میز تلویزیون

تاثیر ویتامین ها در کاهش وزن

آیا مصرف ویتامین ها و املاح تاثیری در کاهش وزن دارد؟

کم کردن وزن کار آسانی نیست. برخی کمپانی های مکمل سازی ادعا می کنند  که مصرف مکمل ها می تواند به کاهش وزن کمک کند. اما بهتر است در خصوص تاثیر مکمل ها بر کاهش وزن، با متخصص تغذیه مشورت داشته باشید.

ویتامین B12

با مصرف ویتامین B12 چه به صورت قرص، چه با تزریق، نباید انتظار داشته باشید که  این ویتامین به تقویت متابولیسم و یا سوخت چربی کمکی کند. شواهد قطعی دال بر تاثیر این ویتامین بر کاهش وزن وجود ندارد.

مصرف ویتامین B12، جهت حفظ عملکرد اعصاب و خونسازی بسیار موثر می باشد. به همین خاطر، بهتر است مصرف غذاهای حاوی این ویتامین را در رژیم غذایی خود داشته باشید. به عنوان مثال، حبوبات، غلات، تخم مرغ، جگر و صدف خوراکی، سرشار از ویتامین B12 هستند، و لازم است این مواد را در وعده های صبحانه، نهار و شام خود قرار دهید.

افرادی که بیش از حد مشروب می خورند، سابقه کم خونی دارند، گیاه خواری می کنند، و یا جراحی لاغری داشته اند، به ویتامین B12 بیشتری نیاز دارند.

ویتامین D

بدن ما، جهت جذب کلسیم ، به ویتامین D نیاز دارد. اما هنوز تاثیر این ویتامین بر کاهش وزن ثابت نشده است. برخی تحقیقات نشان می دهند، خانم های یائسه و چاقی که ویتامین D بیشتری مصرف می کنند، کاهش وزن بیشتری نسبت به خانم هایی دارند که از مصرف این مکمل غافل هستند. ماهی های چرب  حاوی مقادیری ویتامین D هستند. با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید نیز، خود بدن این ویتامین را تولید می کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تماس بیش از حد پوست با اشعه خورشید می تواند با عوارضی هم چون آفتاب سوختگی و یا سرطان پوست همراه باشد.

تاثیر ویتامین ها بر کاهش وزن

اسید های چرب امگا 3

مصرف امگا 3 را هرگز فراموش نکنید. این ماده مغذی از قلب و رگ ها در برابر آسیب و ابتلا به بیماری های مختلف، پیشگیری می کند. ماهی سالمون و تونا، منابع غنی از امگا 3 هستند. مصرف هفته ای یک بار ماهی، همواره توصیه می شود. گریل کردن و پخت آب پز، بهتراز سرخ کردن آن می باشد.

کلسیم

آیا مصرف کلسیم کمکی به کاهش وزن می کند؟

برخی تحقیقات نشان می دهند، مصرف کلسیم، باعث تجزیه بیشتر چربی در سلول های بدن می شود و همچنین برخی دیگر مطالعات نشان می دهند که مصرف کلسیم، روند جذب چربی از غذاهای مصرفی را مختل می کند.

واقعیت این است که مصرف کلسیم، برای حفظ سلامتی استخوان ها، عضلات، اعصاب و رگ های خونی ضروری می باشد. مصرف غذاهای سرشار از کلسیم، مانند محصولات لبنی کم چرب و یا گیاهان/ سبزیجات سبز رنگ همواره توصیه می شود. این قبیل مواد خوراکی، چربی کمی دارند و در مقابل حاوی مقادیر قابل قبولی از مواد مغذی هستند.

بصورت خلاصه باید گفت مصرف مکمل ها بجای کوچک کردن دور شکمتان بیشتر کیف پولتان را لاغر میکند بجای خرید کردن خودسرانه این مکمل ها بهتر است در یک کلاس ورزش ثبت نام کنید ، پروتئین بیشتر مصرف کنید و غذاهای کم کالری استفاده کنید.

بهترین متخصص تغذیه کیست

رژیم چاقی

رژیم لاغری

مشاوره تغذیه

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

تاثیر ویتامین ها بر کاهش وزن
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD