میز تلویزیون

آیا قبل تمرین باید موز خورد؟

موز، یکی از محبوب ترین میان وعده های قبل تمرین است. موز، میوه ای خوشمزه، سرشار از کربوهیدرات و سریع الهضم می باشد. به علاوه این که، سرشار از مواد مغذی است که مزایای بسیاری را برای عملکرد ورزشی به همراه دارد، چرا که سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مورد بپردازیم که آیا نیاز است قبل از تمرین، موز بخوریم یا خیر.

آیا قبل از تمرین باید موز خورد؟

داشتن تغذیه مناسب پیش از ورزش از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. زیرا که منجر به تامین انرژی بدن و سلامت جسمانی می گردد. موز یکی از میوه هایی است که سرشار از انواع مواد مغذی مفید برای بدن می باشد. این میوه دارای مزایا و خواص زیادی می باشد. در ادامه این خواص را شرح می دهیم. به یاد داشته باشید که در خصوص تایم دقیق خوردن میوه های مختلف باید اطلاع داشته باشید تا خواص این میوه ها به درستی جذب بدن شود.

قبل تمرین چه بخوریم

در مورد رژیم چاقی بیشتر بدانید.

خواص موز

موز دارای خواص زیادی است که در کمتر میوه ایی می توان این خواص را مشاهده نمود. این خواص شامل:

سرشار از کربوهیدرات

همانند سایر میوه ها، موز منبع بسیار خوبی از کربوهیدرات هاست. یک موز متوسط حاوی 27 گرم کربوهیدرات می باشد. کربوهیدرات ها به گلوکز (قند) شکسته و یا تبدیل می شوند که خود منبع اصلی سوخت و ساز بدن می باشد.

مصرف کربوهیدرات ها میزان ذخیره گلیکوژن را افزایش می دهند، که به فرم گلوکز در ماهیچه ها و کبد ذخیره می شود و بدن از آن برای تولید انرژی در طول تمرین استفاده می کند.

مصرف کربوهیدرات ها قبل از تمریناتی مانند دوچرخه سواری مزایای بسیاری را به همراه دارد و به بهبود عملکرد بدنی کمک خواهد کرد.

مطالعات انجام شده بر روی 11 نفر نشان داد، مصرف کربوهیدرات 15 دقیقه قبل از دویدن، توان بدنی را تا 13 درصد افزایش می دهد.

در مورد لاغری موضعی با دستگاه بیشتر بدانید.

هضم راحت

فیبر، کربوهیدرات موجود در موز می باشد. فیبرها میزان جذب قند در خون را پایین می آورند، میزان ثابتی گلوکز را به سلول ها می رسانند و شما در طول تمرین احساس قدرت و توان بیشتری خواهید داشت.

موز رسیده نیز سرشار از کربوهیدرات های ساده است و چربی پایینی دارد، به هیمن خاطر، نسبت به سایر غذاها سریع تر هضم می شود. در واقع، مصرف موز برای افرادی که با مشکلات هضم مانند تهوع، استفراغ و یا اسهال روبرو هستند، توصیه می شود.

به همین خاطر، موز یکی از میان وعده های بسیار خوب قبل از تمرین است که انرژی طولانی مدتی را برای شما به همراه خواهد داشت.

در مورد لاغری موضعی به روش کرایولیپولیز بیشتر بدانید.

سرشار از پتاسیم

موز، منبع بسیار خوبی از پتاسیم است و ارزش غذایی آن در حدود 10 تا 14 درصد می باشد.

پتاسیم، ماده معدنی بسیار مهمی است که به تنظیم فشار خون، حفظ عملکرد اعصاب و کنترل تعادل مایعات بدن کمک می کند. این ماده معدنی هم چنین برای سلامت ماهیچه ها و انقباض ماهیچه ها نیز خوب می باشد. در واقع، پایین بودن سطح پتاسیم می تواند باعث دردهای عضلانی شود.  پتاسیم از طریق تعریق دفع می شود، به همین خاطر افرادی که از لحاظ فیزیکی فعال هستند باید پتاسیم به میزان کافی مصرف کنند.

مطالعات انجام شده بر روی 230 خانم نشان داد، آن هایی که از دردهای عضلانی شکایت می کردند، پتاسیم کمتری نیز مصرف می کردند.  خوردن موز قبل از تمرین می تواند به تامین میزان پتاسیم مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد عضلات و پیشگیری از بروز دردهای عضلانی کمک کند.

تغذیه قبل ورزش

در مورد درمان چاقی شکم بیشتر بدانید.

نتیجه گیری

موز، سرشار از مواد مغذی مانند کربوهیدرات ها و پتاسیم است که هر دو برای عملکرد بدنی در طول تمرین و رشد عضلات مفید و مهم هستند.

موز، به راحتی هضم می شود و می تواند میزان جذب قند در خون را پایین بیاورد. به همین خاطر است که خوردن موز قبل از تمرین بسیار خوب خواهد بود.  قبل از تمرین، از مزایای خوردن موز به تنهایی و یا همراه با کره بادام زمینی و ماست که سرشار از پروتئین هستند، بهره مند شوید.

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + نوزده =

خوردن موز قبل تمرین
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD