مزایای ویتامین C

مزایای ویتامین C

ویتامین C، ویتامینی است که توسط بدن تولید نمی شود، اما برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری می باشد. ویتامین C، ویتامین محلول در آب است که در میوه و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، کلم بروکلی و اسفناج یافت می شود.

در این مقاله، به بررسی مزایای ویتامین C می پردازیم:

مصرف روزانه 75 میلی گرم از ویتامین برای خانم ها، و 90 میلی گرم ویتامین برای آقایان توصیه می شود. مصرف مواد خوراکی طبیعی به جای مکمل های ویتامین C، همواره تاکید شده است.
  • ویتامین C، آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

آنتی اکسیدان ها، مولکول های قوی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن، و هم چنین محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند، این رایکال ها یکی از دلایل بروز بیماری های مزمن هستند.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف بیش از حد ویتامین C، باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان خون می شود، در نتیجه، بدن نیز بهتر به مقابله با عوامل بیگانه و یا التهاب می پردازد.

  • ویتامین C به کاهش فشار خون کمک می کند

فشار خون بالا می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی شود. مصرف ویتامین C، به کاهش فشار خون کمک می کند. مصرف مکمل های ویتامین C با اثر روی عروق باعث کاهش فشار خون می شوند.

در افراد بزرگسال با فشار خون بالا، مصرف مکمل های این ویتامین، به کاهش فشار سیستولی و دیاستولی کمک می کند. با وجود مزایای مصرف ویتامین C، افرادی که فشار خون بالایی دارند، نباید تنها به درمان با این ویتامین اکتفا کنند.

  • ویتامین C احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

بیماری قلبی، یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در دنیاست. عواملی از قبیل فشار خون بالا، بالا بودن سطح کلسترول بد (LDL)، پایین بودن سطح کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسیرید، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. ویتامین C با کاهش این عوامل، از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

متخصصین تغذیه بر این باورند، افرادی که غذاهای حاوی ویتامین C مصرف می کنند، به مراتب سالم تر از افرادی هستند که مکمل های این ویتامین را در رژیم غذایی خود دارند. مصرف روزانه 500 میلی گرم ویتامین C، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

در صورتی که فردی در رژیم غذایی خود به اندازه کافی غذاهای حاوی این ویتامین را مصرف کند، دیگر نیازی به مصرف مکمل نخواهد بود.

مزایای ویتامینC

  • ویتامین C، با کاهش سطح اسید اوریک خون، به پیشگیری از نقرس کمک می کند

نقرس، که نوعی آرتروز است با التهاب مفاصل به خصوص التهاب انگشت ها همراه می باشد. افراد مبتلا به نقرس، درد و تورم زیادی را تجربه می کنند.

نقرس زمانی اتفاق می افتد که میزان اسید اوریک خون بالا می رود. اسید اوریک ، ماده اضافی است که توسط بدن تولید می شود، و در صورتی که بیش از حد تولید شود، ته نشین شده و به صورت کریستال در می آید.

مصرف ویتامین C، به کاهش سطح اسید اوریک خون و در نهایت نقرس کمک می کند. افرادی که ویتامین C بیشتری مصرف می کنند، از ابتلا به نقرس در امان خواهند بود.

  • ویتامین C، با جذب بیشتر آهن، از کم خونی پیشگیری می کند

آهن، از جمله مواد معدنی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری می باشد. هر چه سطح آهن خون بالا باشد، گلبول های قرمز بیشتری تولید می شود و در نتیجه، اکسیژن بیشتری به بافت ها و ارگان های بدن انتقال می یابد.

جالب است بدانید که، مکمل های ویتامین C نیز جذب آهن از رژیم غذایی را افزایش می دهند. به خصوص در افرادی که گوشت را از رژیم غذایی شان حذف کرده اند، زیرا گوشت منبع بسیار خوبی از آهن می باشد.

مصرف ویتامین C، احتمال آنمی و کم خونی را در افرادی که کمبود آهن دارند، کاهش می دهد. پس، در صورتی که سطح آهن خون شما از حد نرمال کمتر می باشد، مصرف ویتامین C و یا مکمل های این ویتامین را در رژیم غذایی تان داشته باشید.

  • ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی و کارایی بهتر گلبول های سفید می شود

یکی از دلایل مصرف ویتامین C، تاثیری است که این ویتامین بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارد. ویتامین C، باعث می شود تا گلبول های سفید (لنفوسیت و فاگوسیت) بیشتری تولید شود، و در نتیجه، بدن در برابر عوامل بیماری زا و عفونت زا، مقاوم خواهد شد.

ویتامین C، باعث تقویت عملکرد گلبول های سفید در محافظت از سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد می شود.

ویتامین C، برای سیستم دفاعی پوست نیز ضروری می باشد. این ویتامین به قسمتی از پوست منتقل می شود که بتواند به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل کند و خطوط دفاعی پوست را تقویت بخشد.

گاهی مشاهده شده که، کمبود ویتامین C ، با برخی از بیماری ها و یا شرایط خاص پزشکی مرتبط می باشد. به عنوان مثال، افرادی که از ذات الریه (پنومونی) رنج می برند، معمولا سطح ویتامین C خونشان کمتر از حالت نرمال می باشد، و مصرف  مکمل های ویتامین C، دوره نقاهت بیماری را کم می کند.

  • ویتامین C، از اثرات افزایش سن بر روی حافظه و قدرت یادگیری محافظت می کند

زوال عقل ، اصطلاح کلی است که برای کاهش قدرت یادگیری و حافظه به کار برده می شود. التهاب و فشار در  مغز، نخاع و اعصاب (سیستم اعصاب مرکزی)، احتمال زوال عقل را افزایش می دهد.

ویتامین C، آنتی اکسیدان قوی است، و کمبود این ویتامین می تواند باعث کاهش قدرت یادگیری نیز شود. حتی تحقیقات نشان می دهند، افرادی که از زوال عقل رنج می برند، سطح ویتامین C خونشان، کمتر از حد نرمال می باشد.

مصرف مکمل های این ویتامین، به خصوص در افرادی که ویتامین C کافی در رژیم غذایی شان ندارند، به پیشگیری از اثرات افزایش سن، بر روی حافظه و قدرت یادگیری کمک می کند.

دیگر مزایای ویتامین C

علاوه بر موارد گفته شده، مصرف ویتامین C، مزایای دیگری را نیز به همراه دارد، از جمله:

  • پیشگیری از سرماخوردگی. ویتامین C، احتمال سرما خوردگی و دوره نقاهت آن را کاهش می دهد، اما نمی توان گفت که به طور کامل از سرما خوردگی پیشگیری می کند.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان.
  • محافظت در برابر بیماری های چشمی. ویتامین C، احتمال بروز بیماری های چشم مانند آب مروارید را کاهش می دهد. اما مصرف مکمل های این ویتامین تاثیری در پیشگیری از این قبیل مشکلات ندارد و حتی ممکن  است منجر به آسیب بیشتری شود.
  • درمان مسمومیت با سرب. با این که سطح ویتامین C در مسمومیت با سرب کاهش می یابد، اما شواهد قطعی دال بر این که این ویتامین در درمان مسمومیت با سرب موثر می باشد، وجود ندارد.

نتیجه گیری

ویتامین C، ویتامین محلول در آبی است که از طریق رژیم غذایی و مکمل، جذب بدن می شود.

ویتامین C، مزایای بسیاری برای سلامت جسمانی دارد، از جمله:

  • افزایش سطح آنتی اکسیدان ها
  • کاهش فشارخون
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • محافظت در برابر حملات نقرسی
  • بهبود جذب آهن
  • تقویت سیستم ایمنی

در کل، مصرف مکمل های ویتامین  C ، در افرادی که کمبود این ویتامین را دارند، به افزایش سطح این ویتامین و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

شما می توانید مطلب های مرتبط با این مقاله را مطالعه کنید.

نشانه های کمبود ویتامین

نشانه های کمبود آهن

نشانه های کمبود پروتئین

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

مزایای ویتامینC
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD