میز تلویزیون

بهترین متخصص تغذیه کیست؟

تغذیه مناسب درطول زندگی برای داشتن جسم و روان سالم از ضروریات زندگی هر فرد است اما همه افرد دانش کافی جهت داشتن تغذیه سالم را ندارند. به همین دلیل متخصص تغذیه به یاری شما می آید و شما را در رسیدن به تغذیه همراهی خواهد کرد.همه ی ما دانش کافی برای تهیه و تنظیم یک برنامه غذایی متناسب با سیستم بدنی مان نداریم. به همین علت لازم است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنیم.

 داشتن تغذیه سالم می تواند سلامت جسم و روان افراد را در طول دوران زندگی افزایش دهد. مصرف نکردن غذای سالم می تواند مشکلاتی را برای فرد به خصوص در دوارن رشد به وجود بیاورد. برهمین اساس به این گونه افراد توصیه می شود که برای داشتن تغذیه سالم به بهترین متخصص تغذیه در محل زندگی خود مراجعه نمایند. در ادامه این مقاله در رابطه با اینکه متخصص تغذیه چه کسی است و چه وظایفی بر عهده دارد برای شما عزیزان مطالبی را ارائه خواهیم داد. همچنین بیان می کنیم که برای انتخاب بهترین متخصص تغذیه باید به چه نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین نتایج را از رژیم غذایی خود به دست آوردید.

بهترین متخصص تغذیه در تهران

انسان برای بقای خود نیازمند غذا است و خوردن یکی از نیازهای ذاتی بشر می باشد. داشتن تغذیه مناسب به طول عمر و سلامت جسمی و روحی افراد کمک زیادی می کند. علم تغذیه افراد را در رسیدن به یک تغذیه مناسب یاری می کند. رژیم‌ درمانی‌، اصول‌ علم‌ تغذیه‌، ارزش‌ مواد غذایی‌ و نحوه‌ تغذیه‌ مناسب‌ از موارد مهم در علم تغذیه می باشند. رژیم‌ درمانی‌ نیز نوع‌ رژیم‌ غذایی‌ لازم‌ در بیماری‌های‌ مختلف‌ را مشخص‌ می‌کند ، اصول‌ علم‌ تغذیه‌ بررسی‌ می‌کند که‌ چه‌ فرآیندی‌ روی‌ مواد غذایی‌ خورده‌ شده‌ انجام‌ می‌گیرد تا جذب‌ یا دفع‌ شود. ارزش مواد غذایی، میزان ویتامین ها، املاح و سایر موارد مفید درون خوراکی ها را مشخص کرده و آنها را از نظر ارزش غذایی طبقه بندی می کند. رسیدن به یک تنظیم برنامه غذایی مناسب را شاید بتوان هدف اصلی علم تغذیه دانست.

داشتن برنامه غذایی مناسب با شرایط فعلی در هر فردی یکی از مهم ترین مواردی است که باید یک متخصص تغذیه خوب در نظر بگیرد . با توجه به زندگی های امروزه و افزایش مصرف غذاهای آماده و فست فودی، چاقی در تمام دنیا به ویژه ایران افزایش پیدا کرده است. تمامی افراد با رعایت برخی نکات و دریافت یک برنامه غذایی مناسب می تواند سلامت جسمانی خود را بهبود ببخشند. اما افرادی که به عنوان مثال در تهران زندگی می کنند، برای داشتن برنامه غذایی باید به سراغ بهترین متخصص تغذیه در تهران بروند و برنامه ریزی های خاصی را در این کار انجام دهند. ما در این مطلب به شما در زمینه یافتن بهترین متخصص تغذیه در تهران و انواع رژیم های غذایی متناسب با سیستم بدنی شما کمک خواهیم نمود.

دکتر تغذیه

متخصص تغذیه چه کسی است ؟

متخصص تغذیه فردی است که از علم تغذیه آگاهی کامل دارد. او از دانش خود برای کمک به افراد در تصمیم گیری در مورد سبک زندگی و تغذیه شان استفاده می کند. کارشناس تغذیه با دادن اطلاعات و مشاوره درباره ارتباط غذا با سلامت جسمی و روحی، به ترویج تندرستی در جامعه می پردازد.

کارشناس تغذیه برای گروه های مختلف مردم اعم از کودکان، میانسالان، بیماران، افراد چاق و لاغر متناسب با وضعیت و نیاز آنها برنامه غذایی تهیه می کند. او برای آنها تعیین می کند از چه نوع مواد غذایی و به چه میزان روزانه مصرف کنند.

به کسانی که درعلم تغذیه فعالیت داشته، و یا از دانش و آگاهی بالایی در مورد خواص و اهمیت مواد غذایی برخوردارند متخصص تغذیه گفته می‌شود. مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین نیاز هر فرد خوراک است، که علم تغذیه انسان را برای رسیدن به یک برنامه غذایی مفید و حساب شده یاری می‌کند. نیاز و توجه افراد به متخصص تغذیه زمانی آشکار شد که جامعه و همچنین افراد آن جامعه به اهمیت تغذیه بر طول عمر و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح پی بردند.

متخصص تغذیه در انتخاب غذای مناسب و تنظیم برنامه غذایی سالم شما را یاری می دهد و همچنین برای بیماران رژیم غذایی مناسب تدوین می کند و توصیه های غذایی لازم را به بیماران ارائه میکند.عادات غذایی فرد را بررسی می کند و غذاهایی را که برای بیمارلازم است را توصیه می کند و نحوه صحیح عادات غذایی را آموزش می دهد و تاثیر برنامه را پیگیری می کند تا مطمئن شود برنامه غذایی داده شده موثر بوده و از نتیجه آن گزارشی تهیه می کند و روند درمان را ثبت می کند.

افراد بیمارتحت نظر متخصص قرار می گیرند تا به آنان در انتخب برنامه غذایی مناسب با توجه به شرایط ویژه ای که دارند کمک شود و روند درمان تسریع یابد. از بیمارانی که به این متخصصین مراجعه می کنند می توان به بیماران دیابتی، بیماران کلیوی ، بیماران گوارشی و کبدی ، بیماران قلبی وبیماران سرطانی که در دوره شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و خیلی از بیماریهای دیگر که نیاز به تغذیه مناسب در بهبود یا کنترل بیماری دارند.

انتخاب متخصص تغذیه خوب

اگر اضافه وزن دارید ، اگر برای درمان بیماری خود به دنبال رژیم درمانی هستید ، اگر به دنبال جدید ترین برنامه های غذایی هستید ، در نتیجه شما نیازمند مراجعه به یک متخصص تغذیه خوب باید باشید. پس برای کمک به شرایط فعلی جسمی و روحی خود و انتخاب درست متخصص تغذیه خوب ، با ما همراه باشید .

داشتن رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت ، پیشگیری از بیماری های مزمن و احساس سرزندگی بسیار مهم است. پس یافتن متخصص تغذیه خوب و همینطوریافتن بهترین کلینیک تغذیه جزء مهم ترین موارد در داشتن روح و جسم سالم می باشد . تغذیه سالم نقش مهمی در فرآیندهای مرتبط با تشکیل استخوان و حفظ تراکم مواد معدنی در استخوان ایفا می کند. رژیم غذایی رابطه ی مستقیمی با حالات روحی و جسمی فرد دارد. به عنوان مثال حتما احساس سنگینی پس از خوردن غذاهای چرب و یا احساس سبکی پس از مصرف سبزیجات را تجربه کرده اید.

تازه ترین مطالعات حاکی از آن است که مصرف منظم غذاهای سرخ کرده، افراد را در معرض خطر مرگ زودرس قرار میدهد. همچنین مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های شیرین، افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی قرار میدهد.

باتوجه به تاثیر تغذیه مناسب روی زندگی شخص،داشتن رژیم غذایی مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.از این رو هر فرد باید به دنبال داشتن یک رژیم غذایی مناسب باشد. از آنجایی که تعیین رژیم غذایی مناسب هر فرد به دلیل تفاوت هایی که با فرد دیگر دارد ، متفاوت و سخت است، باید اینکار را یک متخصص تغذیه خوب برای شما انجام دهد.

متخصص تغذیه خوب با توجه به علم و دانشی که در این حوزه دارد شما را به خوبی راهنمایی کرده و رژیم غذایی متناسب با ویژگی ها و نیازهای شما را در اختیارتان قرار می دهد.

دکتر تغذیه خوب، متخصص در زمینه غذا و تغذیه است. آنها به مردم توصیه می كنند كه چه غذایی بخورند تا بتوانند سبک زندگی سالم را طی كنند یا به یك هدف خاص مرتبط با سلامتی برسندآنها با ارائه ی رژیم های غذایی مناسب به افرادی که مبتلا به بیماری های خاص هستند، سعی در بهبود حال این دسته از افراد دارند.

به عنوان مثال برای بیماران قلبی رژیم غذایی کم نمک را پیشنهاد می کنند. متخصص تغذیه خوب کسی است که پس از ارائه ی رژیم غذایی به بیمار، مدام وضعیت او را با تجویز آزمایش های متفاوت چک کند و در صورت بالا و یا پایین بودن فاکتورهای خونی مهم ،رژیم را متناسب با آن تغییر دهد. این پیگیری در افراد مبتلا به بیماری های خاص بسیار حائز اهمیت می باشد و بی توجهی و عدم پیگیری منجر به بروز نتایج جبران ناپذیری می شود. مثلا اگر شخصی مبتلا به بیماری دیابت باشد عدم چک کردن دوره ای فاکتورهای مرتبط با قند خون او ،موجب بروز عوارض خطرناک در فرد می شود.

ویژگی‌های یک متخصص تغذیه خوب چیست؟

  • باید صبور و با حوصله باشد
  • مشکلات مراجعه کننده را در نظر بگیرد.
  • خوش اخلاق و رفتار مناسبی داشته باشد.
  • به فکر منافع خود نباشد
  • سلامت بیمار را اولویت قرار دهد.
  • دانش لازم خواص مواد غذایی را بداند
  • سلامت جسم، روح و روان افراد را در نظر بگیرد
  • اطلاعات خود در زمینه مواد غذایی بروز نماید.
  • شرایط فرد را برای برنامه غذایی در نظر بگیرد.

وظایف متخصص تغذیه

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در مراکز های مختلفی مانند بخش های ویژه بیمارستان ها مثل ICU ، CCU بخش دیالیز، بخش های عمومی ، درمانگاه و مطب های خصوصی می تواند به فعالیت مشغول باشد. بهترین متخصص تغذیه باید در رابطه با آخرین یافته های علم تغذیه به روز باشد که مردم بتوانند با خیالی آسوده به آنها مراجعه کرده و عادت های سالم وصحیح تغذیه  را در خود بهبود ببخشند آن‌ها به ‌منظور پیشگیری و یا درمان خیلی  از بیماری‌های غیر واگیر و مزمن مانند بیماری‌های قلبی و دیابت و ….صلاحیت  تجویز رژیم‌های غذایی خاص را دارا هستند.

از آنجاییکه بهترین متخصص تغذیه احاطه کامل بر مواردی همچون کمبود مواد مغذی و چالش های تغذیه ایی پیش روی افراد را دارد می تواند بر مبنای علاقه  و عادت های غذایی مراجعین رژیم خاصی را  در عین  سالم بودن  آن طراحی کند و چنانچه با موقعیت های خاصی مانند سفر رو به رو شدید چون حفظ عادت های غذایی سخت است متخصص تغذیه راهنمایی های لازم را به شما خواهد  کرد.

  • ارائه توضیحات کافی در مورد مسائل مربوط به تغذیه و رژیم درمانی به مراجعان
  • شناسایی و ارزیابی نیازهای مراجعان
  • تهیه و ارائه برنامه های غذایی مناسب به مراجعان
  • ارزیابی اثرات برنامه های غذایی و تغییر آنها در صورت لزوم
  • صحبت کردن و انگیزه دادن به مراجعان برای دنبال کردن برنامه های غذایی خود
  • تشخیص مشکلات تغذیه ای موجود در جامعه
  • تهیه برنامه های اجرایی برای رفع مشکلات تغذیه در جامعه
  • ارائه برنامه و دستورالعمل برای افزایش ارزش غذایی مواد خوراکی
  • آگاهی از جدیدترین اطلاعات و آخرین تحقیقات مرتبط

خدمات متخصص تغذیه

  • رژیم های عمومی ( رژیم کاهش وزن، رژیم افزایش وزن، رژیم تثبیت وزن)
  • رژیم برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ها،
  • رژیم های مربوط به باردری( رژیم تناسب اندام قبل از بارداری، رژیم تعیین جنسیت، رژیم دوران شیردهی، رژیم دوران بارداری و .. )

متخصص تغذیه چگونه به مراجعه کنندگان کمک می کند؟

در اولین جلسه مشاوره ، پزشک متخصص تغذیه سوالاتی در مورد تغذیه فرد در حال حاضر و میزان فعالیت و تحرک بدنی تان و به طور کلی سبک زندگی روزانه تان را می پرسد دریافت این اطلاعات می تواند به پزشک برای تنظیم برنامه مفیدتر یاری کند. همچنین اگر نیاز باشد آزمایشات لازم را برای بیمار می نویسد که در جلسه بعد نتایج هماتولوژی و بیوشیمایی بیماررا ببیند.

پزشک پس از دریافت این اطلاعات توصیه های غذایی را که فرد باید رعایت کند به صورت مکتوب در اختیار فرد قرار می دهد تا در خانه آن را رعایت کند. در جلسه بعدی ویزیت روند پیشرفت فرد بررسی می شود و با توجه به نتیجه به دست آمده در انجام ادامه رژیم و بهبود آن تصمیم گیری کند.

هدف اصلی متخصص تغذیه این است که بتواند دانش خود را در اختیار فرد بگذارد تا فرد بتواند در انتخاب تغذیه خود بهترین تصمیم گیری را داشته باشد.

با توجه به زندگی مدرن و منفعلانه امروزه داشتن رژیم غذایی سالم نقش بسیار زیادی را در سلامت جامعه ایفا می کند بسیاری از آمارها نشان دهنده این است که مردم ایران  مواد غذایی مضری مانند قند، نمک، چربی و … را به نسبت استاندارد جهانی بیشتر مصرف می کنند که به دنبال آن مشکلاتی مانند فشار خون و یا چاقی و … سراغ مردم آمده است. داشتن وزن ایده آل می تواند افراد را از بسیاری از بیماری ها به دور نگه دارد. حال  این سوال پیش می آید که  بهترین متخصص تغذیه چگونه می تواند از طریق ارزیابی تغذیه ای و دادن مشاوره تخصصی تغذیه  به افراد جامعه برای حفظ سلامت آنها کمک کند.

بابانوئل-3
بابانوئل-2
بابانوئل

رژیم غذایی چیست؟

افراد در طول زندگی خود با استفاده از برنامه رژیم غذایی قصد دارند که در بازده زمانی کوتاهی به نتیجه دلخواه خود اعم از چاقی یا لاغری دست یابند. یا برخی از افراد از رژیم غذایی فقط برای سلامتی جسم و روح خود استفاده می کنند. در واقع معنای اصلی رژیم غذایی، استفاده درست و به اندازه از مواد غذایی و نوشیدنی ها می باشد. همچنین هدف رژیم غذایی در اصل رسیدن به اندام ایده آل و مناسب برای تمامی افراد است.

به طور کلی افرادی که بیشتر از رژیم غذایی استفاده می کنند، افراد لاغر اندام و چاق هستند.

افراد لاغر به افرادی می گویند که، میزان سوخت و ساز بدن آن ها در طول روزمرگی بیشتر است. و اغلب از وزن پایین و قد بلندی برخوردارند. که عدم تناسب قد بلند و وزن پایین سبب شده که از این برنامه رژیم غذایی استفاده کنند.

اما افراد چاق به افرادی می گویند که وزن آن ها از حد ایده‌آل و مناسب، که بر حسب استانداردهایی نظیر قد و شاخص توده بدنی (BMI) است، گذشته باشد. در واقع به تجمع بیش از حد بافت چربی در بدن، چاقی گفته می‌شود. که این افراد با استفاده از برنامه رژیم غذایی سعی بر داشتن اندامی ایده آل و متناسب را دارند.

رژیم غذایی به مجموع غذاهایی گفته می شود که یک فرد مصرف می کند. هر فردی ممکن است یک رژیم غذایی خاصی را داشته باشد که بر حسب بیماری وسن و شریط خاص هر فرد می تواند متفاوت باشد که این تفاوت را پزشک تعیین می کند که به این کار رژیم درمانی می گویند.

هرم غذایی

همچنین گاه افراد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم خاصی استفاده می کنند. اینکه چه کسی باید رژیم بگیرد و چه رژیمی بگیرد را متخصص تغذیه و رژیم درمانی تعیین می کند زیرا برخی رژیم ها برای بری افراد لازم و ضروری است ولی برای برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.دررژیم درمانی متخصص تغذیه نوع مواد غذایی لازم را برای فرد با توجه به شرایطش مشخص می کند.

متخصص تغذیه ارزش مواد غذایی، میزان ویتامین ها، املاح و سایر مواد مفید درون خوراکی ها را مشخص کرده و آنها را از نظر ارزش غذایی طبقه بندی می کند و به افراد در رسیدن به یک برنامه غذایی مناسب یاری می کند.

رژیم غذایی شامل چه وعده هایی است؟

رژیم غذایی در کل شامل وعده های اصلی و میان وعده می شود که براساس نیاز های روزانه هر شخصی و همچنین میزان انرژی آن در طول روز تقسیم بندی می گردد.

یک رژیم غذایی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در یک برنامه رژیم غذایی خوب و مناسب، مواد های غذایی باید حاوی ویتامین ، پروتئین، آهن، مواد و املاح معدنی و … باشد.

برنامه رژیم غذایی ایده آل باید دارای سه وعده اصلی به همراه میان وعده باشد.

از غذاهای چرب به عنوان وعده های غذایی در برنامه رژیم استفاده نشود.

هیچ ماده غذایی در برنامه رژیم غذایی نباید حذف گردد مگر اینکه برای بیمار ضرر داشته باشد.

برنامه غذایی ایده آل و مناسب است که در آن ۸ الی ۱۰ لیوان آب به صورت روزانه برای افراد مطرح شده باشد.

انواع رژیم غذایی

یک متخصص تغذیه برای گروه های مختلف متناسب با شرایط و نیاز آنها برنامه غدایی مناسبی را تدوین می کند. که این گروه ها شامل:

  • کودکان
  • نوجوانان
  • میانسالان
  • سالمندان
  • خانم های باردار
  • ورزشکاران
  • بیماران، که تمام بیماری های قلبی . عروقی و بیمارهای خاص را شامل خواهد شد که در ادامه تمامی این بیماری ها نام برده شده و اطلاعات کامل و دقیقی از آن ها بیان خواهد شد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی برای افراد مشخص می کند که چه نوع مواد غذایی وبه چه میزان در طول روز باید مصرف شود. از انواع رژیم ها می توان به موارد زیر شاره کرد:

  • رژیم های کنترل وزن
  • رژیم لاغری (کاهش وزن)
  • رژیم چاقی (افزایش وزن)
  • رژیم تثبیت برای نگه داشتن وزن
  • رژیم غذایی برای مراحل مختلف زندگی شامل:
  • رژیم غذایی مخصوص کودکان
  • رژیم غذایی دوران بارداری
  • رژیم غذایی متناسب دوران شیر دهی
  • رژیم غذایی مخصوص سالمندان
  • رژیم غذایی در شرایط و بیماری های گوناگون مانند:
  • رژیم غذایی بعد از عمل جراحی
  • رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت یا قند خون بالا
  • رژیم غذایی برای بیماران قلبی و عروقی
  • رژیم غذایی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان و روماتیسمی
  • رژیم غذایی  کبد چرب
  • رژیم غذایی افراد مبتلا کم کاری به تیروئید
  • رژیم غذایی در بیماریهای گوارشی مثل زخم معده ، سوءهاضمه و ترش کردن، یبوست و روده تحریک پذیر
  • رژیم غذایی برای بیماریهای کلیوی
  • رژیم غذایی برای چربی خون بالا و فشار خون بالا
  • رژیم غذایی برای انواع حساسیت و آلرژی
  • رژیم غذایی برای ورزشکاران
  • رژیم غذایی دوران یائسگی
  • رژیم غذایی برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا رادیو تراپی هستند

در ادامه در رابطه با تمام این رژیم ها توضیحات مختصری را ارائه خواهیم کرد.

رژیم غذایی فشار خون:

فشار خون مهم ترین عامل مرگ و میر در دنیا است. این در حالی است که ایران رتبه ۶۷ در کل دنیا در این زمینه به خود اختصاص داده است. سالانه حدود صد هزار نفر انسان بر اثر ابتلا به بیماری فشار خون جان خود را از دست می دهند و این آمار بسیار نگران کننده است. زیرا در ۲۵ سال گذشته این آمار حدود ۳ برابر شده است.  رژیم غذایی می تواند تأثیر زیادی در فشار خون شما داشته باشد. غذاهای شور و شیرین و غذاهای سرشار از چربی های اشباع می توانند فشار خون را افزایش دهند. اجتناب از آنها می تواند به شما در گرفتن و حفظ فشار خون سالم کمک کند. فشار خون بالا می تواند به مرور باعث مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

رژیم غذایی برای بیماران قلبی:

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب کمک کرده و باعث کاهش وزن شما شود آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می‌شود، تشکیل تدریجی رسوب ‌های چربی یا پلاک‌ ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ‌ها می ‌باشد . این رسوب‌ها سبب محدودکردن عبور خون می‌شوند که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ‌ها (آترواسکلروز) می‌نامند.

روش‌های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین شامل کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم‌چربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار می‌باشد. به برخی افراد نیز جهت کاهش کلسترول خون، دارو داده می‌شود.

مشاوره تغذیه بیماران دیابتی

بیماری دیابت که از کودکی تا بزرگسالی در تمامی افراد ممکن است ایجاد شود، یک بیماری غیر واگیر دار ولی خطرناک است که آن را قاتل خاموش نیز می نامند. بعد از فشار خون دیابت عامل اصلی مرگ و میر در ایران است. این بیماری خطرناک با رعایت تغذیه مناسب قابل کنترل می باشد . برنامه غذایی بیماران دیابتی به این معنا نیست که هیچگاه  نباید مواد غذایی شیرین، برنج، نان و … مصرف کنند. بلکه باید در مصرف برخی مواد غذایی کنترل داشته باشند و میزان مصرف آن را کاهش دهند. تنظیم این برنامه غذایی برای این افراد باید توسط کارشناس تغذیه صورت گیرد.

رژیم کبد چرب:

پزشکان بیماری کبد چرب را به دو دسته کلی کبد چرب الکی و کبد چررب غیر الکلی تقسیم می کنند. اگر فقط چربی دارید اما به کبدتان صدمه ای وارد نمی کند، این بیماری بیماری کبد چرب غیرالکلی    (NAFLD)  نامیده می شود. اگر چربی در کبد خود دارید به علاوه علائم التهاب و آسیب سلول کبدی ، این بیماری را استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH) می نامند. طبق آخرین پامار بدست آمده حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد به بیماری کبد چرب غیر الکی دارند.

رژیم غذایی کودکان

رژیم غذایی که موجب سلامتی شود شامل یک برنامه غذایی متشکل از مواد مغذی می باشد که باعث افزایش رشد کودکان می گردد. این مواد غذایی شامل میوه و سبزیجات، نان و حبوبات، شیر و لبنیات، گوشت و ماهی و تخم مرغ و … می باشد . کودکان نیز مانند بزرگسالات نیازمند یک رژیم غذایی متناسب هستند، رژیم غذایی کودکان در سلامت لثه، دندان ها، افزایش قد و … تاثیر می گذارد. این برنامه غذایی باید در چند مرحله شامل صبحانه، نهار، شام و همچنین میان وعده های مناسب استفاده شود. براساس شرایط کودکان، کارشناس تغذیه می تواند یک برنامه غذایی متناسب برای کودکان تهیه نماید.

رژیم غذایی نوجوانان

داشتن برنامه غذایی برای همه افراد اهمیت دارد، اما در نوجوانان اهمیت برخی مواد غذایی بیشتر دیده می شود. در این سنین افراد در حال رشد می باشند، به همین دلیل باید غذای کافی و با کیفیت مصرف شود.

این دوره که بین سنین۱۳ تا ۱۸ سالگی را شامل می شود. اصولا حدود ۱۰ درصد دختران و ۱۲ درصد پسران دچار افزایش اشتها و پر خوری می شود. گرفتن رژیم غذایی و داشتن برنامه های تغذیه ای سنگین در این سنین رشد معقول به نظر نمی رشد و مصرف روزانه شیر، حبوبات، لبنیات، میوه و … در رژیم غذایی نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای تنظیم یک برنامه مناسب باید به یک کارشناس تغذیه مراجعه نمود.

رژیم غذایی ورزشکاران

هنگامی که تمرین های سنگین انجام می دهید، میزان سوخت و ساز بدنمان افزایش میابد و همین موضوع باعث می شود بسیاری از مواد غذایی بدنمان را همراه با تعرق از دست می دهیم در نتیجه این مواد موردنیاز از دست رفته را باید با تغذیه مناسب و برنامه ریزی غذایی جبران کنیم که برای ورزشکاران باید همه ی مواد مورد نیاز بدن را پوشش دهد. بنابراین داشتن رژیم غذایی ورزشکاران بسیار پر اهمیت است.

برنامه غذایی ورزشکاران با افراد عادی متفاوت است و باید پروتئین ها ا دقت بیشتری در برنامه غذاییشان جای داده شود و همینطور کربوهیدرات ها که از احساس خستگی جلوگیری میکند.

برای داشتن انواع رژیم ها و برنامه غذایی در هریک ازشرایط گفته شده می توانید به دکتر کورش صمد پور پزشک متخصص تغذیه در غرب تهران مراجعه کنید.

رژیم غذایی در دوران بارداری:

  • غلات ها : شامل حبوبات، نان، پاستای تهیه شده از آرد سبوس دار، ذرت
  • میوه ها : شامل میوه های تازه ، منجمد ، خشک شده و کنسرو شده بدون قند
  • سبزیجات : شامل سبزیجات رنگی ، تازه ، منجمد و کنسروی بدون نمک
  • پروتئین : شامل گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و نخود، گوشت کم چرب، کره بادام زمینی، محصولات سویا و آجیل
  • لبنیات : شامل شیر کم چرب یا بدون چربی، پنیر، ماست و شیر سویا می باشد.
  • ویتامین های مورد نیاز در این دوران شامل:
  • اسید فولیک
  • آهن
  • کلسیم
  • ویتامین های خانواده B می باشد.

انتخاب بهترین متخصص تغذیه

  1. برای پیدا و انتخاب کردن بهترین کارشناس تغذیه ابتدا می توانید از تجربیات دوستان و آشنایان استفاده کنید. یا از طریق گوگل با آن آشنا شوید.
  2. بعد از پیدا کردن کارشناس مورد نظر خود، درباره آن تحقیق و سوابق کاری آن را بررسی کنید.
  3. برای کسب اطلاعات بیشتر از متخصص مورد نظر و اطمینان حاصل از آن می توانید میزان رضایت بیماران او را بسنجید.
  4. در وحله ی بعد برای مشاوره گرفتن از این  متخصص تغذیه می توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین اقدام کنید. تا  دکتر مورد نظر بتواند بهترین رژیم درمانی را برای شما تهیه نماید.
مشاوره تغذیه

بهترین متخصص تغذیه چگونه به بیماران خود کمک می کند ؟

کارشناس تغذیه در ابتدا پس از بررسی شرایط بیمار اعم از سبک زندگی ، قد، وزن، میزان فعالیت های روزانه آن ها، یک برنامه غذایی را با تواجه به این شرایط موجود بیمار تهیه می کند.

گاه ممکن است شرایط بیماران جوری باشد که نتوانند به صورت حضوری به مطب ایشان مراجعه نمایند. یا به دلیل بیماری کرونا نتوانند حضوری اقدام به درمان کنند. در این صورت با مراجعه به وب سایت کارشناس مورد نظر خود می توانند رژیم غذایی مناسبی را بر حسب شرایط خود دریافت نمایند.

افرادی که به صورت آنلاین برنامه غذایی دریافت می کنند، باید تمامی مسائل مربوط به خود را نظیر حساسیت های غذایی، وزن، قد، و بیماری را به کارشناس خود اطلاع دهند. تا کارشناس بتواند بهترین رژیم غذایی را به آن ها دهد.

در برخی مواقع بیمار نمی تواند به صورت آنلاین و حضوری اقدام به دریافت برنامه غذایی نماید که در این صورت کارشناس مورد نظر به منزل ایشان رفته و حضوری آن ها را بررسی می کند و بهترین رژیم غذایی را برای آن ها تجویز می نماید.

مرد چاق
دکتر تغذیه
دکتر تغذیه

به چه دلیل باید به متخصص مراجعه نمایید ؟

دلایل مراجعه به متخصص تغذیه به شرح ذیل می باشد :

  1. افرادی که به یک مواد غذایی مقوی آلرژی دارند، قبل از آنکه آن مواد غذایی را حذف کنند، می توانند با کارشناس تغذیه مشورت نمایند. زیرا این کارشناس می تواند تشخیص دهد که آیا این آلرژی مربوط به غذایی هستند که مصرف می کنند یا نه مربوط به مشکل دیگری هست.
  2. افرادی که اجابت مزاج نامنظمی دارند، باید به کارشناس تغذیه جهت درمان مراجه نمایند. چرا که هر فرد سالمی باید در طول روز حداقل یک الی دو بار اجابت مزاج داشته باشد.
  3. افرادی که با مصرف لبنیات مانند شیر، پنیر ، خامه و …. دچار باد معده یا اسهال و نفخ می شوند نیز باید به کارشناس تعذیه جهت درمان مراجعه نمایند.
  4. افرادی که قصد لاغر شدن دارند می توانند با مراجعه به کارشناس تغذیه بهترین راه و روش برای رسیدن به وزنی ایده آل و مناسب به دست بیاورند.
  5. افرادی که در طول روز با خوردن وعده های غذایی دچار رفلاکس و سوزش معده می شوند نیزمی توانند با مراجعه به کارشناس تغذیه این مشکلات را رفع نمایند.
  6. افرادی که دچار اشتهای کم یا پر خوردی بیش از حد معمول در طول روز شده اند نیز، باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند. زیرا این عوارض می تواند نشان دهنده یک مشکل حاد و جدی در این افراد باشد.

راهنمای انتخاب بهترین متخصص تغذیه

وقتی صحبت از سلامتی افراد است طبیعا همه به دنبال بهترین فرد برای مراجعه به او میگردند، در تغذیه و رژیم غذایی هم این مسئله مستثنی نیست و افراد برای اینکه برنامه غذایی خود را تغییر دهند به دنبال بهترین متخصص تغذیه هستند.

وقتی شما به دنبال بهترین متخصص تغذیه میگردید احتمالا لیست بلند بالایی از متخصصین تغذیه خوب را در جلوی چشمان خود خواهید دید. اما سوالی که پیش میاید بهترین متخصص تغذیه در این بین کدام یکی از آنهاست؟

در ادامه قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهترین متخصص تغذیه که برای شما مناسب باشد را انتخاب کنید و بهترین نتیجه را از او دریافت کنید.

برای چه می خواهید به متخصص تغذیه مراجعه کنید؟

قبل از برای پیدا کردن بهترین متخصص تغذیه شروع به جستجو کنید باید بدانید که برای چه تغییری نیاز به متخصص تغذیه دارید؟ به طور مثال آیا به دنبال بهترین متخصص تغذیه برای کاهش وزن هستید؟ یا برای درمان دیابت خود به دنبال بهترین متخصص تغذیه میگردید؟ و یا اینکه به بیماری خاصی مبتلا هستید یا خیر؟

  1. زمینه فعالیت متخصص تغذیه

متخصصین تغذیه در همه این زمینه ها مهارت و تبهر دارند اما برخی از آنها به طور اختصاصی در یک زمینه خاص فعالیت میکنند و در واقع بهترین متخصص تغذیه در یک زمینه خاص به شمار میروند.

بنابر این قبل از شروع به جستجو برای یافتن بهترین متخصص تغذیه باید بدانید برای چه کاری به دنبال متخصص تغذیه و رژیم درمانی هستید.

  • مطمئن شوید که داری شماره نظام پزشکی تغذیه هستند

زمانی که شما می خواهید خرید داشته باشید احتمالا در مورد جنسی که میخرید تحقیق زیادی میکنید، چرا در مورد تغذیه خودتان که نقش بسیار پررنگی در سلامتی شما دارد از یک اینفلوئنسر اینستاگرامی که هیچگونه دانشی در مورد تغذیه صحیح ندارد کمک میخواهید؟

بنابر این دومین فاکتور خود را برای انتخاب بهترین متخصص تغذیه داشتن شماره نظام پزشکی تغذیه که با قالب (ت-شماره نظام پزشکی) مشخص است قرار دهید، همینطور شما میتوانید در سایت سازمان نظام پزشکی نسبت به جستجوی اسم فرد و داشتن مدرک تغذیه اطمینان حاصل نمایید.

کمک گرفتن از افرادی که دانش تغذیه ای کافی ندارند در بلند مدت عوارض جبران ناپذیری را بر روی سلامت شما خواهد گذاشت و آسیب های آن دامنگیر شما خواهد شد.

  • نحوه کار کردن بهترین متخصص تغذیه را از دیگران بپرسید

متاسفانه برخی از مراکز تغذیه ای با شرکت های داروسازی قرارداد دارند و پس از مراجعه به آنها، به شما توصیه میکنند انواع مختلفی از مکمل های گوناگون را خریداری نمایید. اما واقعیت این است که اگر شما تغذیه مناسب داشته باشید نیازتان به مصرف مکمل غذایی بسیار کم است و باید تاکیدتان بیشتر روی برنامه غذایی باشد تا مکمل.

بنابر این برای اینکه بهترین متخصص تغذیه را انتخاب کنید نظرات افرادی که به او مراجعه کرده اند را جویا شوید تا روند کار او را بهتر درک کنید و بدانید که آیا بیشتر برای شما مکمل غذایی استفاده میکند و یا تاکید او بر روی اصلاح عادات غذایی و اتکا به رژیم غذایی شماست.

همواره این نکته را در انتخاب بهترین متخصص تغذیه در نظر داشته باشید که تاکید او بر روی رژیم غذایی شماست و به ندرت برای شما از مکمل های غذایی یا قرص های مختلف استفاده میکند.

  • تجربه و مهارت بهترین متخصص تغذیه

یکی دیگر از فاکتور های مهم در انتخاب بهترین متخصص تغذیه بررسی تجربه و مهارت های اوست، در واقع همانطور که گفتیم هر متخصص تغذیه ای ممکن است در یک قسمت بهترین باشد، یکی در کاهش وزن، یکی در دیابت، یکی در بیماری های کلیوی و… .

بنابر این قبل از انتخاب بهترین متخصص تغذیه میتوانید در اینترنت جستجو کرده و در مورد تخصص های خاص او بررسی کنید.

علاوه بر تخصص های متخصص تغذیه، دوره هایی هم که دیده در انتخاب بهترین متخصص تغذیه میتواند اثرگذار باشد. در واقع دوره های دیده شده میتواند در افزایش اطلاعات و آگاهی متخصص تغذیه تاثیر گذار باشد و بهتر بتواند به شما در رسدن به هدفتان کمک کند.

  • بهترین متخصص تغذیه بهترین مشاور هم باشد:

بهترین متخصص تغذیه برای شما در عین حال بهترین مشاور شما هم هست، معمولا رژیم غذایی اختصاصی شما یک رژیم غذایی خاص میباشد که به جنبه های فردی شما توجه دارد، بنابر این مهارت مشاوره دادن توسط متخصص تغذیه بسیار مهم است که بتواند با شما همانند یک دوست صحبت کرده و مشاوره تغذیه دهد.

مهارت مشاوره تغذیه باعث میشود که شما از نظر روانی هم پذیرای یک برنامه غذایی مناسب برای خودتان باشید، کاری که یک روانپزشک یا روانشناس با وضعیت روحی و ذهنی شما میکند را یک مشاور تغذیه با بدن شما و برنامه غذایی شما انجام میدهد.

یکی دیگر از مهارت های بهترین متخصص تغذیه پیگیری وضعیت شماست، یک متخصص تغذیه خوب پیگیر وضعیت شماست و با پیگیری روند تغذیه و جسمی شما، شما را به رسیدن به هدفتان کمک میکند، یک متخصص تغذیه خوب میتواند مشوق شما در پیمودن مسیر اصلاح الگوی زندگی باشد.

  • بهترین متخصص تغذیه برای شما

در نهایت انتخاب بهترین متخصص تغذیه برای شما بسیار شخصی است، بهترین متخصص تغذیه کسی است که بتواند با شما ارتباط برقرار کرده، اهداف شما را بشناسد و به شما در رسیدن به هدفهایتان کمک کند.

اگر نحوه صحبت کردن و مشاوره دادن متخصص تغذیه با شما مناسب است و با او احساس راحتی دارید پس بهترین متخصص تغذیه برای شما همین شخص است.

البته نکته های بالا را حتما قبل از انتخاب بهترین متخصص تغذیه باید برای خودتان در نظر داشته باشید تا در افزایش سلامت شما کمک کننده باشد و بتوانید به اهدافی که میخواهید دست پیدا کنید.

در چه مواقعی باید به پزشک تغذیه مراجعه کرد؟

به طور کلی در هنگام بروز مشکلات گوارشی و بروز کمبود ها و یا اختلالاتی ناشی از تغذیه نادرست و سایر بیماری ها می توان به متخصص تغذیه مراجعه نمود. موارد زیر مثال هایی در این باره هستند:

  • هر شخص باید در روز یک یا دو بار حرکات روده داشته باشد اگر، شما از آن دسته افرادی هستید که، یک روز کامل را بدون رفتن به توالت به پایان می‌رسانید باید حتماً به پزشک تغذیه مراجعه کنید.
  • اگر رژیم غذایی غلط و نادرستی دارید به عنوان مثال زمانی که، به طور نا منظم چاق یا لاغر می‌شوید باید به پزشک مراجعه کنید و با گرفتن یک برنامه غذایی اصولی سلامتی را به خود هدیه دهید.
  • کسانی که سوزش معده یا رفلکس معده دارند بهتراست به پزشک تغذیه مراجعه کنند این متخصصان می‌توانند به این افراد کمک شایانی بکنند.
  • کاهش یا افزایش اشتها می‌تواند دلیل خاصی داشته باشد، متخصص تغذیه با همکاری پزشکان می‌توانند علت و درمان این عارضه را پیدا کنند.
  • بالا بودن کلسترول می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین با کمک رژیم غذایی کلسترول بدنتان را به طور چشمگیری کاهش دهید.
  • اگر برنامه ورزشی و غذایی صحیحی دارید اما وزن کم نمی‌کنید بهتر است با متخصص تغذیه صحبت کنید.
  • زمانی که پرخوری می‌کنید و اشتهای کاذب دارید به پزشک تغذیه مراجعه کنید.
  • در زمان بارداری نیز باید به پزشک تغذیه مراجعه کنید تا یک برنامه غذایی مفید با ارزش غذایی کامل داشته باشید.
  • ابتلا به بیماری های خاص کلیوی،قلبی، دیابت و غیره
  • ابتلا به  هرگونه الرژی
  • احساس درد در ناحیه شکم پس از مصرف لبنیات
  • اقدام به لاغری و چاقی
  • ابتلا به کلسترول خون بالا
  • تناسب اندام
  •  دائماً در مورد غذا فکر می کنید.
افزایش وزن
ورزش کردن
رزیم کاهش وزن

مشاوره با متخصص تغذیه

با مراجعه به دکتر تغذیه در ابتدا از شما می خواهد که مواد غذایی مصرفی در وعده های مختلف غذایی خود را به طور فهرست وار بیان کنید که با همین امر پزشک گامی برای مشخص شدن مشکلات تغذیه ایی شما بر می دارد. هر چند که برخی از افراد به دلیل مشغله های زیاد روزانه حتی به یاد نمی آورند که دیروز چه چیزی میل کرده اند و در تخمین مقدار غذای مصرف شده اشتباهات فاحشی خواهند داشت.

به همین ترتیب بهترین متخصص تغذیه سعی می کند یک برنامه ی دو هفته تا یک ماهه را برای وی تنظیم کند و در جلسه بعدی مراجعه از آنها می خواهد که مشکلات احتمالی به وجود آمده را شرح دهند تا تغییرات لازم در رژیم ایجاد شود.

نادیده گرفتن عادات غذایی فرد موجب می شود که فرد رژیم خود را به سرعت و ناامیدانه ترک کند. خیلی از بیماران برای دنبال کردن رژیم غذایی خود مسیری اشتباه را طی می کنند  و به اشتباه گمان می کنند پرهیز کردن و یا محدود کردن برخی مواد غذایی به معنای حذف آن است که در این میان است نقش یک متخصص تغذیه خوب پر رنگ تر می شود.

متاسفانه امروزه افرادی که متخصص تغذیه نیستند و درامر مشاوره تغدیه دخالت می کنند مثل مربیان باشگاهای ورزشی و بدنسازی و حتی افرادی از گروه پزشکی که تخصص این کار را ندارند و سعی می کنند با هر ترفندی وزن مراجعه کننده را کم کنند و صدمات جدی به سلامت افراد وارد می کنند . همیشه سعی شود درانتخاب متخصص تغذیه خوب دقت فرمایید و اطمینان حاصل کنید تا نتایج مطلوبی را به دست آوردید.

سوالات شما از متخصص تغذیه

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
8 پاسخ
  1. سلام آقای دکتر من پارسال معدمو بالن زدم اوایل خوب وزن کم کردم و کلا بی اشتها شده بودم اما الان دوباره برگشته وزنم به حالت قبل و چاق شدم دلیلش چیه؟

    1. رژیم های غیر اصولی به طور حتم بازگشت جبران ناپذیری در پی دارند در نتیجه باید رژیم های درست را انجام داد تا بازگشت داشته باشند

  2. سلام شما رژیم افزایش وزن هم ارائه میدین من 50 کیلو هستم ولی نسبت به قدم که 170 اصلا وزنم مناسب نیست باید چیکار کنم؟

    1. بله رژیم افزایش وزن هم داخل برنامه کاری خود داریم برای نوبت دهی از طریق ایسنتا مراجعه بفرمایید

  3. سلام دکتر جان من باردر هستم توی ماه پنجم از اوایل بارداری تا به الان حدود بیست کلیو اضافه کردم که دکترم گفته خیلی زاده و باید وزن کم کنی میخوام بدونم اگر وزن کم کنم به جنینم آسیب نمیرسه باید برنامه غذایی بگیرم یا خودم هم میتونم وزن کم کنم؟

    1. سلام خدمت شا خانم های باردار باید از شروع دوران بارداری برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب نزد یک متخصص تغذیه خوب ممراجعه کنند که توی ماه پنجم این امر دیر است اما جای نگرانی ننیست از الان هم می توانید اقدام کنید اما هدفمند و زیر نظر یه متخیی تغذیه خوب تا نه به شما و نه به جنینوتون آسیبی وارد نشه و یک رژیم اصولی را داشته باشید در این ماه های پایانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − چهار =

متخصص تغذیه
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD