مزایا و معایب گیاه خواری

گیاه خواری

امروزه، رژیم گیاه خواری طرفداران زیادی پیدا کرده است.  قبل از اینکه فرزند شما و یا یکی از اعضای خانواده تان، تصمیم به گیاه  خواری بگیرد، باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی رژیم های گیاه خواری مشابه هم نیستند.

انواع رژیم های گیاه خواری عبارتند از:

  • لاکتواووگان (گیاه خواری حاوی شیر و تخم مرغ): در این رژیم، گیاه خواران مرغ، گوشت و ماهی مصرف نمی کنند، اما تخم مرغ و محصولات لبنی می خورند.
  • لاکتووگان: گیاه خوارانی که گوشت، مرغ و تخم مرغ مصرف نمی کنند اما محصولات لبنی می خورند.
  • اووگان: گیاه خوارانی که تنها تخم مرغ مصرف می کنند.
  • وگان (گیاه خوار محض): گیاه خوارانی که تنها غذاهایی گیاهی مصرف می کنند و به هیچ عنوان گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ نمی خورند.

برخی از افراد، نیمه گیاه خوار هستند، به این معنا که گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند، و گاهی مرغ و ماهی مصرف می کنند.

مزایا و معایب گیاه خواری

انتخاب گیاه خواری

افراد معمولا به دلایل گوناگونی گیاه خواری را انتخاب می کنند. به دلایلی مثل  حفظ سلامتی ، نگرانی برای محیط زیست، حمایت ازحیوانات و حتی عقاید مذ هبی تصمیم به گیاه خواری می گیرند. اگر تصمیم به گیاه خواری دارید حتما با یک متخصص تغذیه در این خصوص مشورت کنید زیرا باید با جانشین های مواد غذایی آشنا بشوید و در صورت لزوم مکمل های مناسب برای شما تجویز گردد

متخصص تغذیه می تواند شما را در زمینه گیاه خواری و حفظ سلامت بدنتان کمک کند. یک رژیم گیاه خواری  مناسب می تواند تمام مواد مورد نیاز بدن شما را تامین کند و بسیاری از بیماری ها را درمان کند.

در این قسمت، به بررسی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری که افراد گیاهخوار  باید دقت کنند به اندازه کافی از طریق موادغذایی دریافت کنند می پردازیم

  • ویتامین B12: منبع اصلی این ویتامین گوشت است ولی می توان  با مصرف محصولات لبنی، تخم مرغ،  و غلات غنی شده با ویتامین B12 این ویتامین رادریافت کردالبته در گیاهخوارن محض بهتر است ازمکمل استفاده کنند
  • ویتامین D: مصرف شیر و محصولات غنی شده باویتامین D و در معرض قرار گرفتن نور مستقیم خورشید
  • کلسیم: مصرف محصولات لبنی، سبزیجات سبز، کلم بروکلی، حبوبات  ومحصولات غنی شده با کلسیم مانند آب پرتقال و غلات غنی شده
  • پروتئین: مصرف تخم مرغ، لبنیات، سویا ،مغزها ، توفو و حبوبات
  • آهن: مصرف تخم مرغ، میوه های خشک، سبزیجات برگ سبز ،حبوبات و نان غنی شده با آهن
  • زینک: مصرف جوانه گندم، آجیل، حبوبات ، غلات غنی شده و  تخم کدو

بسته به نوع رژیم گیاه خواری انتخاب شده، ممکن است مصرف برخی از مواد غذایی گفته شده حذف شود. هرچه محدودیت این رژیم کمتر باشد، احتمال حذف مواد مغذی نیز کمتر خواهد بود.

مزایا و معایب گیاه خواری

حتما شما هم در مورد رژیم گیاه خواری و حذف تمام محصولات حیوانی شنیده اید. چه مزایا و معایبی برای رژیم گیاه خواری وجود دارد؟

برخی مطالعات بر روی گیاه خواران نشان می دهد که این افراد اغلب لاغر هستند، فشار خون پایین دارند، سطح کلسترول و LDL در گیاه خوران پایین تر از افرادی است که گوشت مصرف می کنند. تمامی این مواد باعث می شود تا گیاه خواران کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و دیابت باشند.

رژیم غذایی گیاه خواران، سرشار از فیبر، پتاسیم، منیزیوم، فولیک اسید و ویتامین ث است. مصرف میوه، سبزیجات و سبوس، این افراد را در برابر بیماری های مزمن، مصون می کند.

رژیم گیاه خواری سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها که در میوه، سبزیجات و حبوبات یافت می شوند، از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، در نتیجه خطر ابتلا به سرطان نیز کم می شود.

معایب گیاه خواری چیست؟

همواره سوالاتی در زمینه میزان مصرف کلسیم، ویتامین د و اثرات این مواد در شکستگی استخوان افراد گیاه خوار وجود دارد. حذف لبنیات از رژیم غذایی، به معنای حذف منبع اصلی کلسیم محسوب می شود. در افراد گیاه خوار،  قسمتی ازنیاز به کلسیم از طریق مصرف مواد خوراکی از قبیل بروکلی و یا انواع دیگر کلم و جعفری  تامین می شود. نوجوانانی که در حال رشد هستند رژیم گیاهخواریی انتخاب کنندکه حاوی تخم مرغ و لبنیات باشد

اکثر افراد بر این باورند که گوشت، تنها منبع تامین آهن است، در حالی که این ماده در حبوبات و سبزیجات سبز نیز یافت می شود اما جذب این مواد خیلی خوب نیست و برای افزایش جذب  بهترآهن موجود در عدس و لوبیا مواد غذایی حاوی ویتامین ث مثل لیمو ترش ،گوجه فرنگی و سبزیجات تازه همرا حبوبات استفاده شود

یک وعده غذایی متعادل باید حاوی مقادیر کافی پروتئین باشد. اگر شما جزء افرادی هستید که می خواهید گیاه خوار شوید، حتما مصرف سویا و حبوبات را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

گیاه خواری یک تغییر بزرگ در رژیم غذایی شما است. پر واضح است در کشورهای توسعه یافته غذاهای غنی شده با انواع ریز مغذیها به وفور یافت میشود و معمولا در سلف سرویس ها دانشگاهها ، مدارس یا رستورانها غذ اهای مناسب گیاهخواران موجود است حتی در میهمانیها غذای ویژه گیاهخوران سرو میشود که حتی شما میتوانید یک همبرگر گیاهی سفارش دهید ولی هنوز در کشور ما این فرهنگ غذایی جا نیفتاده است و اگر تصمیم به گیاهخواری دارید حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید که با شرایط شیوه زندگی شما در انتخاب مواد غذایی کمکتان کند

دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

چهار + هشت =