چگونه چاق شویم

چگونه چاق شویم :

تناسب اندام امروزه بسیار مورد توجه است این مهم نه به معنای لاغری می باشد نه به معنای چاقی بلکه تناسبی بین قد و وزن افراد و ترکیبی از شاخص هایی است که ما را توانا می سازد تا فعالیت های روزانه خویش را انجام دهیم .هرچند بسیاری از افراد در پی لاغر شدن و کاهش وزن هستند اما در این بین هستند افرادی که به فکر چاق شدن و اضافه کردن وزن می باشند. لاغری زمانی ایجاد می شود که فرد کمتر از نیاز بدن غذا مصرف می کند .برای درمان لاغری پیش از هر چی لازم است علت لاغری ، عدم اضافه کردن وزن و بی اشتهائی ریشه یابی شود  . گاهی فرد به علت کم خونی قادر به غذا خوردن نمی باشد.  گاهی استرس شدید مانع از غذا خوردن می شود و گاها رژیم غذایی نادرست علل عدم اضافه وزن فرد می باشد.

چی بخوریم تا چاق شویم :

برای چاق شدن لازم است مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد که انرژی زیادی در بدن تولید می کنند . در این بین درشت مغذی ها مانند چربی ها ، کربوهیدرات ها و مواد غذایی پروتئینی را می توان نام برد . در این بین ارجحیت و تاثیر بیشتر  با مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار می باشد به گونه ای که توصیه می شود افرادی که متقاضی اضافه وزن هستند 60 تا 70 درصد  انرژی خود را در روز از  مواد کربوهیدرات دار تامین کنند  .  10 الی 20 درصد باقی انرژی روزانه خود را از مواد پروتئینی دریافت کنند . باید توجه داشت مصرف زیاد کربوهیدرات ها و کم مصرف کردن مواد پروئینی سبب افزایش حجم بافت های چربی بدن می شود این قضیه می تواند نگرانی ها و نارضایتی هایی به خصوص در بین ورزشکاران را در پیش داشته باشد . برخی مکمل های غذایی که البته توسط پزشک تجویز شده است می تواند مفید باشد به عنوان مثال مکمل روی در افزایش اشتها موثر می باشد .برخی از لاغری ها جنبه ژنتیکی دارد این گروه افراد باید رژیم غذایی همراه با ورزش داشته باشند تا اندام آنها عضلانی گردد و از حالت لاغری اسکلتی خارج شوند .

چگونه چاق شویم

برای چاقی نباید تنها تمرکز روی غذاهای صرفا پرکالری باشد مثل چربی ها ، شکر بلکه باید غذاهای پرکالری در عین سالم و مغذی بودن مورد استفاده قرار بگیرند. باید رژیم غذایی با هدف استفاده از مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و درعین حال پر کالری را مورد مصرف قرار بدیم .  برخی از توصیه های غذایی شامل موارد زیر می شوند :

  • مایعات حاوی پروتئین ، آب میوه های طبیعی و یا شیر مصرف نمائید .
  • نان های سبوس دار به همراه کره بادام زمینی ، مربا، عسل و یا پنیر خامه ای میل نمائید.
  • سبزیجات نشاسته دار مانند : سیب زمینی ، ذرت ، نخود فرنگی ، چغندر قند و… را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • میوه های سفت مانند : موز ، گلابی ، سیب ، آناناس و…. را بیشتر مصرف نمائید .
  • از روغن های سالم با مقدار بیشتری استفاده کنید ( از چربی های ترانس اجتناب کنید )
  • از مواد غذایی پروتئینی مانند : سویا ، بادام زمینی ، گوشت استیکی ، مرغ و ماهی ، گوشت بوقلمون استفاده نمائید .
بیشتر بخوانید
نکات کلیدی برای کاهش وزن

تذکر :  میوه ها و سبزیجات خشک را بیش از میوه جات و سبزی جات آبدار استفاده کنید.

افزایش وزن و ورزش :

توصیه می گردد مقدار پروتین مصرفی را متناسب با ورزش انجام شده قرار دهید در غیر این صورت اضافه کردن وزن یا صورت نمی گیرد ویا به کندی صورت می گیرد . سعی کنید برنامه ورزشی منظم داشته باشید. با انجام ورزش های قدرتی و سرعتی به همراه مصرف پروتئین فراوان می توانید اضافه وزن خوبی را تجربه کنید.  بهتر است سه ساعت قبل از انجام ورزش و تمرین از میوه جات شیرین و خشک مانند خرما استفاده شود . همچنین مصرف مایعات کربوهیدرات دار سبب می شود ذخایر گلیکوژن در بدن تحلیل نرود . مهمترین زمان خوردن برای ورزشکارانی که متقاضی افزایش وزن می باشند یک ساعت بعد از ورزش می باشد . در این زمان بهتر است مواد قندی و شیرین و  مواد پروتئینی مانند تخم مرغ یا سینه مرغ مصر ف کرد .

افزایش اشتها :

برای افزایش وزن لازم است در ابتدا  اشتهای خود را افزایش دهید . برای افزایش وزن می توانید از راهکار های زیر مدد جوید :

  • قبل از غذا خوردن پیاده روی کنید
  • در زمان های بی اشتهایی از غذاهای مورد علاقه تان استفاده کنید
  • در طبخ غذا از ادویه های معطر و مورد علاقه تان استفاده نمائید
  • مایعات از جمله آب سبب احساس سیری می شوند در نتیجه قبل و حین مصرف غذا از خوردن مایع جات اجتناب کنید .
  • سر ساعت مشخص غذا میل کنید.

بیماری و کاهش وزن :

برخی از بی اشتهایی ها و کاهش وزن ها به سبب بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید که سبب افزایش سوخت و ساز بدن می شود صورت می گیرد. البته بسیاری از موارد با رفع بیماری بدن شروع به اضافه کردن وزن می کند. هم چنین ناراحتی های گوارشی و اختلال در هضم و جذب مواد مغذی فرد را بی اشتها می کند . در زیر به برخی دیگر از بیماری های که سبب کاهش وزن ناگهانی شده اشاره می کنیم :

ناراحتی های روحی : استرس و اضطراب از جمله عواملی است که سبب بی اشتهائی می شوند.

سرطان : در تمامی سرطان ها به دلیل افزایش متابولیسم بدن توسط تومورها ی سرطانی  بیمار با کاهش وزن ناگهانی و شدید مواجه می گردد.

  • اسهال : به سبب تغذیه نادرست یا ویروس در بدن ایجاد می گردد که چنانچه اسهال مزمن شود سبب لاغری در فرد می شود.
  • دیابت : دیابت به خصوص دیابت نوع 1 به علت عدم دریافت انرژی کافی فرد دچار لاغری می شود.
بیشتر بخوانید
قرص های لاغری

از دیگر بیماری ها می توان به :

  • ایدز
  • اعتیاد
  • آرتریت
  • زوال عقلی
  • ازدیاد کلسیم بدن
  • زخم های گوارشی
  • سل
  • ورم معده
  • نارسائی کلیوی

تذکر : چنانچه فردی طی چند ماه چندین کیلو معادل 5 درصد وزن خود را بدون داشتن دلیل تغذیه ای کم کند ، دارای کاهش وزن ناگهانی بوده و باید به پزشک مراجعه کند .

مصرف فست فود و شکلات را بهانه چاقی نکنیم :

تصور غلط مصرف زیاد فست فودها ، تنقلات و شکلات ها جهت اضافه وزن بیش از سودشان دارای زیان می باشند هیچ چیز نمی تواند جای یک وعده غذای اصلی و مفید را بگیرد . به جای مصرف فست فود  تنقلات بهتر است سه وعده غذای کامل شامل مواد غذایی و پروتئینی  و لبنیات داشته باشیم .

دارو و مکمل های چاق کننده :

این دسته داروهای شرکتی دارای عوارض جبران ناپذیری هستند لذا از مصرف خودسرانه آنها بپرهیزید حتی اگر مجوز وزارت بهداشت داشته باشند .

با آرزوی سلامتی برای شما
مدیریت سایت دکتر کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

13 + 8 =









Call Now Button