میز تلویزیون

رژیم کبد چرب

کبد چرب

چرب بودن کبد به دلیل انباشته شدن مقدار زیادی چربی در آن است که باعث اختلال در فعاليت طبيعی بافت كبد می شود درصورتی که بیماری پیشرفت ‌کند ممکن است باعث نارسايي كبد و يا سيروز كبدی بشود.

چرا رژیم کبد چرب اهمیت دارد ؟

برخی از عوامل هستند که در ابتلای فرد به این بیماری موثر است: چاقی، افزايش كلسترول و تری گلیسیرید خون و ديابت مهم ترین این عوامل هستند. برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب کنترل بیماری های زمینه ای مثل دیابت توصیه می شود، از این رو عایت یک رژیم غذایی مناسب کمک می‌کند تا از مبتلا شدن به بیماری هایی چون دیابت و کلسترول خون و .. جلوگیری به عمل آید واز طرفی به بیماری کبد چرب نیز مبتلا نشد.تغذیه نقش مهمی در کبد چرب دارد ، زیرا دریافت مقدار زیادی غذا که قادر به سوزاندن آن نیستید با کم کاری کبد مواجه می شود و نتیجه ی آن انباشته شدن انرژی اضافی به صورت چربی درون کبد است .

این بیماری به صورت عمده در افراد میانسال مشاهده می شود ، اما ممکن است افرادی با سن پایین نیز صاحب کبدی چرب باشند،. افراد چاقی که مبتلا به افزایش وزن هستند و دارای شکم بزرگی هستند و افرادی که دچار افزايش چربي هاي خون و یا دیابت هستند نسبت به این بیماری مستعد تر بوده و باید با روش های ارائه شده این بیماری را کنترل نمایند و یا از ابتلا به آن پیشگیری به عمل آورند.

انواع کبد چرب

کبد چرب به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شود:

‌کبد چرب الکلی

این نوع از کبد چرب در افرادی که الکل زیادی مصرف می کنند دیده می شود

رژیم کبد چرب غیر الکلی

یکی از شایعترین بیماری جوامع امروزه است که با تغییر عادات غذایی و شیوه زندگی روند رو به افزابشی داشته است و از علل کبد چرب میتوان به عوامل ذیل اشاره کرد:

  • دیابت
  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • افزایش چربی خون
  • کاهش وزن شدید در مدت کوتاه
  • مصرف خودسرانه دارو ها مثل استامینوفن

توجه داشته باشید که برای درمان باید بیماری های زمینه ساز را نیز درمان نمود، دیابت نوع دومهم ترین بیماری زمینه ساز محسوب می شود و در صورتیکه به هنگام کنترل نشود باعث ابتلا به کبد چرب می شود.

کبد چرب

علائم بیماری کبد چرب

معمولا علامت ندارد ولی بعضی افراد از احساس ضعف ، خستگی و دردهای مبهم شکم شاکی هستند . کبد چرب بیماریی است قابل درمان که کبد به صورت کامل میتواند درمان شود و مهمترین اصل در معالجه کبد چرب تغییر شیوه زندگی و رعایت یک برنامه غذایی سالم است .رژیم غذایی مناسب برای کنترل و پیشگیری کبد چرب میتواند کمک بزرگی به شما در روند سلامتی و جلوگیری ازابتلا به نارسایی کبد شود.

در صورتیکه نیاز دارید تا مشاوره پزشکی لازم برای درمان و کنترل کبد چرب را دریافت نمایید با دکتر صمد پور در ارتباط باشید.

با آرزوی سلامتی برای شما
مدیریت سایت دکتر کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

کبد چرب
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD