ویتامین D و کودک شما

ویتامین D، یکی از مهم ترین ریز مغذیها است که همراه باکلسیم به استخوان سازی و تقویت استخوان ها کمک می کند.  ویتامین D، هم چنین از بروز بیماری هایی از قبیل دیابت ، ام اس ، پوکی استخوان ، بعضی بیماریهای خودایمنی وسرطا نهای پستان ،پروستات ، روده بزرگ و تخمدان پیشگیری می کند.

هنگامی که شما در معرض نور خورشید قرار می گیرید، بدن به طور کاملا طبیعی ویتامین D را تولید می کند. در نتیجه، کودکانی که مدت زمان بیشتری را بیرون از خانه و زیر نور مستقیم  خورشید به بازی و فعالیت مشغولند، ویتامین D بیشتری دریافت می کنند.

استفاده از کرم های ضد آفتاب، علاوه بر محافظت پوست از اشعه خورشید، مانع از جذب ویتامین D نیز می شود. دریافت کافی این ویتامین از طریق رژیم غذایی سخت است، چون اندک مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند.

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین D هستند؟

عواملی مانند کمبود نور خورشید و یا تغذیه نا مناسب، می تواند از علل بروز کمبود ویتامین D باشد.

  • افرادی که تماس محدود با نورمستقیم خورشید دارند.
  • افرادی که پوست تیره دارند. پیگمان ها و ملانین موجود در پوست افراد تیره، مانع از جذب و تولید ویتامین D می شود.
  • کودکانی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند. تغذیه از شیر مادر، برای نوزاد فواید بسیاری دارد. اما شیر مادر، به میزان کافی ویتامین D ندارد، در نتیجه، نوزاد باید مکمل های ویتامین D را نیز مصرف کند.
  • افرادی که شرایط خاص دارند. شرایطی مانند فیبروز کیستیک و یا بیماری التهاب روده، بر نحوه جذب مواد مغذی و ویتامین D اثر می گذارد. افراد چاق بیشتر در معرض کمبود این ویتامین هستند.

کودک شما چه میزان ویتامین D نیاز دارد؟

در یک ساله اول زندگی، روزانه حداقل 400 واحد  ویتامین D نیاز است. بعد از یک سال، مصرف روزانه 600 واحد ویتامین D کافی است.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، حتما باید مکمل های این ویتامین را نیز دریافت کنند.

ویتامین دی در کودکان

کودکان و نوجوانان

بسیاری از نوجوانان، میزان ویتامین D گفته را دریافت نمی کنند. عمدتا، کمبود ویتامین D در کودکانی دیده می شود، که پوست تیره دارند، و یا در مناطقی زندگی می کنند که کمتر در معرض نور خورشید هستند.

شیر غنی شده از ویتامین D حاوی 400 تا 460 واحد از ویتامین است. اما متاسفانه بسیاری از کودکان و نوجوانان، شیر نمی خورند. در چنین مواردی، مصرف روزانه مولتی ویتامین و مکمل های این ویتامین نباید فراموش شود.

بیشتر بخوانید
فواید نوشیدن چای سبز

مصرف این ویتامین نه تنها در سنین رشد، بلکه در تمامی سنین واجب است. داشتن وزن متعادل، به جذب صحیح و کافی ویتامین D کمک می کند.

جذب ویتامین D از طریق غذا و مواد خوراکی

منلبع ویتامین D  خیلی زیاد نیست ماهی و روغن ماهی، منابع غنی این ویتامین هستند. برخی دیگر از منابع ویتامین D عبارتند از:

  • روغن ماهی خوراکی
  • ماهی قزل آلا، ماهی سالمون
  • قارچ. هر قارچی که در معرض نور خورشید بوده محتوی 375واحد ویتامین D است.
  • تن ماهی
  • آب پرتقال ، شیر و غذاهای غنی از ویتامین D
  • تخم مرغ

دریافت  بیش از حد ویتامین D در بدن باعث مسمومیت  می شودو میزان کلسیم خون را نیز بالا می برد، که در نهایت می تواند منجر به بروز سنگ کلیه، آریتمی و مشکلات قلبی شود. البته اضافه دریافت معمولا از طریق غذا و نور خورشید رخ نمی دهد و از دریافت بیش از اندازه مکمل صورت می گیرد

علائم و نشانه های بالا رفتن میزان ویتامین D در بدن عبارت است از:

  • تهوع و استفراغ
  • کم شدن اشتها
  • تکرر ادرار
  • ضعف

حتما در مورد میزان مصرف این ویتامین از پزشک خود مشاوره بگیرید. به خاطر داشته باشید، همزمان با رشد کودک، رژیم غذایی و نیاز هایش تغییر می کند. پس حتما از میزان کافی مصرف این ویتامین، اطمینان یابید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

11 + 3 =









Call Now Button