفانه عمده افراد در کشور ما عادت به خوردن صبحانه ندارند و این وعده مهم را از دست می دهند . حال چرا صبحانه اهمیت زیادی دارد؟

به خاطر اینکه از مدت طولانی که از صرف شام گذشته و غذایی میل نشده است ، خوردن یک صبحانه مقوی و مغذی ، کمک می کند تا تمرکز بهتری در کارهای روزمره قبل از صرف نهار داشته باشید . همچنین وعده ای است که می توانید مقداری پروتئین، فیبر و انواع ویتامین ها و املاح را در این وعده دریافت نمایید که اگر حذف شود ممکن است در وعده های بعد نتوان آن را جبران کرد . صبحانه در واقع به سوخت و ساز کمک می کند  و افرادی که صبحانه میل می کنند در وعده های غذایی بعدی، متناسب تر غذا می خورند و این به افراد کمک می کند تا دچار افزایش وزن نشوند . همچنین افرادی که به هر نحوی فعالیت جسمی و یا فکری دارند ، با صرف صبحانه بهتر می توانند از عهده کار خود برآیند .

دکتر کورش صمدپور توصیه می نماید که والدین عادت کنند خودشان صبحانه میل کرده تا بچه ها نیز این عادت را حفظ کنند و طوری برنامه ریزی داشته باشند که بچه ها وقت کافی داشته و زمان از خواب بیدار شدن به گونه ای باشد که حتما صبحانه میل کنند . البته عده ای به خاطر شغل خود، در محل کار صبحانه میل می کنند که مشکلی نخواهد داشت .

دلایل نخوردن صبحانه

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی است و همه باید وقت گذاشته و صبحانه میل کنند . حال عده ای به دلایلی از خوردن صبحانه صرفه نظر می کنند . یکی از دلایل بارز این است که عادت نکرده اند یعنی از کودکی این برنامه غذایی را نداشته اند . به این خاطر توصیه اکید به والدین می شود که حتما صبحانه را در برنامه غذایی حفظ کنند . که از تاثیرگذار ترین رفتار برای عادت دادن به کودکان ، این است که خودشان وقت گذاشته و صبحانه میل کنند تا این الگو برداری توسط کودکان انجام گیرد.

علت دیگری که افرادی از خودن صبحانه خودداری می کنند به خاطر مشغله و ازدیاد کار ، معمولا وعده اصلی خانواده به صرف شام موکول می شود که هم زمان آن دیرهنگام است و هم وعده غذایی بسیار سنگین است . این وعده غذایی دیروقت و سنگین، باعث می شود صبح میل به غذا وجود نداشته باشد در نتیجه بهتر است شام سبک تر باشد و زودتر میل شود که فرد بعد از بیدار شدن میل به خوردن صبحانه داشته باشد .

عامل دیگر نخوردن صبحانه ، مدیریت نکردن زمان است ، به این منظور که در آخرین لحظاتی که قصد دارند از خانه خارج شوند از خواب بیدار می شوند و زمانی برای صرف صبحانه در نظر نمی گیرند . به این خاطر باز صبحانه به فراموشی سپرده می شود .

اهمیت خوردن صبحانهاز جمله علت های دیگر که هیچ کدام از موارد ذکر شده را دربرنمی گیرد ، نبود تنوع در میز صبحانه است . برای مثال کودک هر روز نان و پنیر میل کند از مزه آن خسته شده و بعد از مدتی دیگر تمایلی به خوردن صبحانه نخواهد داشت . متنوع کردن صبحانه با گزینه و شکل های مختلف باعث می شود تمایل کودک و خانواده به میل صبحانه بیشتر شود . درنتیجه برای اینکه در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید و میزان قند شما نوسان زیادی نداشته و عملکرد مغز بهتر باشد توصیه می شود حتما صبحانه میل نمایند.

معرفی چند صبحانه سالم

صبحانه وعده بسیار مهمی است و نباید آن را حذف نمود اما اگر نوع صبحانه تکراری باشد باعث از دست دادن انگیزه برای خوردن صبحانه می شود به خصوص برای کودکان. معمولا در صبحانه ما ایرانی ها نان ، گردو ، پنیر ، شیر ، تخم مرغ و عسل قرار دارد که ترکیبات مناسبی است . اما بعضی از افراد از مداوم بودن این مواد غذایی خسته می شود . در این بخش دکتر کورش صمدپور برنامه غذایی متنوع تری را به شما پیشنهاد می دهد که هم مقوی و هم مغذی می باشد و آن جو دو سر پرک یا اوتمیل است ، تهیه آن بسیار ساده می باشد و با اضافه کردن شیر به آن سرو می شود .

چرا جو دوسرپرک تا این اندازه مفید است ؟

به خاطر اینکه جو منبع خوبی از فیبرها هستند . فیبر ها برای جلوگیری از انواع سرطان ها بخصوص دستگاه گوارش بسیار موثر هستند . در کنترل قند خون مفید بوده و شاخص گلاسینی پایینی دارد در نتیجه برای افراد دیابتی پیشنهاد مناسبی است . سیر کنندگی خوبی دارد و کم کالری است، برای افرادی که دچار چاقی هستند . در واقع این اوتمیل می توان با مواد دیگری مغذی تر نمود مانند اضافه کردن آجیل یا مقداری میوه ( تکه های سیب ، توت فرنگی و یا میوه های خشک مانند ممیز ، انجیر ). اضافه کردن کمی دارچین نیز هم طعم این صبحانه را بهتر می کند و هم به عنوان یک کنترل کننده قند خون به شمار می رود . در نتیجه برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند و یا افزایش وزن دارند، می تواند یک غذای خیلی خوبی در نظر گرفته شود . به خصوص در فصل سرما با اضافه کردن شیره انگور، کره بادام زمینی و یا عسل ، یک صبحانه بسیار خوشمزه و مقوی باشد .

استفاده از مواد غذایی سنتی در صبحانه

دکتر کورش صمدپور مواد غذایی دیگری نیز معرفی می کند و آن استفاده از موادغذایی سنتی مانند آش و عدسی است که در وعده صبحانه مفید بوده و منبع خوب پروتئینی محسوب می شود.

استفاده از مواد غذایی غربی در صبحانه

بعضی افراد از برخی صبحانه های غربی در وعده های خود استفاده می کنند که معمولا سرشار از آرد سفید است مانند انواع پنکک ها یا انواع مافین ها که با توجه به میزان شکر زیاد و نوع آرد مصرفی و حتی ترکیب مربا به آن ، نمی توان آن را یک برنامه غذایی مفید طولانی مدت قلمداد کرد البته استفاده گهگاه این مواد غذایی برای تنوع بدون مانع است .

دکتر کورش صمدپور  متخصص تغذیه غرب تهران، با ارائه برنامه غذایی تخصصی به ویژه برای بیماران دیابتی و گوارشی و … ، کاهش و تثبیت وزن، همراه با اصلاح الگوهای تغذیه ای و دیگر خدمات مربوطه توانسته رضایت مراجعان خود را تامین نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های: 44976772 – 44979044 – 44976877 تماس حاصل نمایید . یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید. 

تخم مرغ به عنوان مواد غذایی مفید در صبحانه

دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مورد یک مواد غذایی مهم در صبحانه به نام تخم مرغ چنین ذکر می نمایند ؛ تخم مرغ حاوی پروتئین های خوب ، ویتامین ها و املاح است و مقدار کالری بالایی ندارد . برای افرادی که قصد رژیم های کاهش وزن را دارند ، در واقع هم حس سیرکننده خوبی داشته و هم کالری پایینی دارد .

همانطور که می دانید واحد ساختمانی پروتئین اسید آمینه است و تعدادی از این اسید آمینه ها باید حتما از طریق غذا تامین شود که تخم مرغ این خاصیت را دارد که همه اسیدآمینه های ضروری را می تواند تامین کند . سفیده تخم مرغ حاوی پروئین بسیار باکیفیت است و زده آن انواع املاح و ویتامین ها را دارد . متاسفانه یک باور غلط وجود دارد که عمده مردم از زرده تخم مرغ واهمه دارند . می توان با اطمینان گفت که اکثر افراد می توانند روزی یک عدد تخم مرغ در روز بدون هیچ گونه نگرانی استفاده کنند . ویتامین های تخم مرغ مشخص است اما به ندرت کسی با ویتامینی به نام پولین آشنا است . پولین یک ویتامین بسیار مهم است که در واقع بیشترین مقدار آن را می توان در تخم مرغ پیدا نمود . در واقع نقش مهمی در رشد و تکامل جنین دارد به طوری که توصیه می شود مادران باردار حتما تخم مرغ را به طور مرتب در برنامه غذایی خود قرار دهند .

در نتیجه قسمتی از پروتئین صبحانه توسط تخم مرغ تامین شود ، می تواند هم نیازهای پروتئین ، املاح و ویتامین های بدن را تامین نماید .

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

18 − هجده =









Call Now Button