میز تلویزیون

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان سینه

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان سینه (پستان)

سرطان سینه چگونه آغاز می شود ؟

سرطان سینه، رشد بدخیم سلول های سرطانی در بافت پستان است. در بیماری سرطان، سلول ها به صورت کنترل نشده ای رشد می کنند. سرطان سینه یکی از سرطان های شایع در بین زنان می باشد، اما این سرطان در بین مردان نیز دیده می شود.

شیوع

سرطان سینه از شایع ترین سرطان های زنان در کشور ایران به شمار می رود  به صورتی که  طبق مطالعات در کشورمان سالانه حدود 10 هزار مورد جدید سرطان سینه در کشور شناسایی می شود که این نیازمند توجه و برنامه ریزی بسیار گسترده در این حوزه است. امروزه با استفاده از روش های غربالگری، تشخیص زودرس و پیشرفت  در روش های درمانی تحول بزرگی در تشخیص ودرمان این بیماری ایجاد شده است.

عوامل ابتلا به سرطان سینه

سابقه خانوادگی به خصوص مادرو خواهر

زایمان بعد از سی و پنج سالگی

بلوغ  زودرس

چاقی

رژیم غذایی پر چرب

کشیدن سیگار ونوشیدن الکل

استفاده از هورمونهای استروژنی

علائم سرطان سینه

معمولا در ابتدابدون علامت است و باید با معاینات دوره ای متوجه آن شد

ترشح از نوک پستان

ایجاد توده در پستان

تغییرات در پوست این منطقه

ایجاد تغییر در نوک پستان

رژیم غذایی تاثیر گذار برای جلوگیری از سرطان سینه

بعضی از عواملی كه در بروز سرطان مؤثرند مانند ارث یا عوامل محیطی، غیرقابل تغییرند ولی اگر نمی توانیم در عوامل محیطی خود تغییری ایجاد كنیم، می توانیم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی ، احتمال ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی كاهش دهیم .یکی از مواردی که در دلایل ابتلا به سرطان سینه مطرح کردیم چاقی و رژیم غذایی نامناسب است به همین دلیل ما درباره این رژیم غذایی صحبت بیشتری می کنیم .برای اینکه بتوان از سرطان سینه جلوگیری کرد نمی توان گفت ماده مخصوصی می تواند در این امر به طور مستقیم موثر واقع شود اما با بعضی از مواد غذایی که باعث می شود سیستم ایمنی یدن تقویت شود می توان احتمال مبتلا شدن به  سرطان را کاهش داد.

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان سینه

عواملی  تغذ یه ای که میتواند در احتمال بروزسرطان سینه نقش داشته باشد در زیر عنوان شده است :

  • ارتباط چاقی و اضافه وزن با سرطان سینه:اگر شما در متعادل نگه داشتن وزن خود تلاش کنید و بتوانید اندام خود را به صورت متناسب حفظ کنید، می تواند از سرطان سینه جلوگیری کنید خانم هایی که در دوران یائسگی خود چاق هستند نسبت به خانم ها با وزن طبیعی بیشتر در معرض این بیماری هستند .پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و همچنین فعالیت بدنی به اندازه لازم می تواند راه حلی برای این قضیه باشد .که در این امر متخصص تغذیه می تواند شما را یاری کند.
  • مقدار چربی موجود در رژیم غذایی و ارتباط آن با سرطان سینه :در صورتی که شما رژیم غذایی کم چرب داشته باشید علاوه بر اینکه به کاهش وزن شما کمک می کند می تواند از احتمال عود بیماری کم کند زیرا دریافت کردن چربی زیاد به ویژه چربی های اشباع احتمال بروز سرطان سینه را چند برابر می کند.روغن های مضر، چربی های اشباعی هستند مثل روغن نخل، روغن نارگیل، روغن نباتی جامد، دنبه و چربی های متصل به گوشت.توجه به این نكته مهم است كه در اغلب غذاهای آماده مثل انواع ساندویچ و تنقلاتی چون چیپس و پیراشكی از روغن های جامد و مانده استفاده می شود. از اینرو به شما توصیه می كنم از مصرف مكرر این مواد غذایی اجتناب كنید و به ندرت و به صورت تفریحی آنها را استفاده كنید زیرا مصرف زیاد چربی موجب تجمع بافت چربی در بدن می شود كه خود عاملی مهم در بروز سرطان است.

  • مصرف غذاهای حاوی آنتی اكسیدان ، از بروز سرطان ممانعت می كند. بتا كاروتن(كه رنگ زرد هویج ناشی از آن است)، ویتامینC  )درسبزی ها و میوه های تازه فراوان است) و ویتامینE  (در روغن های گیاهی و برگ های سبز و دانه ها موجود است) . مانع بروز سرطان می شوند. كسانی كه رژیم آنها مملو ازسبزیجات، سالادهای تازه و روغن زیتون است ، مطمئن باشند كه خیلی كمتر احتمال دارد به سرطان مبتلا شوند.بهتر است افرادی که مستعد این بیماری هستند مصرف سبزیجات و میوه را افزایش بدهند زیرا آنتی اکسیدان ها  از فرآیند شیمیایی اکسیداسیون پیشگیری می کنند.منظور از اکسیداسیون این است که مولکول های اکسیژن به دیگر ترکیبات وصل می شوند و همین امر موجب می شود به ژن ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود . با هر وعده ی غذا یك ظرف سالاد میل كنید. سالاد شما باید محتوی سبزی های تیره رنگ خصوصاً اسفناج باشد و برای تأمین ویتامینC  كافی از كلم بروكلی، گوجه فرنگی، فلفل سبز، فلفل قرمز و لوبیا سبز استفاده كنید. برای تأمین ویتامینE، یك قاشق غذاخوری روغن مایع كانولا ، آفتابگردان یا روغن زیتون به سالادتان بیفزائید و از سس مایونز استفاده نكنید. برای تكمیل این معجون سلامتی ، كمی جوانه گندم نیز به سالادتان بیفزایید.

به داروهای مکمل و جایگزین تکیه نکنید

ویتامین ها می توانند در پیشگیری از سرطان نقش حفاظتی داشته باشد .انجمن سرطان آمریکا و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا هردو معتقدند ویتامینها و مواد مغذی را از غذاهای طبیعی باید بدست آورد و این بهترین روش است که به مصرف مکملها برتری دارد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی

اشتراک گذاری مقاله

عضویت در خبرنامه مقالات پزشک

برای دریافت آخرین مقالات پزشکی ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید .

مقالات مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 5 =

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان سینه
Picture of دکتر کوروش صمدپور
دکتر کوروش صمدپور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

فهرست

دکتر کوروش صمد پور

::‌ متخصص تغذیه در غرب تهران ::

پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی MD,PhD
فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه تهران MD