میز تلویزیون

 اطلاعات جامع در مورد راه کارهای کاهش وزن

برای راه کارهای کاهش وزن روش های متعددی وجود دارد. اما این به اثبات رسیده است که داشتن رژیم های غذایی مناسب بهترین روش کاهش وزن است. در طول سال های اخیر که بیماری کرونا همه گیر شده بود، در افراد به دلیل قرنطینه و عدم ورزش، افزایش وزن رخ داد. در صورتی که شما هم دچار افزایش وزن هایی شده اید که به تنهایی قادر به کم کردن آن نیستید،

همیشه بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در واقع با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی می توان به کاهش وزن کمک کرد. پیش از هر گونه اقدامی مهم است که دلایل احتمالی افزایش وزن را بشناسید و سپس برای رفع آن اقدام کنید. در این مقاله روش های راه کارهای کاهش وزن را آوردیم. امیدوارم مفید واقع شود.

راه کارهای کاهش وزن

برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند، در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشند. این نکات به راه کارهای کاهش وزن کمک می کند. شایان ذکر است که برای نتیجه گیری بهتر، می توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا رژیم غذایی انحصاری شما را در نظر بگیرد و شما را در کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی یاری کند.

روش تضمینی کاهش وزن

در مورد کاهش اضافه وزن بعد از تعطیلات نوروز بیشتر بدانید.

وعده های غذایی خود را حذف نکنید

توصیه می شود که فرد وعده های غذایی خود را حذف نکند. حذف وعده های غذایی منجر به تلاش بدن برای ذخیره چربی می شود که کاهش وزن را دشوارتر می کند. همچنین، فرد با حذف وعده‌های غذایی گرسنه‌تر می‌شود و از این رو، بیش از ظرفیت خود غذا می‌خورد. وعده های غذایی خود را زمان بندی کنید و آنها را به طور منظم بخورید تا از وسوسه خوردن میان وعده جلوگیری کنید.

  آب فراوان بنوشید

 یک نکته خوب این است که درست قبل از غذا خوردن آب بنوشید. گاهی اوقات تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیریم و در نهایت به پرخوری می‌پردازیم، در حالی که تنها چیزی که بدن ما به آن نیاز دارد آبرسانی است. روزانه هشت تا ده لیوان آب بنوشید. وقتی مقدار زیادی آب می نوشید، نه تنها گرسنگی را مهار می کند، بلکه سموم را نیز از بدن شما خارج می کند. این یک وضعیت دو سر برد است.

 مصرف متعادل مواد مغذی

 برای کاهش وزن نیازی به رژیم گرفتن یا اقدامات شدید نیست. همچنین می توانید مصرف کربوهیدرات های خود را کاهش دهید زیرا آب زیادی در خود نگه می دارند که به وزن شما می افزاید و همچنین باعث نفخ می شود. با این حال، این بدان معنا نیست که کربوهیدرات ها را به طور کامل از رژیم غذایی حذف کنید، زیرا آنها به فرد انرژی می دهند.

 میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

 مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی میوه ها و سبزیجات فصلی است که سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. کاهش وزن به معنای از دست دادن تغذیه نیست. به مواد مغذی درشت و ریز مغذی در رژیم غذایی روزانه خود توجه کنید. همیشه بهتر است از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید و مصرف غذاهای ناسالم را محدود کنید. غذاهای سالم مانند آجیل، دانه‌ها، ماست و غیره را بیشتر مصرف کنید و در صورت تمایل به دنبال گزینه‌های جایگزین برای غذاهای فرآوری شده باشید.

در مورد رژیم چاقی بیشتر بدانید.

روزانه ورزش کنید

 فرد می تواند یک برنامه ورزشی ساده را حتی در محدوده خانه خود دنبال کند. با انجام تمرینات بسیار ابتدایی به بدن خود کمک کنید تا حرکت کند و انعطاف پذیر شود. در حالی که یوگا یکی از راه‌های شروع است، می‌توانید تمرینات ساده‌ای مانند پرش، کشش، پیاده‌روی و غیره را برای کاهش وزن انجام دهید.

مصرف الکل را محدود کنید

 الکل عامل اصلی افزایش وزن است و توصیه می شود مصرف خود را کاهش دهید. الکل کالری بالایی دارد و بنابراین اگر به طور کامل مصرف خود را کاهش ندهید، باید آن را محدود کنید تا تلاش های کاهش وزن خود را به حداکثر برسانید.

غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید

 مصرف پروتئین را در رژیم غذایی خود با گنجاندن مرغ، تخم مرغ، ماست، پنیر و غیره افزایش دهید. توصیه می شود صبحانه، ناهار، شام و میان وعده های خود را طبق برنامه خود برنامه ریزی کنید که شامل نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده نباشد. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا به افزایش متابولیسم کمک می کند، با داشتن این رژیم برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید و همچنین عضلات شما را برای داشتن بدنی قوی تر و زیباتر می سازد.

در مورد درمان چاقی شکم بیشتر بدانید.

 از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید

 مصرف آب میوه، شیک، شیر شکلات، نوشابه های گازدار از دلایل اصلی افزایش وزن هستند. بهتر است به جای آب میوه از میوه های کامل استفاده کنید. آب میوه هیچ فیبری ندارد و در واقع حاوی قند و کالری است. نوشیدن مقدار زیادی آبمیوه و افزایش سریع وزن آسان است. به جای استفاده از شکر برای چای، قهوه یا دسر، از جایگزین های بدون قند برای جلوگیری از مصرف کالری مانند استویا، سوکرالوز و بسیاری موارد دیگر استفاده کنید. همچنین اگر وسوسه خوردن غذاهای ناسالم زیاد است، حتما آن غذا را از دید و دسترس دور نگه دارید.

مصرف کافئین برای افزایش متابولیسم

 با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و با کافئین مناسب و متناسب با بدنتان، سفر کاهش وزن خود را تسریع کنید. چای سبز به دلیل خاصیت چربی سوزی برای این منظور بسیار شناخته شده است. همچنین می توانید ماچا بنوشید که قوی تر است. وقتی کافئین در حد اعتدال مصرف شود، فواید زیادی برای سلامتی از جمله حافظه بهتر، سطح انرژی بالا و کاهش خستگی و غیره دارد.

در مورد رژیم گیاه خواری بیشتر بدانید.

 خواب کافی داشته باشید

 خواب کافی برای کاهش وزن بسیار مهم است. حتماً صدها بار آن را خوانده اید که یک فرد باید هر روز ۷ تا ۸ ساعت بخوابد. با این حال، خواب به موقع نیز بسیار مهم است. به الگوهای خواب خود توجه کنید و یک برنامه روتین برای بهبود سلامت کلی خود تنظیم کنید.

تغدیه و کاهش وزن

کلام آخر

اگر راه کارهای کاهش وزن را رعایت کردید و نتیجه نگرفتید توصیه می شود که پیش از اینکه وزنتان بیشتر هم بالا برود، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و یک رژیم غذایی مناسب با وضعیت بدنتان دریافت کنید.

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 5 =

راه کارهای کاهش وزن
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD