رژیم افراد دیابتی

بیماری دیابت یا بیماری قند

دیابت یا بیماری قند یک بیماری شایع است و تقریبا افراد بسیاری به این بیماری مبتلا می شوند، در بسیاری از موارد بیماری دیابت با رعایت نکات تغذیه ای کنترل شده وفرد را از عوارض بیماری مصون می سازد. رعایت نکات تغذیه ای برای کنترل و کاهش میزان قند خون اهمیت ویژه ای برای بیماران دیابتی دارد و چنانچه بدون برنامه ریزی مشخصی رژیم غذایی گذشته را ادامه دهند عوارض ناشی از آن تشدید و در بعضی مواقع جبران ناپذیر خواهد بود.

برای برنامه ریزی تغذیه ای نیاز به یک مشاور دارید تا بتوانید به راحتی از یک رژیم خوب و متنوع پیروی کنید. رژیم شما باید عاری از هرگونه مواد غذایی مضر باشد و چنان تنظیم شود که شما را دچار افت یا بالا رفتن میزان قند خون ننماید.

رژیم غذایی افراد دیابتی

رژیم غذایی افراد مبتلا به قند خون باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

  1. کم چرب باشد.
  2. حاوی مقادیر کافی پروتئین باشد.
  3. فاقد قندهای ساده باشد.
  4. دارای مقادیر زیادی فیبر باشد.
  5. میزان دریافت کربو هیدرات دقیقا محاسبه گردد

یک رژیم مخصوص برای دیابتی ها

همانطور که اشاره شد این رژیم باید حاوی مقادیر زیادی فیبر باشد. فیبر غذایی سرعت جذب قند دریافتی ازغذا را کاهش میدهد وبه حفظ سطح ثابت قند خون کمک می کند. لازم به ذکراست که در مواد غذایی دو نوع فیبر موجود است که شامل شامل فیبر محلول و نامحلول می باشد، البته وجود هردو نوع فیبر برای تاْمین یک رژیم سالم درافراد سالم ودیابتی مهم است.گذشته از این یک رژیم غذایی پر فیبر احساس سیری بیشتری در فرد ایجاد میکند ومانع پرخوری می شود این نکته در مبحث کنترل وزن از اهمیت زیادی بر خوردار است.

رژیم افراد دیابتی

رژیم خود را کنترل کنید 

روش هایی نظیر رژیم درمانی، فعالیت جسمانی، کنترل قند خون، درمان دارویی و آموزش خود کنترلی باعث کنترل بیماری دیابت می شود. سعی کنید وسوسه خود را در مقابل خوردن غذاهای مضر کنترل کنید.

 بیماری دیابتی

تغذیه درمانی

گرفتن یک رژیم غذایی یکسان برای افراد مختلف توصیه نمی شود، معمولا افراد تمایل به گرفتن رژیم هایی دارند که از تنوع غذایی زیادی برخوردار باشد و فرد بتواند به راحتی غذاهای خود را در وعده های مختلف جابه جا نماید. توجه داشته باشید که یک رژیم مخصوص برای یک بیمار دیابتی باید بر مبنای اهداف درمان و نیاز هر فرد دیابتی زیر نظر یک متخصص تغذیه انجام شود.

وعده های غذایی در رژیم دیابتی

یک رژیم دیابتی برای کنترل قند خون به روزانه 6 وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده نیاز دارد.در واقع این رژیم به حذف وعده های اصلی نمی پردازد. برای کنترل بهتر وعده های غذایی لازم است تا غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنید. برای مثال صرف میان وعده درست قبل از خواب بخصوص در افرادی که از انسولین استفاده می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا از کاهش قند خون در خواب جلوگیری می کند.بهتر است میان وعده شب از یک ماده پروتئینی مانند پنیر یا شیر، که همراه با نان سبوس دار تهیه شده باشد.

تذکر: سعی کنید روش هایی به کار بگیرید تا بتوانید میزان غذاهای دریافتی را کنترل نمایید.

توصیه هایی برای خود کنترلی

  1. به همراه هر وعده غذایی، از سبزیجات استفاده کنید.
  2. نان سبوس دار مثل سنگگ و یا بربری را جایگزین سایر نان ها و نان ساندویچی کنید.
  3. از مصرف غذاهای چرب وشور مانند کباب کوبیده، سوسیس، کالباس و غذاهای سرخ شده بپرهیزید.
  4. به مصرف لبنیات کم چرب عادت کنید.
  5. از حبوبات و پروتئین سویا، در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنید.
  6. مصرف زرده تخم مرغ را کاهش دهید و بیشتر از دو عدد در هفته مصرف نکنید .
  7. در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  8. نمک غذا را کم کنید و در صورت لزوم مصرف نکنید.
  9. ترجیحاً از روغن مایع( به خصوص روغن کنجد یا کانولا) استفاده کنید،و سعی کنید مصرف غذاهای سرخ شده را به صورت چشمگیری کاهش دهید.
  10. به هیچ عنوان سیگار و الکل مصرف نکنید و اگر این امر برایتان دشوار است مصرف آنها را محدود کنید.

مصرف میوه در افراد دیابتی

مصرف میوه برای بیماران دیابتی ضروری است و باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شود اما لازم است که میزان مصرف و نوع میوه ی مصرفی کنترل شود، مثلا میوه هایی مانند موز، انگور، کشمش، انجیر، هندوانه، خربزه و طالبی باید حتی امکان مصرف نشود یا به یک تا دو بار در هفته به مقدار کم محدود شود زیرا دارای مقدار زیادی مواد قندی است.در جدول زیر سعی داریم از میوه ها یی که توصیه به مصرف نمی شود ولی اگر تمایل داشتید به مقدار ذکر شده مصرف گردد .

نوع میوه مقدار مصرف
هندوانه، طالبی             یک لیوان، بهتراست از قسمت های نزدیک به پوست استفاده شود
انگور 10 حبه انگور یعنی به اندازه ی یک خوشه ی کوچک
خرما زرد خشک دو عدد
کشمش یک قاشق غذاخوری
انجیر 5/1 عدد
موز نصف موز( به اندازه 10 سانتی متر)

البته باید توجه داشته باشید که مصرف این مواد با مشورت پزشک همراه است و در بیشتر موارد شما مجاز به مصرف تنها یک یا دو نوع از میوه ها در طول روز خواهید بود.

 ورزش در کنار رژیم افراد دیابتی

بهبود کیفیت زندگی با انجام فعالیت های ورزشی همراه خواهد بود همچنین ورزش به کنترل و کاهش میزان قند خون کمک شایانی میکند ، از این جهت لازم است تا در برنامه ی روزانه ی خود علاوه بر رعایت رژیم غذایی مخصوص، تمرینات ورزشی را نیز بگنجانید.

سعی کنید در روز های ابتدایی انجام ورزش را به صورت منظم شروع نموده به تدریج آن را به یک عادت تبدیل نمایید.البته منظور از ورزش انجام حرکات سخت و حرفه ای نیست و بهترین ورزش برای مبتلایان به دیابت پیاده روی است، سعی کنید که روزانه حدود بیست دقیقه تا یک ساعت پیاده روی داشته باشید، اگر این مقدار برای شما زیاد است آن را به دو بار پیاده روی در روز تغییر دهید.

قبل از ورزش حتما قند خون خود را بررسی نمایید،در قند خون بیشتر از از 250 ورزش کردن ممنوع است.

برای تصمیم گیری بهتر برای درمان بیماری باید با پزشک تغذیه مشورت نمایید. میتوانید سوالات و نظرات خود را در این بخش ارائه نمایید.

میتوانید ما را ، با آخرین مطالب تغذیه ای در کانال تلگرام با لینک زیر

DrSamadpour@

و صفحه اینستاگرام با لینک زیر همراهی بفرمایید

drsamadpour

 

درباره نویسنده

drsamadpour
خدمات دکتر صمدپور: ارائه برنامه غذایی تخصصی ویزه دوران بارداری و شیردهی، کودکان چاق یا کم وزن، سالمندان و ورزشکاران ارائه برنامه غذایی تخصصی ویژه بیماران دیابتی، قلبی، کلیوی، گوارشی و کبد چرب رفع چاقی موضعی و کاهش سایز در تمام نقاط بدن با جدیدترین دستگاه لاغری

پاسخ

8 − 5 =