رژیم غذایی تقویت سیستم ایمنی

یک رژیم غذایی ضعیف بر عملکرد سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد.  در واقع تغذیه بر تمام سلول های بدن شما تأثیر می گذارد. سیستم ایمنی برای ایجاد آنتی بادی هایی که با عفونت مبارزه می کنند به گلبول های سفید متکی است. سوءتغذیه می تواند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کند. افراد دارای سوءتغذیه بیشتر و شدیدتر از افراد دارای وضعیت تغذیه مطلوب بیمار می شوند. لازم است توجه داشته باشید که سوءتغذیه لزوماً به معنای کمبود وزن نیست.

اگر مواد غذایی مناسب را نخورید، ممکن است هم سوءتغذیه و هم اضافه وزن داشته باشید. اضافه وزن به خودی خود می تواند عملکرد ایمنی شما را مختل کند زیرا چاقی باعث التهاب مزمن می شود و مانع از تمرکز سیستم ایمنی شما بر عفونت ها می شود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، تا بیشتر در مورد تغذیه مناسب تقویت سیستم ایمنی بدانید.

رژیم غذایی مناسب تقویت سیستم ایمنی چیست؟

اساسا، رژیم غذایی مفید برای سیستم ایمنی، رژیمی است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها باشد. اینها ترکیباتی هستند که در میوه ها و سبزیجات پیدا می شود.یکی از یافته های کلیدی این است که افرادی که انواع میوه و سبزیجات مصرف می کنند سیستم ایمنی قوی تری دارند.

در ادامه مواردی که باید در رژیم غذایی به آن توجه شود آورده شده است:

  • همانطور که گفته شد، مصرف سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی در دراز مدت منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شما می گردد. مواد مغذی مهم برای سیستم ایمنی بدن عبارتند از بتاکاروتن، ویتامین های C، D و E، روی و فیبر قابل هضم.
  • بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است که می تواند به کاهش التهاب و افزایش سلول های مبارزه کننده با بیماری در بدن شما کمک کند. این ماده در هویج، سیب زمینی شیرین و سبزیجات برگ سبز (مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم) یافت می شود.
  • ویتامین‌های C و E آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و همچنین از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند. ویتامین C معمولا در مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت و همچنین در بسیاری از سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ یافت می شود. ویتامین E در دانه ها، آجیل، اسفناج و کلم بروکلی یافت می شود.
  • ویتامین D با تقویت سیستم ایمنی مرتبط نیست، اما مطالعات نشان داده اند که نقش مهمی در کاهش احتمال عفونت دستگاه تنفسی دارد. منابع غذایی ویتامین D به طور کلی محصولات غنی شده مانند غلات و محصولات لبنی هستند، اما بدن شما ذخایر خود را زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرید ایجاد می کند.
  • روی یک ماده معدنی است که می تواند به تقویت گلبول های سفید خون در بدن شما کمک کند. روی را در آجیل، دانه کدو تنبل و کنجد، لوبیا و عدس خواهید یافت.
  • فیبر قابل هضم از روده شما حمایت می کند. شایان ذکر است که اکثر سلول های ایمنی در روده زندگی می کنند. فیبر آنها را خوب تغذیه کنید و آنها بهتر می توانند از شما مراقبت کنند. فیبر در محصولات غلات کامل، لوبیا، عدس، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.
  • همچنین شایان ذکر است که هیدراته ماندن مناسب در طول روز، چه در تابستان یا زمستان، به عملکرد صحیح سلول‌های بدن کمک می‌کند.
تاثیر مصرف قرص ویتامین بر سیستم ایمنی

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب رژیم گیاه خواری

تاثیر مصرف قرص ویتامین بر سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده است افرادی که کمبود یک یا چند ماده مغذی دارند عموماً مستعد ابتلا به عفونت‌ها هستند. این افراد در صورت عدم مصرف ویتامین ها به عفونت‌های شدیدتر و ماندگارتر دچار می شوند. در واقع هنگامی که فرد مکمل‌هایی برای متعادل کردن کمبودهایشان مصرف می کند عملکرد سیستم ایمنی اش بهبود می یابد و در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌شوند و بدن در صورت آلوده شدن به میکروب ها بهتر با آن مقابله می‌کنند.

سیستم ایمنی بدن ما به انرژی کافی برای ساخت سلول های ایمنی نیاز دارد. آنزیم های ما برای کار موثر به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند، نیاز دارد. این بدان معناست که ما باید مطمئن شویم که تمام نیازهای بدنمان به درشت مغذی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین‌های C و D، و همچنین B6، B12 و فولات، روی، مس، آهن و سلنیوم و همچنین ضروری‌ها را مصرف می‌کنیم. که یکی از روش های به دست آوردن این ویتامین ها استفاده از قرص می باشد. در صورتی که این ویتامین ها به مقدار درست استفاده شود برای بدن بسیار مفید است و منجر به تقویت سیستم ایمنی می گردد.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش وزن کودکان

خوراکی های غیر مجاز برای سیستم ایمنی

الکل تأثیر منفی بر سیستم ایمنی شما دارد، چه در حال حاضر بیمار هستید و چه سعی می کنید از بیمار شدن جلوگیری کنید. مصرف زیاد الکل باعث التهاب می شود. این موضوع به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را مختل می کند. حتی یکبار مصرف زیاد الکل می تواند به طور موقت به سیستم ایمنی بدن شما آسیب برساند.

شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده می تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود، بنابراین اگر نگران سیستم ایمنی خود هستید، بهتر است مصرف شکر اضافه شده را کاهش دهید. باکتری های مفید روده شما نیز از قند اضافی بیزار هستند.

تقویت سیستم ایمنی

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری شکم

کلام آخر

اگر در حال حاضر بیمار هستید، هیدراته ( آب رسانی کافی به بدن) بودن باید اولویت اول شما باشد، به خصوص اگر تب دارید. سپس سعی کنید تا حد امکان سبزیجات و میوه های تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سوپ ها می توانند میزان مصرف سبزیجات شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.  شایان ذکر است که اگر بیمار هستید، نوشیدن الکل روند بهبودی شما را کند می کند. بنابراین توصیه می گردد که از نوشیدن آن خودداری نمایید و به جای آن سعی کنید از ویتامین ها استفاده کنید.

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

رژیم غذایی تقویت سیستم ایمنی
دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD