میز تلویزیون

دلایل کم نکردن وزن

دلایل کم نکردن وزن

زمانی که فردی برای اولین بار رژیم لاغری می گیرد، به سرعت وزن کم می کند، اما ممکن است این روند بعد از مدتی متوقف شود. در این مقاله، به بررسی دلایل عدم کاهش وزن می پردازیم.

  • عدم مصرف مقادیر کافی پروتئین

پروتئین، یکی از مهم ترین مواد مغذی در کاهش وزن می باشد. مصرف پروتئین، با بهبود متابولیسم، باعث می شود دریافت کالری روزانه نیز کاهش یابد و تمایل به خوردن غذا نیز کمتر خواهد شد.

یکی دیگر اثرات مصرف پروتئین ، تاثیری است که بر هورمون های تنظیم کننده اشتها مانند گرلین، می گذارد. خوردن صبحانه، یکی از وعده هایی است که می تواند میزان پروتیئن روزانه و مورد نیاز بدن شما را تامین کند. افرادی که صبحانه سرشار از پروتئین دارند، در طول روز کمتر احساس گرسنگی می کنند.

مصرف بیشتر پروتیئن ، از کاهش روند متابولیسم بدن و بازگشت مجدد وزن پیشگیری می کند.

  • مصرف بیش از حد کالری

درصد بالایی از افرادی که دیر وزن کم می کنند، کالری بیشتری دریافت می کنند، آن هم عمدتا به این دلیل است که افراد توجهی به میزان دریافت  کالری خود ندارند. افرادی که در رژیم هستند، حتما بایستی میزان دریافت کالری روزانه خود را نیز چک کنند.

افراد یا می توانند خودشان از ابزارهای کنترل کننده دریافت کالری استفاده کنند، و یا از متخصص تغذیه کمک بگیرند. لازم نیست فرد همیشه وزن خود و میزان کالری مصرفی را بسنجد، انجام این کار به مدت چند روز تا چند ماه، باعث می شود تا خود فرد میزان مصرف مناسب کالری، را بداند.

علت کم نکردن وزن

  • عدم مصرف غذاهای سالم

کیفیت مواد غذایی به اندازه کمیت شان اهمیت دارد. خوردن غذاهای سالم، باعث بهبود و تقویت سلامتی و تنظیم اشتها می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که غذاهای فرآوری شده ای که برچسب غذای سالم، خورده اند، الزاما غذاهای سالمی نیستند. سعی کنید مواد غذایی سالم و حاوی مواد مغذی را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

  • مصرف نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی، به شدت باعث چاقی می شوند. مغز قادر به جبران کالری این نوشیدنی ها با کم خوردن سایر مواد غذایی نمی باشد. کوکا، پپسی و آبمیو های صنعتی حاوی مقادیر زیادی شکر هستند که برای سلامتی مضر می باشند.

حتی آب میوه ها نیز محتوی درصد بالایی قند هستند. نوشیدن یک لیوان شربت و آبمیوه، به اندازه چند میوه قند  دارند.

  • کم نکردن مصرف کربوهیدرات

اگر می خواهید وزن کم کنید، و از مشکلات متابولیکی مانند دیابت نوع 2 رنج می برید، بهتر است رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشته باشید. چنین رژیم غذایی، 2 تا 3 برابر رژیم غذایی کم چرب در کاهش وزن موثر می باشد. رژیم غذایی کم کربوهیدرات حتی باعث می شود  تری گلیسیرید، کلسترول خوب و قندخون بهتر تنظیم شود

  • نخوردن آب

نوشیدن آب ، در کاهش وزن بسیار موثر می باشد. تحقیقات نشان می دهد، افرادی که نیم ساعت قبل از غذا، آب می خورند، وزن بیشتری کم می کنند. نوشیدن آب، هم چنین باعث کالری سوزی در بدن نیز خواهد شد.

  • مصرف زیاد چربی در رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک، برای کاهش وزن بسیار مفید می باشد. این رژیم غذایی با کاهش مصرف کربوهیدرات، جلوی اشتها را می گیرد. با این که این رژیم غذایی سرشار از چربی می باشد، اما به نظر می رسد که با سرکوب اشتها در فرد، میزان کربوهیدرات را در سطح پایینی نگه می دارد، و به همین خاطر، فرد وزن کم می کند.

افرادی که با این رژیم به نتیجه دلخواه شان نمی رسند، برای جبران کمبود کربوهیدرات، به مصرف هر چه بیشتر کالری روی می آورند. اگر با افزایش میزان مصرف چربی در وعده های غذایی، وزن کم نمی کنید، بهتر است مصرف چربی را تا حد امکان محدود کنید.

  • زیاد غذا خوردن حتی زمانی که گرسنه نیستید

باور قدیمی بر این است، که جهت پیشگیری از گرسنگی و کاهش سرعت متابولیسم، بهتر است فرد هر چند ساعت یک بار، وعده غذایی کوچکی داشته باشد. اما چنین کاری، منجر به افزایش مصرف کالری در طول روز می شود، و فرد احساس کاذبی از سیر بودن خواهد داشت.

برخی تحقیقات نشان می دهند، با کم کردن تعداد وعده های غذایی روزانه، علاوه بر کاهش سطح قند خون و گرسنگی، میزان متابولیسم و احساس گرسنگی در افراد افزایش می یابد.

در خصوص وعده صبحانه می توان گفت، نخوردن این وعده باعث می شود تا فرد در وعده نهار خود، کالری بیشتری مصرف کند.

یکی از راه های موثر در کاهش وزن این است که که تنها زمانی که احساس گرسنگی می کنید، غذا بخورید. اما این که معده خود را خالی نگه دارید و برای مدت زمان طولانی گرسنه بمانید، کار اشتباهی است. بهتر است در طول روز میان وعده های سبکی داشته باشید.

  • مصرف نوشینی های قندی

برخی افراد رژیمی، مصرف هر گونه نوشیدنی قندی را کنار می گذارند، که بسیار ایده آل می باشد. بهتر است فرد از مصرف آب میوه نیز پرهیز کند، این آب میوه ها نیز حاوی مقادیر زیادی قند هستند، و علاوه بر این که باعث چاقی می شوند، برای سلامتی نیز مضر می باشند.

جالب است بدانید که، کالری مایعات، نسبت به کالری حاصل از مواد غذایی جامد، تاثیری بر روی مرکز اشتها در مغز نمی گذارد.

  • نخوردن غذاهای سالم و ساده

یکی از باور های نادرست در کاهش وزن، مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده می باشد، از جمله معایب این نوع غذاها می توان به چاقی و یا بروز سایر مشکلات مربوط به سلامتی اشاره کرد، زیرا که اثرات منفی بر روی سلامتی روده می گذارند و باعث التهاب روده نیز خواهند شد. بهتر است تا جایی که می توانید غذاهای سالم و ساده ای را مصرف کنید که فرآوری نشده باشند

برخی دیگر باورهای غلط در کاهش وزن عبارتند از:

  • تنها توجه به میزان تغییر وزن

این موضوع که بسیاری از افراد رژیم می گیرند، ولی وزن شان تغییری نمی کند، اتفاقی کاملا عادی است. تغییر وزن شما به عواملی مانند میزان مایع مصرفی و میزان غذای باقی مانده در دستگاه گوارش بستگی دارد. حتی عواملی مانند تغییرات هورمونی و یا افزایش سطح هورمون استروژن نیز بر روی وزن تاثیر می گذارد.

اندازه گرفتن سایز دور کمر، یکی از روش هایی است که از میزان کم کردن وزن اطمینان می یابید.

  • ورزش نکردن

ورزش، یکی از اقدامات مهم در طول دوران رژیم می باشد، زیرا باعث افزایش میزان متابولیسم می شود، و سریع تر از شر چربی های شکم و پهلو خلاص خواهید شد. ورزش و تمرینات هوازی، چند بار در هفته در دوران رژیم توصیه می شود.

  • انتظارات غیر واقع بینانه فرد

بسیاری از افراد بعد از 6 تا 12 ماه رژیم، از محدودیت های غذایی خسته می شوند و رژیم را کنار می گذارند. افراد  بایستی انتظارات واقع بینانه ای داشته باشند تا از رژیم خسته نشوند و به امید گرفتن نتایج بهتر باشند.

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + چهار =

علت کم نکردن وزن
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD