میز تلویزیون

احساس خستگی در زمان کاهش وزن

احساس خستگی و کسلی درزمان کاهش وزن

احساس خستگی و کسلی در حین کم کردن وزن یکی از مشکلات رایجی است که افراد با آن مواجه می شوند. بسیاری از مردم از اینکه بعد از آغاز رژیم غذایی خود مدام در طول روز خمیازه می کشند تعجب می کنند.که در این میان سوال پیش می آید آیا با وجود اینکه رژیم غذایی شما سالم تر شده است نباید انرژی بیشتری داشته باشید؟در پاسخ باید گفت بله اما گاهی اوقات ممکن است بدون اینکه شما خود متوجه باشید اقدام به کارهایی می کنید که انرژی شما را پایین می آورد.در اینجا به برخی از دلایلی که موجب احساس خستگی در طول کاهش وزن می شود ، اشاره می کنیم که شاید یکی از آنها مشکل شما باشد.

عدم دریافت کالری کافی

ممکن است در تلاش برای از دست دادن وزن دچار اشتباه شوید که در نتیجه آن کالری بدن شما به اندازه زیادی کاهش پیدا می کند. قطعا شما نباید برای مدت طولانی به خودتان گرسنگی بدهید زیرا با این کار تنها سوخت و ساز بدن شما کم شده و انرژیتان کاهش پیدا می کند و بدن شما سوخت کافی برای ادامه فعالیت نخواهد داشت .بنابراین شما با احساس خستگی و ذهنی آشفته رو به رو می شوید  که باید خوردن غذای کافی را به عنوان یک اصل قرار دهید اما با مشاوره با متخصص تغذیه غذاهای کم کالری را انتخاب کنید( مانند بسیاری از سبزیجات ، میوه جات ، آب ، پروتئین و چربی های سالم و…) اگر چنین غذاهایی را انتخاب کنید  میزان کالری دریافتی شما به اندازه بوده و مشکلی نخواهید داشت، همچنین سوخت کافی برای داشتن سوخت و ساز  و انرژی مورد نیازیتان در طول روز نیز فراهم می شود.

عدم مصرف پروتئین کافی

پروتئین ضمن تامین بخشی از انرژی روزانه به شما کمک می کند که بافت عضلانی سالم داشته باشید. در هر وعده یا میان وعده از پروتئین استفاده کنید که در واقع مصرف پروتئین های کم چرب باید بیشتر از پر چرب ها باشد خوردن مرغ  کم چرب و بوقلمون ، لوبیا و عدس، محصولات لبنی کم چرب، آجیل ، ماهی و غذاهای دریایی.مصرف پروتئین بیشتر از کربوهیدرات ها شما را سرحال نگه می دارد و با خوردن مقدار اندکی از این گونه مواد غذایی احساس انرژی زیادی خواهید داشت.

احساس خستگی در طول کاهش وزن

عدم مصرف چربی کافی

همیشه شنیده ایم که چربی ها بد و مضر هستند . بدن برای دریافت انرژی ، شادابی ، جذب ویتامین های محلول در چربی ،سلامتی پوست و مو و … به چربی نیاز دارد و نکته مهم در استفاده از چربی ها مصرف چربی های خوب و دوری از چربی هایی است که منجر به بیماری های قلبی می شوند .منابع خوب چربی خوب مانند ماهی ها ،آجیل ودانه های روغنی، آووکادو و روغن زیتون است.

عدم مصرف آب که اگر به اندازه کافی آب مصرف نکنید شما بدن خود را تنها به یک جسم متحرک تبدیل می کنید!! زیرا مقدار اندک آب مصرفی تنها برای حفاظت از وظایف ارگان های حیاتی تلاش می کند و شما احساس کسلی و خستگی می کنید و وقتی مقدار زیادی آب بنوشید، همه چیز در بدن شما بهتر عمل می کند. ذهن شما آزادتر است، اندام های شما بهتر عمل می کنند، مفاصل شما بهتر می شوند، عضلات قوی تر هستند  و بله، شما انرژی بیشتری دارید.

ورزش زیاد

ورزش بسیار خوب است اما انجام هر کاری به  اندازه زیاد ،خود می تواند عوارضی را داشته باشد و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که شما تازه ورزش کردن را آغاز کرده اید پس به خود فشار نیاورید. 30 دقیقه تمرینات روزانه و یا حتی کمتر را در نظر بگیرید  ( بهتر است در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید)  حتی بهتر باشد که جلسات تمریناتتان را به 3 تا 4 تمرین کوتاه تقسیم کنید.

عدم خواب کافی

ما معمولا نیاز خود به خواب خوب و کافی را فرموش می کنیم . اگر شما خواب خوب و راحتی ندارید و این مشکل برای یک دوره بلند مدت در شما وجود دارد حتما با پزشک خود مشورت کنید تا علت آن مشخص شود.

فاصله زیاد بین دو وعده غذایی

اگر شما قصد دارید بیشتر از چهار تا پنج ساعت بین دو وعده غذایی خود فاصله بیندازید  حتما مصرف میان وعده را داشته باشید بدن شما به سوخت نیاز دارد فاصله زمانی طولانی بین وعده های غذایی همراه با وعده های کوچکتر کمک می کند تا انرژی شما در حین تلاش برای کم کردن وزن مناسب باشد .

استرس

استرس خود را کنترل کنید استرس مزمن در طولانی مدت می تواند انرژی و خلق و خوی خوب شما را کاهش دهد ایده آل است که شما منشا استرس خود را شناسایی کنید و برای از بین بردن و یا دوری از آن راه حلی بیاندیشید. خیلی از ما از خوردن به عنوان راهی برای مقابله با استرس استفاده می کنیم. اما شما که در حال کم کردن وزن خود هستید چگونه این مسئله را مدیریت می کنید؟ نقشه دومی داشته باشید اگر دوست دارید بخورید نوشیدنی های طبیعی بخورید ، آدامس های بدون قند ، یخ و یا هر چیزی که کالری پایینی دارد را بجوید.

 

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 1 =

احساس خستگی در طول کاهش وزن
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD