پروبیوتیک‌ چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

پروبیوتیک‌ چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

پروبیوتیک ها

تعداد باکتری های موجود در بدن ما، بیشتر از تعداد سلول هاست. این باکتری ها عمدتا در روده زندگی می کنند و برای سلامتی ما مضر نیستند.

وجود باکتری های مفید در روده، مزایای بسیاری دارد، از جمله کمک به کاهش وزن، بهبود هاضمه، تقویت عملکرد سیستم ایمنی، پوستی سالم و کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها.

مصرف مکمل های پروبیوتیک نیز به تقویت میکروارگانیسم های مفید در روده کمک می کند.

در این مقاله، به بررسی مزایای مصرف پروبیوتیک می پردازیم.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها چه هستند؟

پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم هایی هستند که بعد از هضم شدن، مزایای فراوانی را به همراه دارند.

پروبیوتیک ها، عمدتا باکتری ها هستند. اما برخی انواع مخمرها نیز می توانند عملکردی مشابه پروبیوتیک ها داشته باشند.

پروبیوتیک، در مکمل ها و مواد غذایی تهیه شده از تخمیر باکتری می توان یافت. ماست و کفیر مواد غذایی پروبیوتیکی هستند.

پروبیوتیک را با پریبیوتیک اشتباه نگیرید، پریبیوتیک ها فیبرهایی هستند که باکتری های روده ای از آن ها تغذیه می کنند.

لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریوم، از جمله باکتری هایی هستند که هر یک گونه های مختلفی دارند.

جالب است بدانید، هر یک از پروبیوتیک ها مزایای خاص و منحصر به فرد خود را دارند. به همین خاطر، انتخاب نوع پروبیوتیک اهمیت زیادی دارد.

برخی مکمل ها که با نام مولتی پروبیوتیک نیز شناخته می شوند، حاوی انواع مختلفی از گونه ها در یک محصول هستند.

اهمیت وجود میکروارگانیسم ها برای روده

همزیستی میکروارگانیسم ها در روده، فلور یا میکروبیوتا نام دارد. در واقع، روده محتوی صدها نوع میکروارگانیسم از جمله، باکتری، مخمر و ویروس می باشد.

بیشتر فلور روده در کولون و یا روده بزرگ یافت می شود، در آخرین بخش سیستم گوارشی.

فعالیت متابولیکی فلور درست مانند یک عضو بدن است. به همین دلیل، فلور روده یک ارگان فراموش شده در نظر گرفته می شود.

فلور روده، مسئول عملکردهایی است که برای سلامت بدن مهم هستند، مانند ساخت انواعی از ویتامین ها، از جمله ویتامین K، و برخی انواع ویتامین های خانواده. B

فلور روده، کار تبدیل فیبر به چربی های زنجیره کوتاه مانند استات را نیز انجام می دهد. این چربی ها به تغذیه روده کمک می کنند و عملکردهای متابولیکی دارند.

علاوه بر این، چربی های زنجیره کوتاه، به تقویت سیستم ایمنی و دیواره روده نیز کمک، و از ورود مواد اضافی به بدن و تحریک سیستم ایمنی نیز پیشگیری می کنند.

فلور روده به شدت نسبت به رژیم غذایی حساس است، و برهم خوردن تعادل آن می تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری ها، از جمله چاقی، دیابت نوع دو، سندرم متابولیکی، بیماری قلبی، سرطان کولورکتال، آلزایمر و افسردگی شود.

پروبیوتیک ها و فیبرهای پریبیوتیک، به اصلاح بر هم خوردگی توازن فلور روده کمک می کنند.

تاثیر بر سلامت هاضمه

پروبیوتیک ها مزایایی بسیاری را برای سلامت هاضمه به همراه دارند.

مطالعات نشان می دهند، مکمل های پروبیوتیک به درمان اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک کمک می کنند. هنگام مصرف آنتی بیوتیک، آن هم برای مدت طولانی، بسیاری از افراد حتی بعد از رفع عفونت با علائمی مانند اسهال، روبرو می شوند.

این حالت به این دلیل است که آنتی بیوتیک باعث نابودی باکتری های طبیعی روده می شود، در نتیجه باکتری های مضر باقی خواهند ماند.

پروبیوتیک هم چنین علائم سندرم روده تحریک پذیر را نیز تسکین می بخشد. سندرم روده تحریک پذیر، اختلال هاضمه ای است که با علائمی مانند افزایش گاز، نفخ، یبوست، اسهال و سایر علائم همراه می باشد.

از دیگر مزایای پروبیوتیک می توان به مبارزه با عفونت هلیکوباکتر پیلوری اشاره کرد. عفونتی که یکی از دلایل بروز زخم معده و سرطان روده می باشد.

در صورت ابتلا به مشکلات هاضمه، حتما با مشورت پزشک، مکمل های پروبیوتیک را در برنامه خود قرار دهید.

مزایای پروبیوتیک

تاثیر بر کاهش وزن

باکتری های روده در افراد چاق، با افراد لاغر متفاوت است. جالب است بدانید که این باکتری ها بر روی وزن بدنی تاثیر می گذارند. با این که تحقیقات بیشتری نیاز است، اما برخی پروبیوتیک ها به کاهش وزن کمک می کنند.

تحقیقات نشان می دهند، مصرف روزانه پروبیوتیک لاکتوباسیل گاسری به کاهش وزن 8.5 درصدی طی دوازده هفته کمک می کند.

با قطع مصرف پروبیوتیک، احتمال بازگشت چربی های شکمی بعد از چهار هفته وجود دارد.

مصرف لاکتوباسیل رامنوز و بیفیدوباکتریوم، به کاهش وزن نیز کمک می کنند.

برخی دیگر مزایای پروبیوتیک ها عبارتند از:

  • التهاب. کاهش التهاب سیستمیک که منجر به بروز بسیاری از بیماری ها می شوند.
  • افسردگی و اضطراب. لاکتوباسیل هلوتیکوس و بیفیدوباکتریوم لانگوم، به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک می کنند.
  • کلسترول خون. کاهش سطح کلسترول بد LDL
  • فشار خون. پایین آمدن فشار خون
  • عملکرد ایمنی. تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال ابتلا به عفونت هایی مانند سرماخوردگی
  • سلامت پوست. مفید در درمان جوش، آکنه، اگزما و اختلالات پوستی
دکتر کورش صمدپور  متخصص تغذیه غرب تهران، با ارائه برنامه غذایی تخصصی به ویژه برای بیماران دیابتی و گوارشی و … ، کاهش و تثبیت وزن، همراه با اصلاح الگوهای تغذیه ای و دیگر خدمات مربوطه توانسته رضایت مراجعان خود را تامین نماید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های: 44976772 – 44979044 – 44976877 تماس حاصل نمایید . یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید. 

ایمنی و عوارض

مصرف پروبیوتیک برای بسیاری از افراد ایمن است و خطری را همراه ندارد.

با این حال، احتمال بروز یک سری عوارض مرتبط با گوارش مانند دردهای شکمی، روزهای اول مصرف وجود دارد. اما بعد از گذشت مدتی، شاهد تقویت سیستم گوارشی خواهید بود.

در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، مانند افراد مبتلا به ایدز و HIV، مصرف پروبیوتیک می تواند باعث تحریک عفونت شود.

نتیجه گیری

رژیم غذایی مناسب از جمله مواردی هستند که بر باکتری های روده تاثیر می گذارند.

مکمل های پروبیوتیک، مزایای بسیاری را به همراه دارند، و اگر خواهان بهبود و تقویت سلامت روده خود هستید، آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

پانزده − شش =