چاقی ژنتیکی

چاقی ژنتیکی

آیا چاق شدن ربطی به ژن دارد؟

برخلاف باور عمومی تحقیقات علمی نشان می دهد عامل ژنتیکی یا وراثت  نقش بسیار کمی در بروز چاقی و اضافه وزن دارند. در واقع سبک زندگی کردن فرد نسبت به عوامل ژنتیکی به مراتب اهمیت بیشتری در چاقی دارد. اگر مشاهده می کنید کلیه  اعضای خانواده چاق هستند بیشتر به علت عادات غذایی و شیوه زندگی آنهااست و اگر یک نفر از اعضای خانواده تغییر شیوه زندگی دهد ( تغذیه سالم ، فعالیت بدنی ،خواب کافی و کنترل استرس) مسلما دچار اضافه وزن چاقی نخواهد شد.

حتی افرادی که از لحاظ ژنتیکی، مستعد چاقی هستند نیز می توانند با ایجاد تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی شان، وزن کم کنند. در صورتی که وزن شما تغییری نکند، صرف نظر از عدم کاهش وزن، از لحاظ بدنی نیز سالم تر خواهید بود.

چاقی ژنتیکی

ژن های نادری که باعث چاقی می شوند:

یکی ازانواع ژنتیکی، چاقی مونوژنیک نام دارد، در اثر جهش ناگهانی در ژن هایی ایجاد می شود که مسئول کنترل اشتها و میزان غذای مصرفی هستند. برخی سندرم های ژنتیکی خاص مانند پرادر ویلی (Prader- Willi) و سندرم باردت بیدل (Bardet- Biedl) با چاقی و اضافه وزن مرتبط هستند.

Common obesity که نوع دیگری از چاقی است، زمینه ژنتیکی دارد و در اثر جهش چندین ژن ایجاد می شود. این نوع چاقی نشان می دهد که چرا برخی افراد از سایرین چاق تر هستند. اما سبک زندگ نیز در بروز این نوع چاقی موثر می باشد.

خوش بختانه، ژنتیک تاثیر بسیار کمی بر روی چاق شدن اکثر افراد دارد. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، تغییرات سالم در سبک زندگی افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد چاقی هستند، به کاهش وزن شان کمک می کند. در اینجا به راهکارهای می پردازیم که در پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن موثر هستند.

  • پیاده روی و تحرک

پیاده روی، پنج بار در هفته و به مدت سی دقیقه، به کنترل وزن کمک می کند. در هر یک ساعت پیاده روی، 240 کالری سوزانده می شود. اگر زمان کافی برای پیاده روی ندارید، می توانید این زمان را در طول هفته پخش کنید. به عنوان مثال، روزی 10 دقیقه قبل از رفتن به محل کار خود پیاه روی کنید، و یا بعد از وعده شام نیز پیاده روی کنید.

هر چه تحرک بدن بیشتر باشد، از لحاظ بدنی نیز سالم تر خواهید بود و کالری بیشتری می سوزانید.

  • رعایت رژیم غذایی

رژیم غذایی تاثیر مستقیم بر روی چاقی و اضافه وزن دارد. به همین خاطر، بهتر است رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشید.

  • کنترل استرس و خواب کافی

رابطه مستقیمی میان استرس، رژیم غذایی ناسالم و چاقی وجود دارد. کنترل استرس کار آسانی نیست، اما می توان کارهایی را انجام داد که به آرامش بیشتری برسید، زمانی را برای بودن با دوستان و اطرافیان تان اختصاص دهید، و ورزش و یوگا را نیز فراموش نکنید .

افرادی که خواب کافی و مناسبی دارند، قطعا احساس بهتری خواهند داشت. بد خوابیدن و تغییرات هورمونی، یکی از علل بروز چاقی و افزایش وزن می باشد .

اگر اضافه وزن دارید و یا در معرض چاقی هستید، از همین حالا شروع کنید، رژیم غذایی و سبک زندگی تان را تغییر بدهید، ورزش کنید، نوشیدنی های قندی را کنار بگذارید، و سعی کنید خواب کافی داشته باشید. بعد از مدتی، شاهد تغییراتی در وزن و سلامت جسمانی تان خواهید بود.

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

هشت − 5 =