میز تلویزیون

آیا امکان افزایش قد بعد از 18 سالگی وجود دارد؟

آیا امکان افزایش قد بعد از 18 سالگی وجود دارد؟

بسیاری از افراد از قد خود رضایت ندارند. اما آیا می توان کاری کردقد بعد 18 سالگی بلندتر شود ؟

این می تواند سوال بسیاری از افراد باشد.

در این مقاله، به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا امکان افزایش قد بعد از 18 سالگی وجود دارد یا خیر؟

قبل از پرداختن به این موضوع باید بدانیم چه چیزی  میزان قد شما را تعیین می کند؟

ژنتیک. این آسان ترین پاسخی است که می تواند داد. اما این تمام داستان نیست.  در واقع داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش در زمان مناسب می تواند به افزایش قد کمک کند. مطالعه بر روی دوقلو ها، بخصوص دو قلوهای همسان نشان می دهد که ژنتیک  عامل اصلی و تقریبا  60 تا 80 درصد در میزان قد تاثیر می گذارد و  20 تا 40 درصد، به عوامل محیطی مانند تغذیه و  سبک زندگی بستگی دارد. روند متوسط افزایش قد در خیلی از کشورها در یکصد سال اخیر تایید کننده نقش عوامل محیطی در افزایش قد می باشد

در بسیاری از افراد، حتی با وجود رژیم غذایی سالم، بعد از 18 سالگی افزایش قد دیده نمی شود. بسته شدن صفحات استخوانی یا صفحه اپی فیز (منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند) یکی از علل توقف رشد قد است. در اواخر سنین بلوغ، تغییرات هورمونی باعث بسته شدن صفحات رشد و توقف رشد استخوان ها می شود. این حالت برای دختران در 16 سالگی و برای پسران در 19 سالگی اتفاق می افتد. گاهی ممکن است بسته شدن صفحه رشد در برخی افراد با تاخیر و تا 20 سالکی ادامه پیدا کند. در چنین حالتی فرد شانس بیشتری برای بلند شدن دارد. همچنین گاهی، به دلیل تولید بیش از حد هورمون رشد، احتمال درشتی و قد بلندی فرد تا 22 سالگی، نیزخواهد بود.

تغییرات جزیی قد ناشی از فعالیت های روزانه، با تاثیر بر غضروف و مایع ستون فقرات، تا حدودی باعث تغییرات  قد می شوند. این میزان تغییرات (کاهش یا افزابش) قد بسیار جزئی می باشد. برخی از محققین بر این باورند که، طول دیسک ستون فقرات، ممکن است بعد از 18 سالگی  افزایش پیدا کند، اما تاثیر آن بر روی قد بسیار کم است.

گرچه برخی معتقدند که ورزش، برخی از حرکات کششی و یا فعالیت هایی مانند شنا، می تواند به افزایش قد کمک کند. اما این نظریه کاملا تائید نشده است.

ورزش (بلند کردن وزنه) تاثیری بر روی قد نمی گذارد.

برخی افراد فکر می کنند که برخی از ورزش ها مانند بلند کردن وزنه می تواند به ضرر افزایش قد باشد. غضروف صفحه رشد به مراتب ضعیف تر از استخوان هایی است که در طول دوران کودکی شکل می گیرد، و در نتیجه، حساس تر نیز می باشد. اما چنین تمریناتی، کاملا ایمن هستند، و در دوران کودکی باعث کوتاهی قد نمی شوند. در برخی شرایط، مانند لغزش ستون فقرات، احتمال کاهش قد، آن هم به میزان بسیار کم وجود خواهد داشت.

شیوه زندگی سالم شامل تغذیه مناسب و فعالیت بدنی قبل از 18 سالگی می تواند تاثیری شگرف در افزایش قد شما داشته باشد. سیاری از کودکان خوب غذا می خورند، اما رژیم غذایی آن ها کیفیت خوبی ندارد. کیفیت غذایی که می خورید برای رشد استخوان ها بسیار مهم است. کلسیم و ویتامین D که از طریق مواد غذایی جذب می شود، برای حفط سلامت استخوان ها بسیار مفید می باشد. یکی از راه های افزایش سلامت استخوان ها، مصرف لبنیات مصرف بیشتر میوه، سبزیجات و پروتئین است. انواع گوشت تخم مرغ و سویا منابع غنی از پروتئین هستند.

اگر  شما یک فرد بالغ هستید  و از قد تان راضی نیستید چکار باید بکنید؟

  • طرز نشستن و یا ایستادن خود را اصلاح کنید. نشستن و یا ایستادن صحیح و مناسب قد شما را بلندتر نشان میدهد
  • کفش هایی بپوشید که کمی پاشنه دارند و شما را قد بلند تر نشان می دهند.
  • عضلانی شوید، وقتی وزنه بزنید، هم حجم عضلانی بیشتر  می شود و هم اعتماد به نفس بیشتری پیدا  می کنید.

استفاده از هورمون رشد  بعد از اتمام سن بلوغ بی تاثیر است  و این هورمون برای قبل از بلوغ با نظر متخصص غدد کاربرد دارد . بعد از سن بلوغ بعضی افراد دنبال روش های دیگر یا اعمال جراحی هستند که به هیج وجه توصیه نمی شود  حتی در بعضی کشورها این گونه اعمال برای بلند قد تر شدن ممنوع است . بهتر است شما شرایط و میزان قد خود را بپذیرید و خودتان را قبول داشته باشید.

اگر شما نمی توانید قد خود را به قد ایده آل تان برسانید، اما می توانید کاری کنید که خودتان را قبول داشته باشید. همه چیز، در قد شما خلاصه نمی شود. بسیاری از افراد فکر می کنند، کوتاه بودن شان یک عیب است. اما چنین نیست، داشتن بدن سالم، قطعا بهتر از قد بلند به تنهایی است.

 

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 4 =

Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD