میان وعده های غذایی

میان وعده ها

” فلان چیز را نخور، جلوی اشتهایت را می گیرد”. شما هم حتما این جمله را بیشتر از هزار بار شنیده اید. مصرف درست و به موقع میان وعده ها، نقش مهمی را در تقویت تغذیه رسانی ایفا می کند، گرسنکی را کم کرده و انرژی بیشتری را برای شما فراهم می کند.

خوردن میان وعده در بزرگسالان، از پرخوری در وعده های غذایی جلوگیری می کند. اما به این معنا نیست که، مثلا خوردن کیک قبل از غذا، ایده خوبی است، بلکه وعده غذایی باید مغذی باشد، و چربی، شوری و قند کمی داشته باشد. میوه، سبزیجات تازه، غلات و مواد پروتئینی جزء بهترین میان وعده ها هستند.

حتما به میزان و زمان مصرف میان وعده ها توجه کنید. خوردن میان وعده، بهترین خوراکی برای کودکانی است که فعالیت و تحرک زیادی دارند. با این کار، از سلامت جسمی و وزنی کودک خود مطمئن خواهید شد. شما وعده غذایی و میان وعده را در اختیار کودک تان قرار دهید، و بگذارید تصمیم بگیرد که چه مقدار و چه چیزی می خورد.

بررسی میان وعده ها در سنین مختلف

  • کودکان نوپا

در میان وعده کودک نو پای خود، 2 نکته را در نظر بگیرید:

  • از دادن شیرینی و شکلات به عنوان جایزه خودداری کنید. با این کار باور غلطی برای کودک به وجود می آید که آن غذا از بقیه وعده های اصلی بهتر و مفید تر است.
  • قبل از وعده غذایی اصلی، به کودک میان وعده ندهید. این کار جلوی اشتهای کودک شما را می گیرد.
  • سنین قبل از مدرسه

در این سنین تمایل به خوردن شکلات و شیرینی جات بیشتر می شود. پس بهتر است که آبنبات و شیرینی از لیست میان وعده ها حذف شود. اما نیاز کودک را در نظر بگیرید.

میان وعده غذایی

بهترین میان وعده ها در این سن عبارت است از:

  • میوه
  • ماست و لبنیات
  • صیفیجات وسبزیها
  • سنین مدرسه

کودکان در مدرسه و به دلیل تحرک و فعالیت بیشتر، علاوه بر وعده های اصلی، به میان وعده های بیشتری نیاز دارند. خوردن میان وعده بعد از مدرسه، تمرکز کودک برای انجام تکالیفش را بیشتر می کند.

میان وعده های مفید و سالم در این سنین عبارت است از:

  • شیر کم چرب، غلات صبحانه
  • پنیر
  • اسموتی به همراه شیر کم چرب
  • آجیل و کشمش
  • مغزها
  • نوجوانان
  • جو دوسر و کنجد کم چرب
  • میوه های خشک و تازه
  • ذرت بو داده
  • تخم مرغ

بهترین میان وعده ها برای نوجوانان هستند.

برای داشتن میان وعده سالم، مصرف تمامی مواد مغذی را در هنگام گرسنگی، و سلامت جسمانی و نیازهای خود را در نظر بگیرید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ