ویتامین D و کودک شما

ویتامین D، یکی از مهم ترین ریز مغذیها است که همراه باکلسیم به استخوان سازی و تقویت استخوان ها کمک می کند.  ویتامین D، هم چنین از بروز بیماری هایی از قبیل دیابت ، ام اس ، پوکی استخوان ، بعضی بیماریهای خودایمنی وسرطا نهای پستان ،پروستات ، روده بزرگ و تخمدان پیشگیری می کند.

هنگامی که شما در معرض نور خورشید قرار می گیرید، بدن به طور کاملا طبیعی ویتامین D را تولید می کند. در نتیجه، کودکانی که مدت زمان بیشتری را بیرون از خانه و زیر نور مستقیم  خورشید به بازی و فعالیت مشغولند، ویتامین D بیشتری دریافت می کنند.

استفاده از کرم های ضد آفتاب، علاوه بر محافظت پوست از اشعه خورشید، مانع از جذب ویتامین D نیز می شود. دریافت کافی این ویتامین از طریق رژیم غذایی سخت است، چون اندک مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین D هستند؟

عواملی مانند کمبود نور خورشید و یا تغذیه نا مناسب، می تواند از علل بروز کمبود ویتامین D باشد.

  • افرادی که تماس محدود با نورمستقیم خورشید دارند.
  • افرادی که پوست تیره دارند. پیگمان ها و ملانین موجود در پوست افراد تیره، مانع از جذب و تولید ویتامین D می شود.
  • کودکانی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند. تغذیه از شیر مادر، برای نوزاد فواید بسیاری دارد. اما شیر مادر، به میزان کافی ویتامین D ندارد، در نتیجه، نوزاد باید مکمل های ویتامین D را نیز مصرف کند.
  • افرادی که شرایط خاص دارند. شرایطی مانند فیبروز کیستیک و یا بیماری التهاب روده، بر نحوه جذب مواد مغذی و ویتامین D اثر می گذارد. افراد چاق بیشتر در معرض کمبود این ویتامین هستند.

کودک شما چه میزان ویتامین D نیاز دارد؟

در یک ساله اول زندگی، روزانه حداقل 400 واحد  ویتامین D نیاز است. بعد از یک سال، مصرف روزانه 600 واحد ویتامین D کافی است.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، حتما باید مکمل های این ویتامین را نیز دریافت کنند.

ویتامین دی در کودکان

کودکان و نوجوانان

بسیاری از نوجوانان، میزان ویتامین D گفته را دریافت نمی کنند. عمدتا، کمبود ویتامین D در کودکانی دیده می شود، که پوست تیره دارند، و یا در مناطقی زندگی می کنند که کمتر در معرض نور خورشید هستند.

شیر غنی شده از ویتامین D حاوی 400 تا 460 واحد از ویتامین است. اما متاسفانه بسیاری از کودکان و نوجوانان، شیر نمی خورند. در چنین مواردی، مصرف روزانه مولتی ویتامین و مکمل های این ویتامین نباید فراموش شود.

مصرف این ویتامین نه تنها در سنین رشد، بلکه در تمامی سنین واجب است. داشتن وزن متعادل، به جذب صحیح و کافی ویتامین D کمک می کند.

جذب ویتامین D از طریق غذا و مواد خوراکی

منلبع ویتامین D  خیلی زیاد نیست ماهی و روغن ماهی، منابع غنی این ویتامین هستند. برخی دیگر از منابع ویتامین D عبارتند از:

  • روغن ماهی خوراکی
  • ماهی قزل آلا، ماهی سالمون
  • قارچ. هر قارچی که در معرض نور خورشید بوده محتوی 375واحد ویتامین D است.
  • تن ماهی
  • آب پرتقال ، شیر و غذاهای غنی از ویتامین D
  • تخم مرغ

دریافت  بیش از حد ویتامین D در بدن باعث مسمومیت  می شودو میزان کلسیم خون را نیز بالا می برد، که در نهایت می تواند منجر به بروز سنگ کلیه، آریتمی و مشکلات قلبی شود. البته اضافه دریافت معمولا از طریق غذا و نور خورشید رخ نمی دهد و از دریافت بیش از اندازه مکمل صورت می گیرد

علائم و نشانه های بالا رفتن میزان ویتامین D در بدن عبارت است از:

  • تهوع و استفراغ
  • کم شدن اشتها
  • تکرر ادرار
  • ضعف

حتما در مورد میزان مصرف این ویتامین از پزشک خود مشاوره بگیرید. به خاطر داشته باشید، همزمان با رشد کودک، رژیم غذایی و نیاز هایش تغییر می کند. پس حتما از میزان کافی مصرف این ویتامین، اطمینان یابید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

1 × سه =