میز تلویزیون

آسم و رژیم غذایی

آسم و رژیم غذایی

رژیم غذایی خاصی برای درمان حمله حاد آسم وجود ندارد. مصرف نوشیدنی که حاوی کافئین است، یکی از راه های موثر اما موقت در تسکین نشانه های آسم می باشد. با این وجود، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، بخش مهمی از کنترل آسم است. چاقی، یکی از معضلاتی است که با آسم در ارتباط است. پس بهتر است که همیشه وزن متعادلی داشته باشید.

بسیاری از متخصصین بر این باورند که، مصرف یک سری از مواد خوراکی، تاثیر مستقیمی بر روی بروز یاتشدید آسم می گذارد. از آن جایی که آلرژی منجر به تشدید علائم آسم می شود، اگر نسبت به ماده غذایی حساسیت دارید، بهتر است مصرف آن را کنار بگذارید.

آسم و تغذیه

مصرف میوه و سبزیجات: کاهش مصرف سبزیجات و میوه ها و افزایش غذ اهای فرآوریی شده در سالهای اخیریکی از دلایل  افزایش شیوع آسم در امریکا عنوان شده است. مطالعات نشان می دهند، افرادی که ویتامین C، بتا کاروتن(پیش ساز ویتامین A)، منیزیوم و امگا 3 بیشتری مصرف می کنند، کمتر در معرض آسم قرار دارند. افرادی که میوه، و ویتامینهای C و E و بطور کلی انتی اکسیدانها به میزان کافی مصرف نمی کنند، اغلب دچار مشکلات ریوی می شوند. البته توصیه ما این است این مواد ارزشمند را از طریق مواد غذایی تامین کنید و توصیه به مصرف مکملها نمی کنیم مگر افرادی که مشکلاتی از نظر دریافت یا جذب مواد غذایی دارند.

آسم و رژیم غذایی

  • اسیدهای چرب امگا 3. مصرف ماهی و غداهای دریایی از منابع خوب امگا3 میباشد و سعی شود از مصرف اسیدهای چرب ترانس و روغن های که در صد زیادی امگا6 دارد خودداری فرمایید
  • ویتامین D: اغلب افراد مبتلا به آسم، کمبود ویتامین D دارند. شیر، تخم مرغ و ماهی منابع خوب این ویتامین هستند ولی تابش مستقیم نور خورشید منبع اصلی این ویتامین می باشد یا استفاده از مکمل ها

 

نکات تغذ یه ای در کنترل آسم:

  • رژیم غذایی پر کالری. اگر میزان مصرف کالری، از میزان سوخت آن بیشتر باشد، شما قطعا اضافه وزن پیدا می کنید. این حالت نه تنها برای سلامت شما ضرر دارد، بلکه، علائم آسم را نیز تحریک می کند. افراد چاق، نشانه های شدید تری از آسم دارند و داروهای بیشتری مصرف می کنند.
  • حساسیت های غذایی. برای مثال برخی از افراد، عدم تحمل به لاکتوز دارند، که در واقع حساسیت محسوب نمی شوند، اما علائم آسم را تشدید می کنند. برخی افراد نسبت به تخم مرغ، شیر و یا ماهی حساسیت دارند. حتی مصرف بسیار کمی از این مواد غذایی، منجر به بروز واکنش های حساسیتی و تحریک آسم می شود.
  • حساسیت به نگه دارنده ها: سولفیت یکی از موادی است که به غذاها اضافه می شود تا به تازگی مواد غذایی کمک کند و از رشد کپک جلوگیری کند. اما همین ماده می تواند منجر به تشدید علائم آسم در افراد آسمی شود.
  • اختلال ریفلاکس اسید معده.: بیش از 70 درصد افراد مبتلا به آسم، دچار چنین اختلالی هستند، که باعث می شود آسم به راحتی کنترل نشود. کاهش وزن در این افراد، یکی از راه های رفع این اختلال و آسم می باشد. پرهیز از مصرف الکل، کافئین و غذاهایی که موجب تشدید نشانه های ریفلاکس اسید معده می شود، نیز از دیگر راه کارهای موثر است.
  • محدویت مصرف لبنیات و  افزایش شیوع آسم گزارشی منتشر نشده است ولی بیماران مبتلا به آسم از کورتون بصورت استنشاقی یا اشکال دیگر دارویی استفاده می کنند که  بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند و توصیه می شود لبنیات کم چرب را در برنامه غدایی خود داشته باشند

قبل از ایجاد هر گونه تغییر در عادات غذایی، حتما با متخصص تغذیه مشاوره داشته باشید. بسته به شاخص های سلامت شما و شدت علائم و نشانه های آسم، رژیم غذایی مناسب برای شما در نظر گرفته می شود.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 2 =

آسم و رژیم غذایی
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD