میز تلویزیون

دلایل عجیب چاقی

دلایل عجیب چاقی و اضافه وزن

با دریافت اضافه کالری و کاهش تمرینات ورزشی و همچنین کم کردن تحرکات بدنی بدون شک دچار چاقی می شوید . اما اگر رژيم غذایی و فعاليت‌هاى ورزشى‌تان مانند گذشته است و اضافه وزن پيدا كرده‌ايد، مشكل جاى ديگرى است. در چنین شرایطی با مراجعه به پزشک متخصص تغذیه غرب تهران می توانید علت چاقی خود را مشخص نمایید و از عوارض احتمالی آن جلوگیری کنید.

اما برخی علل که می تواند باعث چاقی شما باشد شامل موارد زیر است :

  • بی خوابی یا بد خوابی

کم خوابی و چاقی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. بیخوابی و یا بیدار ماندن در طول شب ، یا بهم ریختگی در زمان خواب باعث چاقی می شود ، در چنین شرایطی شما تمایل بیشتری به خوردن ميان‌وعده‌ها خواهید داشت . البته باید توجه کرد که بى‌خوابى باعث تغييرات هورمونى و درنتيجه افزايش گرسنگی و اشتهاى شما مى‌شود، این مشکل زمانی احساس می شود که بعد از مصرف وعده ی شام باز هم احساس گرسنگی خواهید داشت .در نتیجه مصرف وعده ها و میان وعده های شما افزایش می یابند و در نهایت چاق می شوید.

دلایل عجیب چاقی

  • استرس

افزایش میزان اشتها بعد از وارد شدن استرس نیز شایع است ، هورمون كورتيزول نوعی هورمون استرس است و در شرایط بحرانی در بدن ترشح می شود و باعث افزایش اشتها در فرد می گردد ، درنتیجه زمانى كه دچار استرس مى‌شويد، تمايل بدن نسبت به غذاهاى پركالرى نيز افزايش پيدا خواهد کرد و در نتیجه مصرف غذا نیز زیاد می شود. سعی کنید به استرس خود غلبه کنید و خوردن غذاهای پرکالری را در این شرایط کنار بگذارید.

  • خوردن داروی ضدافسردگی

مصرف خودسرانه ی داروهای آرام بخش یا ضد افسردگی می تواند عامل چاقی شما باشد، اگر هم با تجویز پزشک این دسته از داروهارا مصرف می کنید و دچار چاقی شده اید از او بخواهید تا شیوه ی درمانی شما را تغییر دهد در برخى افراد، مصرف هر دارويى كه منجر به بهبود شرایط بیماری مى‌شود، بهبود اشتها و اضافه وزن را در او به دنبال دارد. برای مثال مصرف داروهای ضدالتهابی استروئیدی مثل پردنیزون نیز با احتباس مایعات و افزایش اشتها همراه است که موجب چاقی می شود. داروهاى روان درمانى و داروهای مورد استفاده در درمان تشنج، ميگرن، فشار خون بالا، ديابت و قرص‌هاى ضدباردارى نیز در این امر دخیل هستند.

درمان چاقی

  • کم کار بودن تیروئید

زمانی که غده ی تیروئید کم کار باشد این هورمون به اندازه ی کافی در بدن شما ترشح نمی شود ، در چنین شرایطی شما احساس خستگی و ضعف و سرما می کنید و سوخت و ساز بدن شما كاهش می یابد بنابراین دچار اضافه وزن می شوید . ممکن متخصص تغذیه برای شما آزمایش تیروئید را تجویز نماید تا با بررسی آن علت چاقی را جویا شود.

  • ورود به دوران يائسگى

با افزایش سن زنان وارد دوران یائسگی می شوند ، زنان یائسه دچار کاهش سوخت و ساز بدن می شوند و در نتیجه اضافه وزن به سراغ آن ها می آید البته نقش هورمون ها در این دوره بسیار به سزا است .

  • سندروم تخمدان پلى‌كيستيک

این سندرم که از مشکلات شایع زنان محسوب می شود در دوران باروری بسیار زیاد اتفاق می افتد ، در واقع این مشکل با تغييرات هورمونى ،به هم خوردن سیکل قاعدگی ، پرمویی و آکنه در بدن همراه است و بدن را در مقابل انسولین مقاوم می کند این امر جدی باعث بروز چاقی در زنان می شود که البته قابل پیشگیری و درمان است .

توجه داشته باشید که برای کنترل چاقی و یا پیشگیری از آن باید از یک رژیم غذایی متنوع و اصولی بهره مند شوید ، یک رژیم سالم شامل تمامی گروه های غذایی لازم می شود و هیچ گونه کالری دریافتی اضافی نخواهد داشت .

تناسب اندام را با ما تجربه کنید .

با تشکر مدیریت سایت دکتر صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در غرب تهران

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دلایل عجیب چاقی
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD