هفت ماده غذایی مفید در دوران بارداری

هفت  ماده غذایی مفید در دوران بارداری

زمان بارادرای باید به اندازه کافی از مواد مغذی استفاده کرد و بهترین توصیه الگوی غذایی باشد که شامل پروتئین،کربوهیدرات، ویتامین ،املاح و چربی خوب باشد

در اینجا، به بررسی 7 ماده غذایی مفید در طول دوران بارداری می پردازیم:

  1. مصرف کلسیم

افراد باردار به 1200 تا 1400 میلی گرم کلسیم در طول روز نیاز دارند. هر لیوان شیر یا ماست تقریبا 300 میلی گرم کلسیم دارند

  1. مصرف پروتئین

مصرف 75 تا 100 گرم پروتئین در طول روز ضروری است. مواد غذایی غنی از پروتئین عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی ،تخم مرغ، لبنیات ، حبوبات و مغزها است

  1. مصرف فیبر

چه باردار باشید، چه نباشید، باید به میزان کافی فیبر مصرف کنید. مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری بسیار توصیه می شود، به خصوص خانم هایی که به دلیل تغییرات هورمونی، مصرف مکمل های آهن و یا  اثر فشاری بر دستگاه گوارش دچار یبوست شده اند.

سبوس گندم، میوه، سبزیجات، حبوبات، سرشار از فیبر هستند. به منظور جذب بهتر و بیشتر، می توانید این مواد غذایی را به سوپ و یا سالاد اضافه کنید.

رژیم بارداری

  1. مصرف مایعات

زنان باردار ، باید مایعات بیشتری مصرف کنند. میزان مصرف کالری در دو ماهه سوم بارداری، افزایش می یابد، این به این معنا است که، میزان مایعی که مصرف می کنید، یابد به میزان حداقل 300 میلی لیتر بیشتر شود.

  1. مصرف آهن

زمانی که صحبت از مصرف آهن می شود، اغلب افراد به فکر مصرف اسفناج می افتند. درست است، این ماده  غذایی حاوی آهن است، اما ما به شما موادی سرشار از آهن را معرفی می کنیم که به مراتب آهن بیشتر و قدرت جذب بالاتری دارند شامل :  گوشت ، مرغ ، ماهی،حبوبات، و میوه های خشک. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که، مصرف مکمل آهن می تواند باعث یبوست شود. به همین خاطر بهتر است فیبر را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

  1. مصرف کولین

کولین به رشد مغز جنین کمک کرده و از مشکلات سیستم عصبی پیشگیری می کند. این ماده غذایی به ندرت در مکمل های قبل بارداری یافت می شود، پس بهتر است مواد خوراکی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات تازه به اندازه کافی  مصرف کنید، تا کولین به میزان کافی وارد بدن شما شود.

  1. مصرف امگا 3

مصرف امگا 3، برای تقویت قلب، مغز، چشم، سیستم ایمنی و هم چنین کنترل سیستم عصبی  ضروری است. از آن جایی که مادران تنها منبع تامین امگا 3 برای نوزادان خود هستند، در نتیجه مصرف این ماده به شدت به خانم های باردار توصیه می شود. .ماهی  به خصوص ماهی سالمون، تخم مرغ، گردو سرشار از امگا 3 هستند. زنان باردار باید در مصرف ماهی احتیاط کنند، برخی از ماهی ها حاوی جیوه هستند، ماده ای که برای رشد سیستم عصبی جنین مضر و سمی می باشد. زنان باردار  دو بار در هفته می توانند بدون نگرانی از ماهی استفاده کنند

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

1 × 5 =