دلایل لاغری

اگر چه شیوع اضافه وزن و چاقی در جامعه های مختلف موجب شده که بحث های در خصوص رژیم درمانی و تغذیه شکل گیرد اما از سوی دیگر کمبود وزن و لاغری نیز طیف دیگر مشکلات تغذیه می باشد .

شناخت عوامل اینکه چرا شخص لاغر می باشد و سعی بر اینکه شخص لاغر را بتوان به وزن ایده آل رساند به مراتب مشکل تر و زمان برتر می باشد تا اینکه بخواهیم وزن شخصی را کاهش دهیم .

محدوده وزن ایده آل برای هر شخص متفاوت می باشد و براساس شاخص های می باشد که این شاخص ها برحسب توده بدن و قد شخص و جنس یک فرد و شرایط جسمی و هم چنین میزان فعالیت شخص تعیین می شود ، براساس طبقه بندی که سازمان بهداشت جهانی بیان کرده است که اگر میزان توده بدن اشخاص کمتر از 18/5 باشد شخص دچار کمبود وزن می باشد ،توجه به این نکته الزامی است که در برخی از آمارها توده بدن در اشخاص زیر 19  برای بانوان و توده زیر 20برای مردان بیان گر کمبود وزن می باشد .

دلایل لاغری

از مهم ترین علت های که موجب کمبود وزن می باشد دریافت ناکافی انرژی و مواد مغذی می باشد ، که پزشکان این عامل را اولین علت کاهش وزن می دانند که این مورد می تواند بر اساس مواردی نظیر فقر ، عادت های بد غذایی ، شرایط عاطفی و روحی اشخاص باشد که می تواند موجب بی اشتهایی شده باشد ، علاوه براین موارد شرایط کاری ، حذف نمودن وعده های غذایی ، تنها بودن اشخاص ، روزه گرفتن طولانی ویا نداشتن دندان سالم عوامل ایجاد شدن لاغری باشد .

یکی دیگر از علت های لاغری را می توان زمینه ژنتیکی اشخاص دانست یا مبتلا شدن به بیماری های نظیر سل ، اختلالات قلبی ، سرطان ، پرکاری تیروئید ، اختلالات عروقی ، عفونت های مزمن ، بیماری انگلی ، اختلالات کبد ، جذب ناکافی مواد غذایی ،دیابت نوع یک ، بی خوابی ، افسردگی و اعتیاد دانست .

زمانی که شخص به کمبود وزن بیش از حد نرمال مواجه است باید تمامی موارد بالا مورد بررسی قرار گیرد تا با شناخت علت لاغری این مشکل را حل نمود ، اولین مرحله برای رفع نمودن لاغری شناخت علت لاغری می باشد که بتوان برحسب شناسایی این علت شروع برنامه غذایی را شروع نمود .

با آرزوی سلامتی برای شما
مدیریت سایت دکتر کوروش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .