گوشت قرمز خوب است یا خیر؟

 

 

 

 

 

گوشت قرمز خوب است یا خیر؟

با این که گوشت قرمز، در طول تاریخ بشریت مورد استفاده قرار گرفته، اما بسیاری از افراد بر این باوررند که مصرف این گوشت می تواند مضر باشد.

در این مقاله به بررسی فواید و مضرات  مصرف گوشت قرمز می پردازیم.

گوشتی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت با آن چیزی است در گذشته، استفاده می شده است. در زمان های قدیم، حیوانات در چراگاه طبیعی  از علف ها و گیاهان طبیعی  تغذیه می کردند.گوشت این حیوانات، متفاوت از گوشت گاوی است که امروزه در دامداری ها تحت تاثیر  موادی برای رشد سریع و آنتی بیوتیک هستند. همچنین  امروزه، برخی از محصولات گوشتی بعد از ذبح حیوان، فرآوری می شوند.  به این گوشت ها نیترات، مواد محافظ و مواد شیمیایی زده می شود که باعث بروز بیماریهای مختلف می شود

انواع گوشت

هنگام بررسی فواید گوشت ، مهم است بدانید که طرز تهیه گوشت ها، با هم متفاوت می باشد.

  • گوشت فرآوری شده. این محصولات از گاوهایی به دست می آیند که دردامداریها پرورش داده شده، و سپس تحت فرآوری قرار گرفته اند. مانند سوسیس و بیکن
  • گوشت قرمز. از دامهایی به دست می آیند که در کارخانه و به روش صنعتی پرورش داده شده اند، و از آن جایی که رنگ این گوشت ها هنگام پخت، قرمز می شود، گوشت قرمز نامیده می شوند.
  • گوشت ارگانیک. این گوشت ها از حیواناتی به دست می آیند که تغذیه کاملا طبیعی دارند و به صورت ارگانیک پرورش داده شده اند، بدون هیچ گونه دارو، هورمون و یا افزودنی های شیمیایی.

گوشت قرمز بسیار مغذی است

گوشت قرمز ، یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که شما مصرف می کنید. این گوشت، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست، که برای سلامتی بدن نیز ضروری هستند.

گوشت قرمز حاوی ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B12 (کوبالامین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، آهن، روی و سلنیوم می باشد. علاوه بر این محتوی کراتین و کرانوزین نیز می باشد. افرادی که گوشت قرمز نمی خورند، اغلب با کمبود این مواد مغذی روبرو هستند، که می تواند بر عملکرد مغزی و عضلانی تاثیر بگذارد.

گوشت به دست آمده از گاوی که علف خورده، حاوی مقادیر بالایی امگا 3، اسید چرب CLA، ویتامین A و D می باشد.

آیا گوشت قرمز خطر بروزبیماری های قلبی، دیابت و مرگ و میررا افزایش می دهد؟

مطالعات  مشاهد ه ای نشان می دهند، مصرف گوشت قرمز با بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و مرگ و میر در ارتباط می باشد. البته اکثر این مطالعات مشاهده ای بود و برای تایید بیشتر نیاز به مطالعات مداخله ای بیشتر می باشد. مصرف گوشت فرآوری شده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. اما هنوز ارتباط قطعی میان مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده و بروز این قبیل بیماری ها، ثابت نشده است.

مصرف گوشت قرمز

آیا مصرف گوشت قرمز، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

در این مورد اختلاف نظر زیاد است بعضی تحقیقات نشان می دهند، مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. سرطان کولورکتال، که یکی از چهار سرطان شایع در دنیاست، با مصرف گوشت در ارتباط می باشد.

در متا آنا لیز دیگر نشان داده شده است گوشت به تنهایی عامل سرطان نیست، بلکه ترکیبات مضری که به هنگام طبخ گوشت، ایجاد می شوند، می توانند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند. در نتیجه، روش پخت گوشت، یکی از عوامل تعیین کننده در تاثیر گوشت بر روی سلامتی می باشد.

در کل، تحقیقات انجام شده نشان می دهند، افرادی که گوشت قرمز بیشتری مصرف می کنند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند افرادی هستند که کمتر به سلامت شان اهمیت می دهند، سیگار می کشند، مواد قندی بیشتری می خورند و وقت کمتری را به ورزش کردن اختصاص می دهند.

ایرادی که بر این تحقیقات می توان گرفت این است که، نمی توان به تنهایی و بر اساس مشاهدات، تصمیم قطعی در خصوص اثرات مصرف گوشت قرمز و بروز بیماری های مختلف گرفت، بلکه مواردی هم چون سابقه فرد نیز در این بررسی اهمیت دارد.

نگاهی بر نتایج تحقیقات بر اساس کارآزمایی بالینی

مطالعات مداخله ای کنترل شده از قویترین  نوع مطالعات میباشد. در این تحقیقات، افراد به دو گروه  تقسیم می شوند، یک گروه رژیم غذایی A خواهند داشت، و گروه دیگر، رژیم غذایی B. رژیم غذایی افراد و نتایج به دست آمده، مورد بررسی قرار می گیرند.

برخی مطالعات مشاهد ه ای از تاثیر گوشت قرمز در بروز بیماری های قلبی، خبر می دهند. درحالی که، مطالعات مداخله ای  کنترل شده نشان می دهند که، مصرف گوشت قرمز تاثیری بر بیماری های قلبی مانند چربیهای خون، و یا فشار خون نمی گذارد.

گوشت قرمز به عنوان منبع بسیار خوبی از پروتئین، برای عملکرد عضلانی در افراد ورزشکار، بسیار مفید می باشد.

بسیاری از مطالعات، بر پایه رژیم غذایی کم چرب و پر چرب انجام می شود. هدف از انجام این تحقیقات، کاهش سطح چربی های اشباع شده است. بدین معنا که افراد بایستی گوشت قرمز و فرآوری کمتری را در رژیم غذایی شان داشته باشند، زیرا این نوع گوشت ها باعث بالا رفتن سطح چربی های اشباع می شوند.

در تحقیق دیگری، مقایسه رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم چرب صورت گرفت. در این تحقیق، افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، چون گوشت قرمز بیشتری مصرف می کنند، از سلامتی بهتری برخوردار هستند.

با تمام این تفاسیر، جهت بررسی اثرات مصرف گوشت بر روی سلامتی و بروز بیماری های قلبی و سرطان، تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

اهمیت نحوه پخت گوشت قرمز

زمانی که گوشت در دمای بالا، پخته شود، مواد مضر آن نیز افزایش خواهد یافت، از جمله آمین های هتروسیلیک و هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک. این قبیل مواد می توانند منجر به بروز سرطان در حیوانات شوند.

این مورد، تنها مختص مصرف گوشت نیست، بلکه سایر مواد غذایی نیز در اثر حرارت، حاوی مواد مضر خواهند شد.

راه کارهایی وجود دارد تا گوشت را با خیال آسوده مصرف نمایید از جمله:

  • پختن آرام گوشت به جای گریل و سرخ کردن آن
  • کم کردن درجه حرارت پخت گوشت، و این که هرگز گوشت را بر روی شعله مستقیم آتش قرار ندهید
  • از مصرف گوشت دودی و ذغالی دوری کنید. در صورتی که غذای شما سوخت، قسمت دودی و سوخته شده را جدا کنید.
  • خواباندن گوشت در چاشنی سیر، لیمو و روغن زیتون، از مواد مضر گوشت کم می کند.

بسیاری از افراد، طرفدار گوشت های گریل و سرخ شده هستند. اما اگر می خواهید مصرف گوشت، ضرری برای شما به همراه نداشته باشد، هنگام پختن مراقب باشید تا گوشت نسوزد.

نتیجه گیری

در خصوص مصرف گوشت قرمز ، به روش پخت گوشت نیز اهمیت دهید، و مراقب باشید غذا ذغالی و یا سوخته نشود. گوشت قرمز کم چرب ، بسیار مغذی و حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است که برای عملکرد بدن و مغز بسیار مهم و ضروری هستند.

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

پانزده − 11 =