میز تلویزیون

رژیم لاغری قبل از بارداری

رژیم لاغری قبل از بارداری چگونه باید باشد؟ آیا کاهش وزن قبل از بارداری ممکن است سلامت جنین را تهدید کند؟ کاهش وزن در بارداری چه تاثیری دارد؟ رژیم لاغری در بارداری چقدر می‌تواند اثر‌بخش باشد؟

اگر به دنبال رژیم لاغری قبل از دوران بارداری خود هستید، نباید از یک رژیم غذایی محدود و یا کم کالری برای کاهش وزن و لاغری استفاده کنید؛ چرا که غالبا در این نوع رژیم‌ها، مصرف نان و برنج، سبزی و میوه، گوشت و تخم مرغ، شیر مواد لبنی و … حذف و یا تا حد زیادی محدود شده است که این موضوع سبب تخلیه ذخایر مواد مغذی در بدن شده و برای زمان قبل از بارداری، چندان مناسب و مطلوب نیست. به همین دلیل باید برای لاغری و کاهش وزن قبل از بارداری، حتما زیر نظر پزشک اقدام کرده و در این مورد با او مشورت کنید. در این مقاله نیز به نکات بیشتری در این مورد پرداخته‌ایم.

رژیم لاغری قبل از بارداری

مزایای لاغری قبل بارداری

دارا بودن وزن نرمال قبل از اقدام به بارداری و نداشتن اضافه وزن، کمک می‌کند تا افراد بارداری راحت‌تری را تجربه کرده و نگرانی بسیار کمتری بابت ابتلا به بسیاری‌ از بیماری‌ها داشته باشند. ضمن آن که شکل‌گیری و وجود نوزاد در بدن مادر، خود سبب اضافه وزن در دوران بارداری شده و به همین دلیل مادران با وزن نرمال از این نظر نیز، دغدغه و مشکلات کمتری خواهند داشت. همچنین این دسته از مادران، زایمان بهتر و راحت‌تری داشته و نوزاد متولد شده نیز، از نظر قد و وزن در حالت نرمال‌تری قرار خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ویتامین های قبل از بارداری

راه‌ های کاهش وزن قبل از بارداری

برای کاهش وزن قبل از بارداری، راه‌های مناسب و مفیدی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید که از نمونه آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مصرف چربی

یکی از راه‌های مناسب کاهش وزن قبل از بارداری، پرهیز از مصرف مواد غذایی سرخ کردنی، جدا کردن چربی اطراف گوشت و پوست مرغ و همچنین، کاهش مصرف سس‌های چرب و جایگزین کردن آن با چاشنی‌های دیگری نظیر سس‌های سالم خانگی، آبغوره، آبلیمو و … است.

  • کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای

محدود کردن مصرف مواد نشاسته‌ای مانند برنج، ماکارونی، نان و … نیز، به کاهش وزن قبل از بارداری کمک خواهد کرد اما باید توجه داشته باشید که برای این کار، حتما از بهترین متخصص تغذیه کمک گرفته و نظر او را جویا شوید.

  • افزایش فیبر

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و افزایش مصرف فیبر را به دنبال دارد. البته لازم است به یاد داشته باشید با افزایش مصرف فیبر باید آب بیشتری نیز بنوشید.

  • کاهش استفاده از مواد قندی

همچنین بهتر است مصرف مواد قندی مانند شیرینی، شکلات و … را کاهش داده و از موارد مناسب‌تری مانند کشمش، خرما و … را جایگزین آن‌ها کرد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی در کاهش وزن سالم پس از بارداری

چرا کاهش وزن قبل از بارداری بسیار مهم است؟

کاهش وزن قبل از بارداری و در واقع داشتن وزنی متعادل، شانس بارداری را بهبود بخشیده و خطر عوارض بارداری را نیز، کاهش خواهد داد. دارا بودن شاخص توده بدنی (BMI) بالا همچنین، احتمال تخمک گذاری طبیعی را کاهش داده و همچنین می‌‎تواند نتیجه و میزان موفقیت‌آمیز بودن لقاح آزمایشگاهی (IVF) را تحت تأثیر قرار دهد. حاملگی همراه با بالا بودن وزن، می‌تواند خطرات و عوارض متعددی به دنبال داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آپنه خواب
  • دیابت بارداری
  • خطر سقط جنین
  • شکست بارداری
  • اختلال عملکرد قلبی
  • زایمان واژینال دشوار
  • افزایش خطر به دنیا آمدن نوزاد مرده
  • افزایش احتمال به دنیا آمدن نوزاد از طرق عمل جراحی سزارین
  • عارضه حاملگی که با فشار خون بالا همراه است و علائم آسیب به سیستم اندام‌های دیگر مانند کلیه ها (پره اکلامپسی)

خصوصیات رژیم غذایی لاغری قبل از بارداری

رژیم غذایی لاغری قبل از بارداری باید به گونه‌ای باشد که متنوع، متناسب و متعادل بوده و قدرت سیرکنندگی داشته باشد. این رژیم همچنین باید ویتامین‌ها، املاح، اسید آمینه‌ها، ریز مغزی‌ها و درشت مغذی‌ها و … را نیز شامل شده و تمام مواد مورد نیاز بدن را فراهم کند.

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 5 =

تغذیه لاغری قبل از بارداری
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD