چرا غذاهای سرخ کرده برای بدن مضر هستند؟

سرخ کردن مواد غذایی یکی از راه های رایج پخت و پز در سراسر دنیاست. از آن جایی که این روش طبخ، سریع و ارزان است، بیشتر رستوران ها، غذاهای سرخ کرده را سرو می کنند.

ماهی، استیک ، مرغ و سیب زمینی از جمله غذاهای سرخ کرده ای هستند که باب طبع مشتریان اند. این قبیل غذاها، کالری و چربی بالایی دارند، و مصرف زیاد آنها برای سلامتی بدن مضر هستند. در این مقاله، به بررسی علل مضر بودن غذاهای سرخ کرده می پردازیم.

غذاهای سرخ کرده میزان کالری بالایی دارند

بر خلاف سایر روش های پخت و پز، سرخ کردن باعث می شود تا میزان کالری غذا بالا برود. زمانی که غذا در روغن سرخ می شود، آب آن گرفته، و چربی بیشتری جذب می شود، که خود باعث افزایش میزان کالری نیز خواهد شد.

برای مثال، یک سیب زمینی پخته شده (100 گرمی)، 93 گرم کالری دارد، و فاقد چربی است، در حالی که همین مقدار سیب زمینی سرخ شده، 319 گرم کالری و 17 گرم چربی دارد.

غذاهای سرخ کرده، چربی بالایی دارند

تولید کنندگان مواد غذایی، اغلب از روغن هیدروژنه استفاده می کنند تا میزان ماندگاری مواد غذایی افزایش یابد. در چنین فرآیندی، ساختار شیمیایی چربی ها تغییر می کند، روند تجزیه آن ها در بدن دشوار تر خواهد شد و در نهایت، اثرات منفی را بر روی سلامت شما خواهد گذاشت و احتمال بروز بیماری های قلبی ، سرطان، دیابت و چاقی را افزایش می دهد.

از آن جایی که غذاهای سرخ کرده در روغن و در دمای بالا طبخ می شوند، محتوی مقادیری چربی ترانس نیز خواهند بود

مصرف غذاهای سرخ کرده، احتمال بروز دیابت نوع دو، بیماری های قلبی و چاقی را افزایش می دهد.

چرا سرخ کردنی ها مضر هستند

بیماری قلبی

مصرف غذاهای سرخ کرده، با فشار خون بالا، HDL (کلسترول خوب) پایین و چاقی در ارتباط است، که همگی در بروز بیماری های قلبی موثر هستند.

دیابت

مصرف غذاهای سرخ کرده، احتمال بروز دیابت نوع دو را افزایش می دهد. افرادی که بیش از دو بار در هفته فست فود می خورند، نسبت به افرادی که کمتر فست فود و غذاهای سرخ کرده مصرف می کنند، مقاومت به انسولین  پیدا می کنند و بیشتر در معرض دیابت نوع دو خواهند بود،

چاقی

همان طور که قبلا گفته شد، غذاهای سرخ کرده کالری بیشتری دارند، در نتیجه، مصرف بیش از حد آن ها در افزایش وزن و چاقی افراد موثر می باشد.

تحقیقات نشان می دهند، چربی های ترانس در غذاهای سرخ کرده، یکی از علل اصلی چاقی افراد است، زیرا این قبیل چربی ها بر هورمون های تنظیم کننده اشتها و ذخیره چربی تاثیر می گذارند.

غذاهای سرخ کرده محتوی آکریل آمید مضر هستند

آکریل آمید، ماده سمی است که در زمان پخت غذا در دمای بالا، و از طریق واکنش شیمیایی میان شکر و آمینو اسیدی به نام آسپاراژین، شکل می گیرد. مواد غذایی حاوی نشاسته مانند سیب زمینی، حاوی مقادیر بالایی آکریل آمید هستند. زمانی که از سیب زمینی به عنوان ته دیگ استفاده می شود خطر افزایش میزان آکریل آمید چند برابر می شود. این ماده سمی، احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد.

اگر شما از طعم غذاهای سرخ کردنی لذت می برید، بهتر است طبخ این مواد رابا استفاده از روغن های سالم و در منزل انجام دهید. برخی از انواع روغن ها نسبت به دمای بالا مقاومت بیشتری دارند و در نتیجه، نسبت به سایر روغن ها نیز سالم  ترهستند. در کل، چربی های اشباع شده، در برابر تغییرات دما و گرما، بیشتر مقاوم هستند. برخی از این قبیل روغن ها عبارتند از:

  • روغن نارگیل: بیش از 90 درصد اسید های چرب روغن نارگیل، از نوع اشباع شده است، که باعث مقاومت در برابر گرما و حرارت می شود. در واقع، این روغن بعد از 8 ساعت سرخ شدن، از لحاظ کیفیت تغییری نخواهد داشت.
  • روغن زیتون مخصوص سرخ کردن: روغن زیتون مخصوص سرخ کردن حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع مونو است، و موجب مقاومت این نوع روغن در برابر گرما و حرارت می شود.
  • روغن آووکادو: مواد تشکیل دهنده این روغن، مشابه روغن زیتون است. روغن آووکادو تحمل و مقاومت بسیار بالایی نسبت به گرما دارد، و گزینه بسیار مناسبی برای سرخ کردن می باشد.

استفاده از روغن های سالم، احتمال بروز بیماری ها و مشکلات گفته شده را کاهش می دهد.

روغن های نامناسب برای سرخ کردن

روغن های نامناسب، روغن های هستند نسبت به گرما و حرارت مقاومت کمتری دارند، و احتمال تشکیل ماده سمی آکریل آمید در آن ها بیشتر است.

روغن کانولا، روغن سویا، روغن ذرت، روغن کنجد، برخی از روغن های نامناسب برای سرخ کردن هستند چون نقطه دود پایین دارند

نتیجه گیری

مصرف مواد غذایی سرخ کردنی با روغن های نامناسب، اثرات بد و منفی را بر روی سلامت بدن شما می گذارد. مصرف مداوم این قبیل مواد، احتمال بروز بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و چاقی را افزایش می دهد. پس اگر تمایل به مصرف غذاهای سرخ کردنی دارید، بهتر است مصرف آن را محدود کنید و از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده شود و استفاده چند باره از روغن برای سرخ کردن اجتناب کنید.

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

چهارده − چهارده =