بهترین زمان مصرف قهوه

قهوه، یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر دنیاست که حاوی محرکی به نام کافئین می باشد.آیا می دانید بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی است؟ بسیاری از افراد بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، قهوه می خورند. در حالی که برخی دیگر معتقدند که نوشیدن قهوه چند ساعت بعد از بیدار شدن می تواند مفید باشد.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که نوشیدن قهوه چه زمانی، بیشترین مزایا و کمترین عوارض را به همراه دارد؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

کورتیزول و قهوه

بسیاری از افراد از نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از بیدار شدن از خواب و یا کمی بعد از آن، لذت می برند. با این حال، نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از خواب می تواند باعث پایین آمدن سطح انرژی شود. چرا که سطح هورمون استرس کورتیزول، بعد از بیدار شدن به بیشترین میزان خود خواهد رسید.

کورتیزول، هورمونی است که سطح هوشیاری و تمرکز را بالا می برد. متابولیسم، واکنش های سیستم ایمنی و فشار خون را نیز تنظیم می کند.

این هورمون، ریتمی را به سیکل خواب و بیداری شما می دهد، با بیشترین میزان که اوج آن سی تا چهل و پنج دقیقه بعد از بیدار شدن است و به مرور در طول روز، کم می شود. به همین خاطر، ممکن است بهترین زمان نوشیدن قهوه، اواسط صبح باشد، زمانی که میزان کورتیزول کم است.

در افرادی که صبح ها ساعت 6:30 از خواب بیدار می شوند، بهترین زمان نوشیدن قهوه بین ساعت 6:30 تا 11:30 می باشد.

با این که این مورد می تواند درست باشد، هیچ مطالعه ای تاثیر انرژی زایی نوشیدن قهوه چند ساعت بعد از بیدار شدن از خواب را به اثبات نرسانده است.

یکی از دیگر دلایلی که توصیه می شود نوشیدن قهوه به بعد از بیدار شدن از خواب به تاخیر بیفتد این است که کافئین موجود در قهوه باعث می شود سطح کورتیزول بالا برود. نوشیدن قهوه زمانی که سطح کورتیزول بالاست، می تواند باعث بالا رفتن بیشتر سطح این هورمون شود. بالا رفتن کورتیزول برای مدت زمان طولانی، سیستم ایمنی را مختل می کند و منجر به بروز مشکلات سلامتی خواهد شد.

برخی می گویند، سطح کورتیزول در افرادی که به طور مرتب کافئین مصرف می کنند، پایین می آید. به همین خاطر، معتقدند که نوشیدن قهوه بلافاصلعه بعد از خواب نیز ضرری را به همراه نخواهد داشت.

اثرات قهوه بر عملکرد ورزشی

قهوه می تواند به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند

قهوه با توانایی بیدار نگه داشتن و افزایش هوشیاری شناخته می شود، اما این نوشیدنی به دلیل این که حاوی کافئین است، می تواند باعث بهبود عملکرد ورزشی نیز شود. به علاوه این که، قهوه نسبت به سایر مکمل های حاوی کافئین، ارزان تر نیز می باشد.

مطالعات بسیاری نشان می دهند، مصرف قهوه می تواند باعث به تاخیر افتادن خستگی و بهبود قوای عضلانی شود. این در حالی است که تفاوت چندانی میان مصرف قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب و یا چند ساعت بعد از آن وجود ندارد. اثرات کافئین بر روی عملکرد ورزشی به زمان مصرف آن بستگی دارد.

اگر خواهان افزایش تاثیر مصرف قهوه بر روی فعالیت و عملکرد ورزشی خود هستید، بهتر است قهوه 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین مصرف شود. این همان زمانی است که کافئین به بیشترین میزان خود در بدن می رسد.

دوز موثر کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی در حدود 1.4 تا 2.7 میلی گرم به ازای وزن بدن در نظر گرفته می شود.

اضطراب و مشکلات خواب

کافئین موجود در قهوه، به حفظ بیداری و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند اما می تواند مشکلاتی از قبیل اضطراب و یا مشکلات خواب را در برخی افراد ایجاد کند.

اثر محرک کافئین سه تا پنج ساعت باقی می ماند، که البته در هرفردی متفاوت خواهد بود. حدود نیمی از کافئین مصرفی، پنج ساعت در بدن باقی خواهد ماند.

مصرف قهوه قبل از رفتن به رختخواب می تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود. به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلی، توصیه می شود کافئین شش ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف شود. به علاوه این که، کافئین می تواند سطح استرس و اضطراب را نیز بالا ببرد.

درافرادی که مضطرب هستند، نوشیدن قهوه می تواند باعث تشدید اضطراب آن ها شود. به همین خاطر، این افراد باید مصرف قهوه را تا حد امکان محدود و در مقابل، چای سبز مصرف کنند.

این نوشیدنی هم چنین حاوی آمینواسید ال تیانین است که خواص آرام بخشی را نیز همراه دارد.

میزان مناسب مصرف قهوه در روز

مصرف چه میزان قهوه ایمن است؟

افراد سالم می توانند روزانه 400 میلی گرم کافئین مصرف کنند، (تقریبا چهار فنجان قهوه). مصرف روزانه 300 میلی گرم کافئین در طول روز برای خانم های باردار و شیرده ایمن است.

منظور از میزان مصرف ایمن کافئین، مصرف منابعی از قبیل چای، نوشیدنی های انرژی زا و حتی شکلات تلخ می باشد.

نتیجه گیری

قهوه، نوشیدنی محبوبی است که افراد در سراسر دنیا از نوشیدن آن لذت می برند. به نظر می رسد بهترین زمان نوشیدن قهوه، اواسط صبح است، زمانی که سطح کورتیزول پایین می باشد.

نوشیدن قهوه 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین می تواند در به تاخیر افتادن میزان خستگی و افزایش توان و قوای عضلانی موثر باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که اثرات محرک کافئین قهوه می تواند منجر به بروز مشکلات خواب شود، به خصوص اگر قبل از خواب مصرف شود. کافئین حتی می تواند  باعث بروز اضطراب در برخی افراد شود.

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − هشت =

بهترین زمان مصرف قهوه
دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD