خطرات کم کردن غیر اصولی و خوسرانه وزن بدن

خطرات کم کردن غیر اصولی و خوسرانه وزن بدن

معمولا افرادی که  درمحدوده وزن نرمال هستند از سلامت بالاتری برخوردار هستند  و افراد چاق بیشتر در معرض بیماریها هستند همین امر باعث شده است که تمایل به لاغر شدن ،از یک رویکرد زیبایی به رویکرد سلامتی تبدیل شود و اکثریت افراد به این فکر افتادن که با هر روشی وزن خود را کاهش دهند.

رژیم های غیر اصولی کاهش وزن

بعضی از افراد بدون مراجعه به متخصص تغذیه و خودسر رژیم های گوناگونی می گیرند، البته ممکن است این امر برای خود شخص رضایت بخش باشد اما از نظر پزشکی این نوع کاهش وزن می تواند  برای فرد بسیار خطرناک و باعث عوارض جبران نا پذیر در فرد شود. رژیم‌های غذایی غیر علمی مانع رسیدن انرژی ومواد مغدی مورد نیاز سلول‌ها می‌شود و  فرد پس از مدتی از ضعف زیاد دچار بیماری می‌شود.  این رژیم های نامناسب باعث اختلال متابولیسم بدن می شود ووقتی بدن فردی به متابولیسم پایین عادت کند، با کنار گذاشتن رژیم، حتی با مصرف مواد غذایی در حد نرمال هم مجددا چاق می‌شود.رژیم های غذایی که فرد در آنها به مدت طولانی تری گرسنه می ماند و یا از داروهای مسهل ومختل کننده هضم استفاده می شود ،بدن را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بروز عوارض مختلف در بدن می شود.از جمله  این موارد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1-در گرسنگی های طولانی  بدن با شکستن چربی در بدن تولید کتون بادی می کند که این امر باعث بوی بد دهان  می شود.

2-نوشیدن کم مایعات در اکثر رژیم های غذایی شایع است  این امر به تشکیل سنگ های صفرایی کمک می کند

3-رژیم های سخت وكاهش وزن زیاد درطول مدت كوتاه سبب شلی وافتادگی بازو ها و ران ها و سینه ها می گردد. و پوست نواحی مختلف بدن خشك و شكننده می شود. كه برگرداندن آن به حالت عادی كاری بسیار دشوار است .

4-  یکی از مهمترین عوارض رژیم های سخت و غیر اصولی ریزش شدید مو است .حتی این ریزش در بعضی افراد آن قدر بالاست که مکمل های غذایی نیز تائیر زیادی در جلوگیری از ریزش مو نخواهند داشت.

متخصصین تغذیه معتقدند اگرخانم ها رژیم‌های خیلی سخت غذایی را به خود تحمیل کنند و در پی آن وزن زیادی کم کنند، عادت ماهانه‌ آنها نامنظم و در مواردی حتی قطع هم می‌شود. در واقع چند روز رژیم سخت غذایی کافی است که دوره‌ی ماهانه نامنظم و حتی قطع شود.

علاوه بر اینکه این گونه رژیم ها باعث کمبود مواد مغذی و مشکلات جسمی جدی می‌شود همچنین می تواند مشکلات روحی و روانی را به دنبال داشته باشد. ممکن است این افراد دچار استرس،اضطراب وافسردگی  شوند. ترس از شکست، اضافه وزن و … باعث رنج دو چندان در این افراد می‌شود.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − نه =

رژیم های غیر اصولی کاهش وزن
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD